Som tidigare så är den AliX-antennen för kort för att kunna bli en bra dipol. Att den är bättre än tidigare antenn med okänt jordplan säjer inte så mycket.
Vill du göra flimsiga dipol-liknande men ej dipoler-antenner så är thingiverse- slim resp moxon exempel på sådana. Ser kul ut men saknar tanke. Kommer givetvis ge viss funktion om än inte av någon särskilt kontrollerad karaktär.
Det är antenner ungefär på den nivån där man skalar upp en bit koaxkabel som antenn.
Thingiverse ring-antennen finns det en viss tanke bakom, det är krångligt sätt att göra en antenn som närmast är en dubbel IFA-typ fast med dåligt jordplan.
Det är ingen kortslutning till jord, det är en del av impedansmatchningen, typ spar-transformator. Finns på alla IFA-antenner. Antenner av denna typ av jordplan är lite känslig för att det ska bli rätt avstämning vilket bl.a. justeras av avståndet mellan ringarna och placeringen av "kortslutningen". Kräver oftast nätverksanalysator för att det ska bli bra.
Skulle jag gissa är avstånden mellan ringarna för litet för bra funktion men man använder tunn tråd i ringen som minskar problemet. Normalt väljer man att göra lite grövre eller flertrådig variant för att få små förluster.
Det är för att minska förlusterna som man har den breda förbindelsen mellan ringarna men även ringarna skulle må väl av samma bredd.
Väl avstämd har den lite lägre gain än en dipol.
Vill du skriva ut en antenn-hållare för att det ska se kul ut, så gör det. Är antennens funktion viktigare så väljer du förslaget ovan med två ölburkar, det är än så länge överlägset med avseende på antenn-funktion för 433 MHz relativ det du hitintills kommit med som motbud som är mest sorgligheter till antenner.
Är du lite händig så kan du skriva ut en mellanring mellan ölburkarna som kan snäppas fast för att göra designen mer stabil.
Det är snabbt och enkelt tillverkad antenn så att verifiera att den fungerar bättre än AliX-antennen är snabbt gjort. Förutom att man mister tomburkspanten så är det dessutom en billig antenn och det finns konkreta tekniska skäl till varför den är ljusår enklare att få bra funktion på relativt t.ex. den relativt kritiska tuningen som behövs på ringantennen. De bägge andra antenn-förslagen från Thingiverse är bägge sådana att de aldrig kommer fungera bra oavsett hur man justerar längder.
En antenns effektivitet beror på förluster i dess delar och resitiva förluster i kopplingen till omgivningen. Ölburkar är bra ledare då de ur RF-synpunkt har låga förluster jämfört med tunnare ledare. Det är en frekvensberoende egenskap, så givetvis fungerar inte ölburkar så bra för WiFi men vid 433 MHz är de perfekta, i synnerhet eftersom somliga ölburkar har precis lagom längd.
Det kräver iofs att antennen placeras relativt fritt för bästa effektivitet och en bra dipol-antenn har tydliga min-riktningar (polarisering) så man bör försöka få ungefär samma orientering på både sändare och mottagar-antenn för bästa resultat
Det ska säjas dock att ölburkar är mycket mer förlåtande vad gäller hur fritt de placeras relativt AliX-varianten.
Sedan gäller det att för bästa effektivitet ska antennens impedans ligga nära radions impedans. Vanligt värde är 50 +j0 Ohm. detta sista med jo beskriver den reaktiva delen av impedansen som markers som imaginär, j eller i och 0 är att enklast är att den delen är noll Ohm. Det är för antennen på samma sätt som andra elektriska kretsar, kondensatorer och induktanser, där kondensatorns reaktans oftast anges till en negativ reaktans och enheten Ohm och induktansen är den positiva motsvarigheten.
Ett sätt att beskriva hur väl en antenn är anpassad till en radio med 50 Ohms impedans kan göras genom att ange hur mycket som reflekteras av signalen som kan uttryckas som VSWR. Ett bra VSWR-värde är som teoretiskt minimum 1:1, 1:3 är ofta acceptabel och mer än så sällan önskat.
Nu kan man ju undra, ölburkar som antenn, är det riktigt seriöst? För att ta reda på det kan man beräkna eller mäta faktiska prestanda.
Jag slängde ihop en ölburks-antenn lite snabbt och mätte upp VSWR-resultatet här nedan.
graph2.png
Det är så bra bra som man kan kräva. Det finns få köpe-antenner som ger bättre ståendevåg och dessutom har köpe-antenner oftast spröt med större förluster även om de är fullstora antenner ur längd-synpunkt.
Den antenn jag satte ihop, stack jag ett hål i sidan på vardera burken med en spik för att kunna spänna fast en ståltråd. Det är viktigt att det är tryck, att ståltråden inte glappar, då annars aluminum-oxiden ger förluster.
Man kan göra på många andra sätt, nita, plåtskruv eller skruvad kopplingsplint. Går även löda om man behärskar att löda i aluminium. Dålig kalllödning är däremot bland de sämre alternativet för att få låga förluster.
Dessa bägge ståltrådar använde jag sedan för att löda på en koaxialkabel med kort men tydlig avisolering. Dels är slack, onödigt lång avisolering, detsamma som ökade förluster, och skärmtrådar som pekar yvigt leder lätt till kortslutning och när koaxkabeln böjts några gånger så börjar trådar gå av.
Gör jobbet snyggt. och isolera samt ge mekanisk stadga till kabeln med typ smältlim eller annan praktisk lösning. Det är fritt fram att improvisera.
Den antennen jag satte ihop, där klippte jag av 10 mm på en toa-rulle och smälte fast som stabil distans mellan ölburkarna. Ger 6 mm total distans vid kanten
Delux-version skulle kanske haft en krok för att kunna hänga antennen någonstans eller slår man ett hål botten på ena burken och sätter den utomhus på ett kvastskaft.
DSC00545b.jpg
För att inte i onödan göra reklam för något ölmärke och kanske ge det hela en mer professionell look kan man slipa av reklamen till plåtren yta eller lacka med tunn sprayfärg. Färg är i princip lite förlust, i synnerhet om färgen innehåller kol, vilket svart färg ibland gör, så lacka måttligt tjockt.
Detalj på hur koaxialkabel löddes in:
DSC00548b.jpg