Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
okej, jag hade ut både PCM och DCDC för byte av lite komponenter. Dels 7805 2st på PCM men även en IRF640 på DCDC. Bytte även en UC3526N förebyggande. Såg att ngn hade socklat den och beställde en extra när jag ändå hade brallorna nere.
DCDC har två uppgifter
1) Försörja PCM med 7V (som sedan direkt regleras ner till 5V via 2st 7805)
2) Ladda 12V batteriet som används för tändning, belysning osv från det stora 60V-batteripaketet.
PCM har även övervakning på 12v och stänger av DCDC efter typ 12 timmar eller liknande tidsintervall. Nu verkar det som att DCDC inte fungerar. Inget surr. Ingenting. I boxen där DCDC sitter finns en kylfläkt. Den snurrar inte heller. Egentligen det enda man märker är att det säger "poff" när man sätter i 60V kabeln och det beror nog på att filterkondingarna laddas upp. Blir en liten blixt i kontaktstycket. Hände exakt samma på mina gamla kewets. Tyvärr är jag inte speciellt vass på switchingaggregat och något elschema finns inte, men somsagt, 60V in och 12V + 7V ut plus en remote off signal. Det är vad vi har just nu.
DCDC har två uppgifter
1) Försörja PCM med 7V (som sedan direkt regleras ner till 5V via 2st 7805)
2) Ladda 12V batteriet som används för tändning, belysning osv från det stora 60V-batteripaketet.
PCM har även övervakning på 12v och stänger av DCDC efter typ 12 timmar eller liknande tidsintervall. Nu verkar det som att DCDC inte fungerar. Inget surr. Ingenting. I boxen där DCDC sitter finns en kylfläkt. Den snurrar inte heller. Egentligen det enda man märker är att det säger "poff" när man sätter i 60V kabeln och det beror nog på att filterkondingarna laddas upp. Blir en liten blixt i kontaktstycket. Hände exakt samma på mina gamla kewets. Tyvärr är jag inte speciellt vass på switchingaggregat och något elschema finns inte, men somsagt, 60V in och 12V + 7V ut plus en remote off signal. Det är vad vi har just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
En liten intressant "side note" är att det sitter termostater i TO220 kapslar. Bla den näst längst till höger på bild med två ben. Lägger man lödkolven mot baksidan så hör man ett litet klick efter ett tag och termostaten slår ihop, dvs den blir ledande. Trodde först det va en trasig diod men så var det alltså inte.
IRF640 va även paj på en av mina gamla kewets, så den verkar va känslig.
IRF640 va även paj på en av mina gamla kewets, så den verkar va känslig.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
finns färdiga stepdown till 12v som funkar för rimlig peng
skaffade en sådan för en batterisak
skaffade en sådan för en batterisak
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Här ska vi inte byta nått alls
Felet ska hittas och åtgärdas.
Felet ska hittas och åtgärdas.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Gillar verkligen " Felet ska hittas och åtgärdas." attityden, kommer att fortsätta följa detta.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Det verkar som att dcdc liket funkar, och att felet består i att 5V signalen som behöver komma från pcm inte kommer… med den aktiv så får jag ut både 8V och 14V. Allt verkar reko.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Med pcm inkopplad borde den tända 5v till dcdc men så sker icke. Jord och 12v och tändning finns.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Inkoppling på operationsbordet… här får jag signal till dcdc aktivera… hmmmmmmmmmmmmm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
JAg tror jag vet vad det beror på. Saknas en jordpunkt för 60V paketet... hmmmmmmmm tror jag missat att koppla in den.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Mycket riktigt va det en kabel jag glömt koppla in. Nu hoppade allt igång
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Problemet är bara allt allt dog när jag tryckte på gaspedalen. Nu ger dcdc bara typ 2v på 7v linan, och den får bara in typ 3v från pcm….
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
2.8v på 7v slingan och 3,3 på 12v.
Dessutom går den utan att 5v aktiveringen är påslagen. Något fel är trasigt!
Dessutom går den utan att 5v aktiveringen är påslagen. Något fel är trasigt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Nybytt irf640 som gav upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Har bytt ett förkopplingsmotstånd som dödar strömspikarna i bilen. Nu funkar dcdc och bilen starar upp normalt. Däremot funkar inte drivningen.. dvs den driver varken fram eller bak.
Förkopplingsmotståndet är ett 5w 120ohm som bryggar över en av kontaktorerna. Det motståndet va det avbrott i vilket gjorde att höga spänningar lagrades upp över polerna. Oklart varför. När kontaktorn aktiveras blir det en strömrusning som klipper dcdc.
Förkopplingsmotståndet är ett 5w 120ohm som bryggar över en av kontaktorerna. Det motståndet va det avbrott i vilket gjorde att höga spänningar lagrades upp över polerna. Oklart varför. När kontaktorn aktiveras blir det en strömrusning som klipper dcdc.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.