Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mag12386
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 november 2019, 09:47:00
Ort: Lidingö

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörre

Inlägg av mag12386 »

Hej Danny, tack! Ja, det låter ju inte omöjligt. Synd bara att jag lyckade dra loss kopplingen från kretskortet bara annars hade jag ju kunnat byta sladden! Ett nytt kort till LCDn går på typ 1500:- men det är ju ändå billigare än ett nytt skåp (detta är bara cirka 5 år gammalt). Eller om man kan lämna in modulen någonstans och få det fastlödat igen?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörre

Inlägg av breflabb »

Det går säkert att löda dit kontakten. Hitta en TV service så fixar dom det under tiden du väntar.
Det jag skrev högre upp GLÖM DET :rofl . Fick för mig att du var i Nyköping.
mag12386
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 november 2019, 09:47:00
Ort: Lidingö

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörre

Inlägg av mag12386 »

Jag testar det, tack och beställer en ny kabel mellan huvudmodul och display! Trevlig helg!! :)
mag12386
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 november 2019, 09:47:00
Ort: Lidingö

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörre

Inlägg av mag12386 »

Efter några turer fram och tillbaka med Electrolux har jag fått rätt kabel men lyckades inte löda dit kopplingen (se röda ringen bilden). Vet inte vad det heter men det verkar som att jag lyckades slita loss även det som sitter på kretskortet som kopplar samman själva kopplingen (något orange färg, ser ut som koppar men är osäker) Kretskortet kostar 1600:- så tänkte kolla om någon vet om man kan lämna in kretskortet och få det lagat för några hundralappar eller är det kört? Kan skicka fler bilder om det är svårt att förstå vad problemet är.
Electrolux kretskort.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tonkan
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 oktober 2020, 22:27:10

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av Tonkan »

Väcker liv i denna inte alltför gamla tråd. Jag har precis samma fel att det dör i någon sekund när jag öppnar kylskåpsdörren.
Men jag har en annan modell ER9191B PNC:924230645 och skulle behöva få hjälp med vilka kondingar jag ska byta och vilka storlekar kapacitanser mm.
Kyl/frysen står på landet (lååååångt dit) så måste beställa dessa i förväg innan jag åker dit igen. :)
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Om felet inte ligger i en kabel som skavs eller liknande:
Kunde en tänkbar fullösning vara att modifiera dörrsensorn så den alltid uppfattas av elektroniken som stängd. Med bieffekt ingen belysning i skåpet...
Tonkan
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 oktober 2020, 22:27:10

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av Tonkan »

Tack för svar!
Tror inte det är nån kabel som skavs, förstår inte vart det skulle vara
i så fall finns ingen elektronik i dörr lyset tänds och släcks via en tryckplatta så en fullösning är lätt fixad men jag vill ha belysning i skåpet och en riktig lösning.
Men som sagt tack för förslaget ändå.
DawiSWE
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 februari 2021, 18:33:54

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av DawiSWE »

Återupplivar igen!
Jag har precis samma problem men med en ERF3868MOX.
Hur vet jag vilka kort jag kan byta eller som nån skrev få fixade?
Den började strula för nån dag sen då och då men nu slocknar lyse och front varje gång.
Dessutom har nu även displayen spårat ur och visar alla tecken möjliga ibland, måste bryta strömmen för att få bli ok igen.
Kyl inköpt för 4,5 år sen så beroende på kostnad att fixa så kanske det är vettigare att byta till ny, men är det bara att byta kort/lämna in kort så löser jag det.
Bor lite söder om Malmö.
Axxi
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 november 2021, 18:19:47

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av Axxi »

Har själv Electrolux EN3888MOW kyl/frys i samma, där skåpet lägger av då jag öppnar dörren till kylen av i en sekund upp till många minuter, alternativt att man drar ur strömmen och startar om skåpet för då fungerar det igen. Detta har pågått nu i 1 år.
Ringde en servicekille som sa att det ofta bli klapp i kontakten som finns i dörren och dess gångjärn. Han tipsade om att jag skulle byta ut kabeln. Då kylskåpet har högerhäng så finns samma kabel färdig monterat på vänster sida, kylskåpet är förberett för om man vill ha dörr på höger eller vänster sida. Han menade på att det bara är att rycka den extra kabeln och ersätta den gamla.
Har ej dock testat detta men väl försökt, får bara inte bort plastdetaljen som är över gångjärnet där kabeln går.
JonnyBråttom
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 november 2022, 22:38:37

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av JonnyBråttom »

Hej,
Jag har ett liknande problem med min Electroluxfrys (LUC5NF23W).

Vid ett flertal tillfällen när dörren till frysen har öppnats har touch-displayen varit död, och därmed också frysen avstängd (antar jag). Det har då alltid gått att sätta på frysen igen via touch-displayen, men i och med de upprepade avstängningarna så litar jag inte längre på frysens funktion.

Jag har läst tråden ovan och undrar nu om det kan vara så i mitt fall att någon, eller några, av elektrolytkondensatorerna på styrmodulen är dåliga? Eller, skulle det kunna bero på att kabeln som går i dörren mellan huvudmodul och display som är dålig? Bägge förslag av Danny i tråden. Jag hittade en YT-video av eTech Tom där skadade kondensatorer byts på styrmodulen till en frys: Han visar även i videon på hur den skadade kondensatorn ser påverkad ut.

Hur kan jag få reda på vilka typer av kondensatorer jag ska ha till min frys styrmodul? Går det att få tag i någon specifikation på kondensatorerna? Eller, kan man läsa av specifikationen direkt från kondensatrorerna på styrmodulen? Jag har inte öppnat och titta på styrmodulen ännu, och inte heller undersökt kablar i dörren.

Jag är tacksam för alla råd och input jag kan få!

Mvh Jonny
JonnyBråttom
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 november 2022, 22:38:37

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av JonnyBråttom »

Mer korrekt är kanske att han i YT-videon reparerar ett kylskåp, men jag antar (?) att det fungerar på/ser ut på liknande sätt på en frys och dess styrmodul?

Mvh Jonny
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av breflabb »

Elektrolytkondensatorfel är ganska vanligt på dom flesta nätdelar på många apparater.
På bilden ser man en sådan som har blivit bullig. Det är det första tecknet att den är på G eller helt slut
Toppen på en sådan skall vara helt platt.
Det är lätt att få tag på sådana också. Dom är märkta med spänning och kapacitans och max värme tålighet
( typ 1000uF/40V/105grader )
JonnyBråttom
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 november 2022, 22:38:37

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av JonnyBråttom »

Tack för snabbt svar!
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av carpelux »

Det är också bra att kolla att man får rätt avstånd mellan benen när man beställer en ny, det finns en del varianter så det kan vara svårt att montera snyggt om man köpt fel
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kyl/frys krånglar (Electrolux), dör när man öppnar dörren

Inlägg av MiaM »

Allmänt tips angående att byta kondingar på kretskort, löda dit lossade grejer osv:
Fråga olika ställen som lagar mobiltelefoner och säljer diverse tillbehör och som förr sysslade med chipmodifiering av tv-spel och liknande (tror inte detta är så mycket en grej idag längre).

Det går antagligen inget vidare att få hjälp av de polerade långt-mellan-arbetare-och-VD-drivna verksamheterna som har fina glasmontrar och finklädd personal placerade halvt ivägen nära entréer i köpcentrum. Men de klassiska ställena som pysslar med sånt, typ ofta på en bakgata ett par kvarter från de populära butikerna, kommer med stor sannolikhet att kunna göra jobbet och de kommer också ha så mycket affärssinne att de måste ta ett pris som gör att du är beredd att chansa på en reparation istället för att köpa ett nytt kort. D.v.s. det kommer med största sannolikhet kosta mindre än hälften av nypriset på ett kort för att få kondingarna bytta på det gamla.


Inser av tråden att moderna kylskåp tydligen har elektronik i dörren. Hade det varit ett äldre som trådstarten handlade om, så hade den tillfälliga lösningen varit att bara tejpa fast brytaren som känner av dörren så att kylen tror att dörren är konstant stängd.
Skriv svar