Sida 1 av 2

Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 18:01:58
av Björnc
Hallå.

Min motor till min g:a SAJO kombinationmaskin har lagt av det är en Elektromekano asynkronmotor på 5hk den snurrar igång i uppstart läge men när jag går över i driftläge låter den knepigt och moterskyddet löser ut. Vad att göra? Jag har kollat igenom Y resp D läget vid motorn och faser finns där rätt både i startläge resp driftläge så problemet är inuti motorn....

Har någon ett bra tips på någon lindareverkstad som reparerar dyl i närheten av Göteborg/Uddevalla området? Har letat på nätet men hittar inte rätt.

/Björn

björnc
Fler än 1 inlägg

Blev medlem: 03:03:45, 04-10-2011
Maskintyp: Lastbil

Upp

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 18:09:49
av mrfrenzy
Mät spänning mellan dom 6 terminalerna på motorn i Y och D läge så går det dra mycket slutsatser om var felet ligger.

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 20:22:10
av grym
sannolikt fel i kontaktorerna för YD starten, prova att köra motorn manuellt

trämaskin , hyvel lång borr och såg?

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 20:55:57
av Elman
Kolla strömmen troligen ett kasst bleck i kontaktorn. Megga sen motorn utan y d byglingar .

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 21:10:25
av grym
kan vara lagerfel med

om det är dom gamla modellen av träkombinationsmaskin tar det ordentlig tid att dra igång den på Y starten och kommer upp i rätt varvtal först med D

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 21:21:18
av Björnc
Ja det är en maskin som har vertikalfräs, långhålsborr, plan/rikthyvel med frammatninsverk samt cirkelsåg. Allt i ett.

Vi har byggt och inrett ett par båtar samt hus mha denna fantastiska maskin.

Jag kopplade bort motorn och kollade faserna efter kontaktorn i start resp driftläge, dvs Y resp D och vad jag kunde tyda det till så var
det 400 volt mellan två av anslutninarna och i det läget Y och när motorn var inkopplad så startade motorn med den sedvanliga uppvarvningen som jag hört tusentals ggr helt ok.

I driftläget på kontaktorn var de tre faserna i bruk och de 6 anslutningarna var parvis hopkopplade som i en D-koppling som " I I I ".

Kan det vara så att det ser rätt ut när jag mäter från kontaktorn med "lösa" kablar men att när motorn är inkopplad så spökar det i konyaktorn? Det är en "vrid" kontaktor också den sedan 50-talet antar jag.

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 21:26:42
av Björnc
inget lagerfel. Problemet finns med obelastad motor dvs utan remmar tom.

Om man skall använda planhyveln då får man vänta ett "bra" tag innan den koppit upp i rätt varvtal.

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 21:30:44
av peo007
"vad jag kunde tyda det till så var
det 400 volt mellan två av anslutningarna "

Det borde vara 400 Volt mellan de 3st anslutningarna.
låter som någon kontaktor är trasig.

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 21:40:22
av Per S
Ja. Det kan vara 400 volt när du mäter obelastat men sjunker om det är hög resistans i kontaktblecken vid belastning.

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 21:49:11
av grym
trodde först att det var en metallfräs och där var det oftast kontaktorer

du har ett Y D vred/strömbrytare

motorn är så pass liten att utan belasting så kan man dirket starta den, , så att prova att köra den D kopplad med mating från trefaskabel och kolla om det funkar som det skall

om det funkar så är det strömbrytaren som strular, ofta måste man mta med den belasting som är med motorn som tar ström nog

men prova att köra den utan remmar och D kopplat med kabel, låter den rätt så är inte motorn felet

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 21:54:49
av Björnc
Om jag mäter mellan de sex frikopplade anslutningarna på motorn vad skall jag förväntas få för resultat....jag är på "djupt vatten" om man säger så!

Ja det är en vredströmställare.

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 21:59:59
av Björnc
Vad jag förstår att du menar är att jag byglar parvis anslutningarna ( I I I ) och lägger på faserna direkt dvs "förbi" vredet för att kolla om då motorn går rätt för att utesluta vredet som felkälla.

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 22:07:02
av grym
japp III och direkt på en trafaskabel som man pluggar in i vägguttaget, för att kolla att den går som den skall

glöm inte jorden med

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 13 november 2019, 22:36:42
av mrfrenzy
Björnc skrev: Jag kopplade bort motorn och kollade faserna efter kontaktorn i start resp driftläge, dvs Y resp D och vad jag kunde tyda det till så var
det 400 volt
Du ska alltså mäta spänningen med motorn inkopplad just för att ta hänsyn till kontaktresistans i alla komponenter.
Så nära lindningarna som möjligt dvs på motorplinten.

Är du osäker att fingra med ström på så använd därför avsedda isolerade krokodilklämmor.

Re: Asynkronmotor problem

Postat: 8 december 2019, 17:22:38
av Björnc
Hej igen, nu har jag köpt en isolationsmätare från Kjell och fått följande resultat.

Anslutningarna till vredet är bortkopplade och mäter jag mellan chassi/jord samt var och en av de sex terminalerna så får jag ca 50 Mohm för alla på 1000 V.

Om jag benämner första radens tre terminaler som 1,2,3 och andra radens terminaler som 4,5,6 så får jag vid 1000 V 75Mohm mellan alla frånsett när jag mäter mellan terminal 3 och 5 där det är 0 vilket innebär väl att det är kortis eller....?

Hur tolkar jag detta och vad att göra?