Sida 9 av 14

Re: Elmoppe.

Postat: 2 mars 2021, 20:00:03
av Henry
l2t skrev: 2 mars 2021, 19:24:12 Har kört ett par dagar nu till jobbet och det fungerar ok, dock lite kyligt än så länge.
Tyvärr så räcker inte laddningen på jobbet hem och tillbaks nästa dag så jag har fått köra ner till verkstaden
när jag kommit hem och ladda där så jag kan komma till jobbet nästa dag.

Ingen bra lösning när man bara vill hem.
Då laddaren bara kan ladda till nästan 3,9 så fick jag komma på en annan tillfällig lösning tills
jag fixar en annan laddare.

Kopplar nuvarande laddaren i serie med mitt justerbara labbaggregat så den totala laddspänningen blir lagom, idag testar jag med 4,1/cell så
får vi se om jag kommer hem och tillbaks till jobbet på en laddning, blir spännande :)

Laddare_extra_1.jpg

Laddare_extra_2.jpg

Laddare_extra_3.jpg
Annars får du kort och gott dra ned hastigheten, inte kul kanske men vad göra om inte ovan funkar. Vad snittar du på? Plattan i mattan hela vägen?

Re: Elmoppe.

Postat: 2 mars 2021, 22:18:56
av l2t
Har satt ner controlboxen på lägsta hastigheten, ca 40 km/h. Får se i morgon hur det går, kunde laddat lite högre men ville hem, så där finns lite mer utrymme
att ladda i nödfall.

Re: Elmoppe.

Postat: 2 mars 2021, 23:12:58
av bearing
Mellan 3,9 och 4,1 finns massor med energi.

Re: Elmoppe.

Postat: 3 mars 2021, 17:10:59
av l2t
Inga problem att komma till jobbet idag på samma laddning. Dock gick det lite långsammare till jobbet men det kan man stå ut med.

Idag har jag laddat fullt till 4,17V/cell.
Man får inte heller glömma att man får inte ut fullt så mycket kapacitet vid lägre temperaturer.

Till sommaren blir det mycket bättre.

Re: Elmoppe.

Postat: 3 mars 2021, 18:32:52
av bearing
Vad använder du för gräns för att avgöra om batteriet är tomt?

Re: Elmoppe.

Postat: 3 mars 2021, 19:42:19
av l2t
Tror jag ligger på ca 3,7v/cell vid full belastning totalt 50A.
Där är ju mer att ta ut men vill vara snäll mot cellerna eftersom livslängden har prioritet.

Re: Elmoppe.

Postat: 3 mars 2021, 20:08:47
av bearing
Om du laddade till 3,9 och stannade vid 3,7 under full belastning i kylan kan du väl inte använt mer än typ 20% av kapaciteten? =)

Re: Elmoppe.

Postat: 6 mars 2021, 10:58:28
av GalFisk
Typ. Du tjänar mer i livslängd på att ladda lågt men dra ur batteriet mer. De trivs bäst nära den nominella spänningen (3.6-3.7V), så ett väldigt snällt arbetsområde vore att ladda till 0.3V över detta, och ladda ur till 0.3V under. Sedan kan du expandera symmetriskt vid behov, tills det tar i vid toppen eller botten.

Re: Elmoppe.

Postat: 6 mars 2021, 11:21:29
av bearing
Han har inget BMS, det är därför han är såhär konservativ med spänningen.

Men har hancellövervakning när han laddar till 4,17?
Det bör ju vara lika viktigt med övervakning i den övre änden som den undre, även om ett toppbalanserat batteri kan klara sig utan, så länge det inte uppstått ett fel på någon cellgrupp.

Re: Elmoppe.

Postat: 6 mars 2021, 18:05:20
av GalFisk
Det är viktigast i toppen: går man för lågt tar cellerna skada, men går man för högt tar de eld.

Re: Elmoppe.

Postat: 6 mars 2021, 18:15:16
av bearing
Jo precis. Men jag menar att i det här fallet, när han har byggt ett batteri med bra kvalitet som är i balans. Då kan han klara sig utan övervakning rätt länge, tills cellgrupperna pga små skillnader i självurladdning börjar driva isär. Ifall batteriet är balanserat vid 4,17 kan det fungera bra att ladda till 4,17 i början. Men det är säkrast att ladda rätt konservativt, 4-4,1V kanske.

Re: Elmoppe.

Postat: 6 mars 2021, 22:26:41
av l2t
Kommer nog att fixa någon form av övervakning så småningom men för ögonblicket kör jag manuell koll av cellerna.

Re: Elmoppe.

Postat: 7 mars 2021, 16:36:35
av GalFisk
Ja, mitt argument handlade mer om att en nedre gräns på 3.7V var onödigt hög, och att sänka den nedre gränsen gjorde mer för att förbättra livslängden än att höja den övre.

Re: Elmoppe.

Postat: 7 mars 2021, 16:56:15
av Henry
Ju lägre spänning man laddar till som max och ju högre slut spänning som batteriet har i slutet på urladdningen desto längre antal laddcykler, men förstås mindre kapacitet att få ut från det.
cycles.jpg

Re: Elmoppe.

Postat: 7 mars 2021, 23:58:36
av bearing
GalFisk skrev: 7 mars 2021, 16:36:35 Ja, mitt argument handlade mer om att en nedre gräns på 3.7V var onödigt hög, och att sänka den nedre gränsen gjorde mer för att förbättra livslängden än att höja den övre.
Håller med om att den är onödigt hög, och att intervallet inte är fördelaktigt för livslängden.

Anledningen är sannolikt inte primärt livslängdsrelaterad, utan att han inte har BMS och mäter packspänning. Vid 3,6-3,7V dyker cellspänningen tvärt. Ifall batteriet är toppbalanserat räcker det med någon procents skillnad i kapacitet för att någon cellgrupp ska kunna vara nere vid 2V och resten 3,7V när hela packen har motsvarande 3,6V. Därför måste gränsen sättas högre än branten, typ 3,7V på LMO.