Bygga om elektrisk utombordare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av tofriis »

Hej

Mitt projekt känns lite krångligare än jag trodde. Min plan är/var att fast montera två elektriska utombordare på akterspegeln på min segelbåt. Motorstyrningen(0-100 fram och back) som nu görs på traditionellt sätt med ett vred på respektive utombordare tänkte jag flytta in i sittbrunnen och koppla till en gemensam spak för båda motorerna. Typ den på bilden nedan, dvs med en potentiometer. Just den på bilden är dock till en annan utombordare. Nu verkar tyvärr elektroniken inte vara så demonterbar som jag hoppats på, men det är nog lösbart ändå.

Mina frågor rör själva styrningen/vreden. Det utgår från ett nolläge, sedan 0-100 fram åt ena hålet och back åt andra. Består denna styrning bara av en potentiometer? Kan man i så fall koppla in båda motorerna till samma potentiometer eller måste man separera styrningarna?

Se bilder nedan...
Det går 6 kablar till vredet och till en magnetkontakt för död-man's-grepp, vilket jag tänkt koppla bort.

Någon som har koll på detta? Vore mycket tacksam för alla tips och idéer!

Se bilder nedan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av danei »

Jag skulle valt två reglage som sitter bredvid varandra.
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av Gryningsräd »

Ja, bygg inte bort möjligheten att kunna kontrollera motorerna separat så att du kan "saxa" maskinerna när du behöver manövrera i trånga lägen...
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av tofriis »

Tack för tips, helt rätt såklart. Tar absolut till mig det.

Några idéer om själva styrningen? Är det potentiometerar jag ska använda/används? Får fortsätta plocka isär allt och kika vad som sitter i vredet nu...
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av tofriis »

Ett par bilder från fortsatta demontaget. Mina gissningar är att det bara är de tre kablarna till den undre prylen som jag tror är en potentiometer som sköter styrningen. Vad jag inte blir klok på är varför det går tre kablar till magnetkontakten för dör mans greppet. Vad är det för komponent som satt där?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2140
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av l2t »

En gissning är kretsen känner av magnetfältet från en magnet i brytaren. Någon magnet i dödmansgrejen?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16895
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av grym »

det är likströmsmotorer?
två kablar som går ner i röret till motorn?

om så hadde jag funderat på ett mycket enkelt system för det hela, plockat bort allt ovanpå, haft två kablat till motorerna och haft enkel relästyrning

med följande lägen
full fart på båda motoerna
kvartsfart, att ha motorerna seriekopplade
att kunna växla polaritet på motorerna var för sig

då kan man få full fart fram eller bak
kvarts fart fram eller bak

och att kunna manövrera med ena motorn fram bak, eller med ena motorna fram bak och den andra tvärt om

om det skulle behövs mera finlir sså kan man ha en extern pwm som man kopplar in på rubbet, men det beror på hur man ska annvända motorerna i praktiken
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av tofriis »

Tack för svar!

De tre kablarna är dragna till komponenten som sitter vid död-mans-greppet, så det har absolut med det att göra. Ja, det styrs med en magnetbticka. Det som gör mig osäker på om det har någon mer funktion är att den har tre kablar, varför inte bara två för on/off?

Det är BLDC-motorer, dvs borstlösa likströmsmotorer.

Vill behålla den steglösa regleringen, vilken iaf tillverkaren tycker är väldigt bra;

"Digimax digital controller maximises runtime in water and conserves battery use at any power setting.
Enables higher power conversion efficiency than trolling motors.
Digital controller provides smooth stepless forward and reverse speeds, and as a safety feature prevents false starts when initially connected to battery"

Min tanke nu är att bara flytta potentiometrarna(?) till två nya reglage i sittbrunnen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16895
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av grym »

ok, såg bara 4 grövre kablar

det som ser ut som en transistor är med största sannolikhet en magnetavkännare, man får googla sig fram till vad det är för sort om man ska bena ut hur den funkar

allternativt kan du fjärrstyra magnet via rc servo, ingen bra lösning

kan kanske gå att förlänga kablarna till den och ha samma mekanik där du vill ha styrningen, risk för störningar, men vore trevligt sätt att göra det på
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2140
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av l2t »

Anledningen att där sitter 3 kablar är att kretsen behöver plus, minus, och signal ut.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2330
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av Jonaz »

Du skulle ju haft ett dubbel reglage typ sånt här.
Bild
GalFisk
Inlägg: 310
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av GalFisk »

De här reglagen med en magnet och transistorliknande sensor har nästan alltid 0-5V ut. Mycket vanliga som gasreglage på elsparkcyklar och liknande.
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av BjörnO »

Då kan man enkelt använda en potentiometer. I min båt har jag en variant med ett hjul i stället för spak eftersom potentiometern ger för stor slaglängd på spaken.
C05DA341-54D9-4193-B090-F687BD05ECDD.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jonas2307
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av jonas2307 »

Vad är det för utombordare?
Intressant med borstlösa motorer, det är inte så vanligt.
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bygga om elektrisk utombordare?

Inlägg av bearing »

Haswing. Ett mycket bra val. När jag letade efter borstlösa utombordare hittade jag bara några få märken som hade sådana. Torqeedo, Haswing och ett tredje.

Köpte en Haswing till min segelbåt. En 24voltare för att få ner strömmen. Ska dra ca 40A på fullt. Jag har bara testat den i en hink utan propeller än så länge. Direktdrift, helt tyst. De har även motorer med utväxling mellan motorn och propelleraxeln. Dreven är antagligen rakskurna, för de verkar föra ett väldans oväsen enligt vad jag sett på Youtube. Eftersom att jag gillar tyst segling var det inte ett alternativ. Haswing har också borstade motorer, så man får kika lite i det finstilta innan man slår till. Jag köpte följande med 1kW motor, som ska motsvara en 2hk utombordare:
https://aquarib.com/shop/19-el-paahaeng ... engsmotor/
Skriv svar