Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?
Postat: 10 juni 2019, 23:04:19
Jobbar ibland på båtar och har då lagt märke till att en gul lampa blinkar i masinrummet frågade en kille vad lampan var till för och fick förklaringen att den indikerade jordfel. Efter en koll på en milliampermätare konstaterade vi att det var en skitspänning som utlöste jordfelsvarnaren. Efter att vi tryckt på återställningsknappen slocknade lampan.
Tydligen är det så på fartyg att strömmen inte bryts vid jordfel utan besättningen måst själva bryta strömmen där det kan finnas ett jordfel. Typ kaffebryggare, mikro eller annan apparat som inte är konstruerad för att användas i ett fuktigt fartyg.
Någon som har koll på varför inte jordfelsbrytaren bryter spänningen i ett fartyg och om indikeringen för jordfel borde innebära att apparaterna blir livsfarliga vid jordfel.
Vanligaste felet är oftast att tvättmaskinen indikerar jordfel eller att vi tappar en skarvsladd som försvinner i vattnet som ligger och skvalpar i kölsvinet.
Verkar som besättningen tycker att största risken med jordfel och krypströmmar är att det kan uppstå galvaniska strömmar som löser upp plåten i båten som i sin tur försvinner i ett moln av rost?
Tydligen är det så på fartyg att strömmen inte bryts vid jordfel utan besättningen måst själva bryta strömmen där det kan finnas ett jordfel. Typ kaffebryggare, mikro eller annan apparat som inte är konstruerad för att användas i ett fuktigt fartyg.
Någon som har koll på varför inte jordfelsbrytaren bryter spänningen i ett fartyg och om indikeringen för jordfel borde innebära att apparaterna blir livsfarliga vid jordfel.
Vanligaste felet är oftast att tvättmaskinen indikerar jordfel eller att vi tappar en skarvsladd som försvinner i vattnet som ligger och skvalpar i kölsvinet.
Verkar som besättningen tycker att största risken med jordfel och krypströmmar är att det kan uppstå galvaniska strömmar som löser upp plåten i båten som i sin tur försvinner i ett moln av rost?