Sida 1 av 1

LÖST Trasig tändning på EU-moped?

Postat: 1 juni 2019, 21:51:35
av Marta
En bekant som ofta hjälper mig med sådant jag inte klarar själv har en EU-moppe som inte startar. Ingen gnista från tändningen.

Han bytte tändmodul utan resultat. Idag var jag där och mätte på det. Tändspolen har rimliga resistanser. Även givare och generatorspole förefaller vara ok. Förmodad killswitch mätte ungefär 40 ohm i driftläge, hade förväntat öppen krets. Vi kopplade bort, inget resultat.

Här kom vi inte vidare i felsökningen. Han hittade en maual på nätet, länk nedan. Den är motsägelsefull och tycks inte stämma alls med hur det ser ut. Vad säger Ni som har erfarenhet av sådant? Tar tacksamt emot Er hjälp.

Den aktuella tändmodulen har 5 anslutningar och är märkt MZ 50.

Här finns manualen, tändningen i avsnitt 15. Sidan 63.
http://www.baotian-scooters.net/wp-cont ... nual-2.pdf

Såhär ser modulen ut
mz50.jpg

Trasig tändning på EU-moped?

Postat: 1 juni 2019, 22:31:45
av Palle500
Har ni provat med nytt tändstift och rätt elektrodavstånd det Skall vara 0,6-0,7mm enligt manualen
Antar att moppen blir sur, eller hur har ni konstaterat att gnistan saknas?

Edit
manualen säger öppen stopp krets vid drift, 40 Ohm låter fel?
Bild

Re: Trasig tändning på EU-moped?

Postat: 2 juni 2019, 00:43:27
av mrfrenzy
Verkar inte som ni hittat rätt manual, den säger 4 stift på CDI-boxen men du har 6 stift. Enligt din manual drivs CDI från en entrådad spole som är jordad i andra änden.

Kolla schemat i slutet av denna manual:
https://www.eumoppenomc.se/WebRoot/Ball ... intage.pdf
Denna modell har 6 stift på CDI-boxen och den drivs av en separat tvåpolig ac-spole.

Re: Trasig tändning på EU-moped?

Postat: 2 juni 2019, 06:51:18
av Marta
Det äär testat med helt nytt stift.
Testat genom att placera stiftet i kontakt med motorblocket och köra startmotorn.

Manualen har även en del 1, byt siffran i slutet av URL.
Enligt denna finns det även ett nödstopp för motorn. Var detta stter eller vad det är (vältdetektor?) vet jag inte. Vid urkopplingen av denna kabel från tändmodulen borde den ha startat även om något där varit trasigt.

MrFrenzy
Tändmodulen har 5 stift. Den mellersta/nedersta positionen saknar stift.

Enligt regbeviset är det 2004 års modell och heter Baotian Eo50cc.

Re: Trasig tändning på EU-moped?

Postat: 2 juni 2019, 07:40:55
av Fossingarna
Vet inte hur det är på moped, men mc har en kontakt på nedfällt stöd, som bryter tändningen i kombination med växel ilagd. Finns kanske något liknande, som inte fungerar?

Re: Trasig tändning på EU-moped?

Postat: 2 juni 2019, 08:17:54
av Mindmapper
Hade fel på gräsklipparen kollade allt möjligt utan resultat. Fick hjälp av en kompis som torkade av där magneten och givaren satt. Nu går den sa han och satte ihop den och startade.

Re: Trasig tändning på EU-moped?

Postat: 2 juni 2019, 09:31:13
av Marta
Nu funkar den. Det var problem med den förbannade startspärren på stödet.

Tack till Er alla.

Re: LÖST Trasig tändning på EU-moped?

Postat: 2 juni 2019, 09:34:30
av ToPNoTCH
Precis som Fossingarna säger. Kolla efter brytare på stället.

Jag hade exakt det felet på en Baotioan (en sån retro variant).
Den jag hade hade även larm med startspärr. Kan vara värt att kolla.

EDIT: 1 min sen.

Re: LÖST Trasig tändning på EU-moped?

Postat: 2 juni 2019, 10:13:47
av Palle500
Lurigt fel med brytare i stödet. Börjar ju likna åkgräsklippare
Men kul, nu har man lärt sig även detta.