Tidtagning bilbana
Postat: 17 mars 2019, 19:33:33
Tänkte jag skulle försöka mig på att fixa lite lull-lull till min gamla TYCO bilbana i form av hastighetsmätning i slutet på startrakan samt varvtidtagning. Har googlat efter förslag på hur man kan gå tillväga och har labbat lite med Reed-switchar, IR och Hall sensorer. Gillade den sistnämnda bäst då den tar minst plats fysiskt och kan gömmas under bilbanan.
Jag började titta på lösningen för varvtidtagning. Köpte in DRV5033 och SS451A Hall sensorer att testa med och placerade dem på undersidan av bilbanan med dubbelhäftande tejp (provisoriskt). Det fungerar precis som jag tänkt mig när jag för bilen för hand längs en kort bit av bilbanan jag har och labbar med. Behövde inte använda några extra komponenter alls för att snygga till outputen från Hall sensorerna.
Tyvärr är det en helt annan historia när jag kör bilen med gasreglaget. Mäter jag outputen från Hall sensorn med oscilloskop medans jag kör bilen längs bilbanan eller lyfter bakdäcken och bara gasar så blir det enormt med störningar på signalen. Detta leder till massvis med falska triggningar i mikrokontrollern. Elektronik är verkligen inte min starka sida (försöker bli bättre) så jag vet inte riktigt hur jag ska råda bot på detta. Testade att ta till det knep jag brukar göra för enkoders och knappar nämligen ett RC lågpassfilter både med och utan Schmittrigger. Med Schmittrigger blir det bättre men inte bra. Men jag känner att problemet är större än att bara debouncea outputen.
Alla tre benen på Hall sensorn har massor av störningar inte bara outputen. Jag har även upplevt att NUCLEO-kortet som är anslutet till datorn och som driver Hall sensorn får anslutningsproblem med datorn ibland, jag hör det där ljudet i Windows när man drar ur en USB-kabel och sedan sätter i den igen. Jag har fått för mig att det beror på att VCC och GND pinnarna på Hall sensorn är anslutna till NUCLEONs 3V3 och GND pinnar och det är säkert inte så bra ifall det blir massor av störningar på dem men jag är som sagt ingen expert.
Så här ser min koppling ut just nu (notera att jag inte riktigt vet hur jag ska rita bilbanan):
Bilden nedan är tagen när jag gjorde ett test att mäta hastigheten på bilen därav två Hall sensorer.
Tyvärr vill inte USB-minnet jag har till förfogande just nu fungera med oscilloskopet så jag kan visa några mätningar men jag har sett spikar på upp till +/- 50V på output pinnen. Är det rimligt eller är det något generalfel någonstans? Det verkar värst när jag slutar gasa och motorn stannar, vill minnas att jag läst något om det någonstans. Allt detta utan att det finns någon fysisk koppling mellan min koppling och bilbanans el.
Vore väldigt tacksam för tips på vad kan jag göra för att får bort störningarna som bilbanan orsakar på Hall sensorn och mikrokontrollern eller åtminstone det värsta. Förutom att det inte fungerar som jag vill så känns det inge bra att koppla in ledningar med sådana här störningar till mikrokontrollern. Det spelar ingen roll var på banan bilen befinner sig jag märker av störningar ändå.
Jag började titta på lösningen för varvtidtagning. Köpte in DRV5033 och SS451A Hall sensorer att testa med och placerade dem på undersidan av bilbanan med dubbelhäftande tejp (provisoriskt). Det fungerar precis som jag tänkt mig när jag för bilen för hand längs en kort bit av bilbanan jag har och labbar med. Behövde inte använda några extra komponenter alls för att snygga till outputen från Hall sensorerna.
Tyvärr är det en helt annan historia när jag kör bilen med gasreglaget. Mäter jag outputen från Hall sensorn med oscilloskop medans jag kör bilen längs bilbanan eller lyfter bakdäcken och bara gasar så blir det enormt med störningar på signalen. Detta leder till massvis med falska triggningar i mikrokontrollern. Elektronik är verkligen inte min starka sida (försöker bli bättre) så jag vet inte riktigt hur jag ska råda bot på detta. Testade att ta till det knep jag brukar göra för enkoders och knappar nämligen ett RC lågpassfilter både med och utan Schmittrigger. Med Schmittrigger blir det bättre men inte bra. Men jag känner att problemet är större än att bara debouncea outputen.
Alla tre benen på Hall sensorn har massor av störningar inte bara outputen. Jag har även upplevt att NUCLEO-kortet som är anslutet till datorn och som driver Hall sensorn får anslutningsproblem med datorn ibland, jag hör det där ljudet i Windows när man drar ur en USB-kabel och sedan sätter i den igen. Jag har fått för mig att det beror på att VCC och GND pinnarna på Hall sensorn är anslutna till NUCLEONs 3V3 och GND pinnar och det är säkert inte så bra ifall det blir massor av störningar på dem men jag är som sagt ingen expert.
Så här ser min koppling ut just nu (notera att jag inte riktigt vet hur jag ska rita bilbanan):
Bilden nedan är tagen när jag gjorde ett test att mäta hastigheten på bilen därav två Hall sensorer.
Tyvärr vill inte USB-minnet jag har till förfogande just nu fungera med oscilloskopet så jag kan visa några mätningar men jag har sett spikar på upp till +/- 50V på output pinnen. Är det rimligt eller är det något generalfel någonstans? Det verkar värst när jag slutar gasa och motorn stannar, vill minnas att jag läst något om det någonstans. Allt detta utan att det finns någon fysisk koppling mellan min koppling och bilbanans el.
Vore väldigt tacksam för tips på vad kan jag göra för att får bort störningarna som bilbanan orsakar på Hall sensorn och mikrokontrollern eller åtminstone det värsta. Förutom att det inte fungerar som jag vill så känns det inge bra att koppla in ledningar med sådana här störningar till mikrokontrollern. Det spelar ingen roll var på banan bilen befinner sig jag märker av störningar ändå.