Jag har köpt följande:
1. 25 kW borstlös motor
2. Fartreglage
3. Servotestare
Detta har jag sedan kopplat ihop så här:

Efter att ha fått hem komponenterna och kopplat ihop dem testade jag att köra motorn utan last med följande batterikonfigurationer:
1. 1 st 6S Lipo-batteri - Gick utmärkt, dock betedde sig motorn lite konstigt på låga varvtal innan den kommit upp i hastighet. Den snurrade först lite "ryckigt" och utan att accelerera.
2. FILM 2 st seriekopplade 6S lipobatterier - Samma som ovan, fast snabbare.
3. FILM 3 st seriekopplade 6S lipobatterier - Snurrade långsamt och ryckigt utan att accelerera. Oavsett hur mycket jag snurrade på reglaget på servotestaren ville motorn inte accelerera. När jag sedan skulle testa igen snurrade inte motorn alls.
Symptom efter testerna
1. Motorn piper inte längre när jag kopplar på batterier.
2. Verkar vara mindre tendens till att det blir gnistor i kontakterna om jag kopplar in batterikablarna utan att använda "anti-spark"kabeln.
Övrigt
1. Ser inga tecken på att något brunnit i fartreglaget.
2. Har testat spänningen mellan de olika faserna i motorn när jag roterat den, och det ser ut att vara samma på alla, så jag tror inte det är något fel på motorn. Har även testat fartreglaget på en annan motor och det fungerade inte heller.
3. Det var leverantören av motorn som rekommenderade det här fartreglaget. Det ska klara upp till 100 V, så spänningen ska inte vara problemet.
Mina frågor
1. Vad kan vara möjliga orsaker till att det gick som det gick?
2. Vad kan jag testa för att komma närmare orsaken till problemet?