Vilken opamp i min konstruktion
Postat: 27 februari 2019, 22:35:52
Hej på er,
Som jag har sagt i en tidigare tråd är jag i bästa fall en novis på detta med elektronik. Allt jag har byggt är efter ritningar på nätet på färdiga kort. Har aldrig lödit ytat.
Jag har upptäckt en skillnad mellan konstruktörers val av opampar för audio; Även för samma typ av kretsar.
Gustaf Orest och Ingvar Öhman på mitt audioforum och salig Siegfried Linkwitz använder oftast OPA2134 som är en JFET. Samtidigt talar en sån auktoritet som Douglas Self sig varm för gamla NE5532 och också för den nya "superopen" LM4562 som båda är BJT. Dessutom finns folk som vet ännu mindre än jag och "rollar" opampar. Altså provar olika opampar i samma konstruktion för att höra vilken som låter bäst.
I mitt aktiva delningsfilter för högtalaren Linkwitz Orion sitter 2134. Konstruktören Siegfried Linkwitz införde som alternativ 4562 i samma kretslösning för att få bättre prestanda. Dom som provade fick ett kallare och vässat ljud med mer brus än med 2134 trots 4562s överlägsna prestanda.
Vad beror sånt här på?
Kan in- och utimpedanser mellan stegen och signalnivå ha betydelse? Hur vet man vad som är optimalt?
Hur ska man tänka vid konstruktion när man som jag bara har en DMM och ett 10 mHz pc-skop?
Vilken utruatning behövs? SPICE?
Som jag har sagt i en tidigare tråd är jag i bästa fall en novis på detta med elektronik. Allt jag har byggt är efter ritningar på nätet på färdiga kort. Har aldrig lödit ytat.
Jag har upptäckt en skillnad mellan konstruktörers val av opampar för audio; Även för samma typ av kretsar.
Gustaf Orest och Ingvar Öhman på mitt audioforum och salig Siegfried Linkwitz använder oftast OPA2134 som är en JFET. Samtidigt talar en sån auktoritet som Douglas Self sig varm för gamla NE5532 och också för den nya "superopen" LM4562 som båda är BJT. Dessutom finns folk som vet ännu mindre än jag och "rollar" opampar. Altså provar olika opampar i samma konstruktion för att höra vilken som låter bäst.
I mitt aktiva delningsfilter för högtalaren Linkwitz Orion sitter 2134. Konstruktören Siegfried Linkwitz införde som alternativ 4562 i samma kretslösning för att få bättre prestanda. Dom som provade fick ett kallare och vässat ljud med mer brus än med 2134 trots 4562s överlägsna prestanda.
Vad beror sånt här på?
Kan in- och utimpedanser mellan stegen och signalnivå ha betydelse? Hur vet man vad som är optimalt?
Hur ska man tänka vid konstruktion när man som jag bara har en DMM och ett 10 mHz pc-skop?
Vilken utruatning behövs? SPICE?