Mäta svaj genom att spela upp "okänd" media upprepade gånger
Postat: 14 februari 2019, 21:04:38
Hej forumet!
Jag har funderat ett tag på en grej.
En grej som jag tror många som sysslar med mekanik relaterad till t.ex. hifi gärna skulle kunna vilja göra, men inte är sugna på att betala kostnaden för, är att mäta wow och flutter hos skivspelare.
Det finns testskivor men de är väl allt annat än billiga.
Jag tänker att det borde gå att spela samma inspelning ett flertal gånger, skicka in ljudet i en dator, och sedan analysera resultatet. På så vis borde det gå att bilda ett medelvärde eller snarast en median som betraktas som den korrekta signalen, och sedan räkna ut avvikelserna mellan denna median och den korrekta signalen. För att få vettiga värden bör man rimligtvis kassera signalsnuttar som har osedvanligt hög amplitud, vilket kan uppstå dels pga allmänna störningar men också på grund av urladdning av statisk elektricitet från vinylskivan till framförallt pickupen.
Man kanske också bör analysera vad i signalen som kan utgöra nätbrum och filtrera bort det, men inte genom notchfilter utan genom att beräkna vågform för brummet och tillföra samma signal i motfas. Jag tänker att ett notchfilter skulle kunna tänkas också ta bort nätfrekvensbaserat flutter från nätdrivna motorer. Eller tänker jag fel där?
Mitt problem är att jag har inte tillräckliga kunskaper i matte för att genomföra detta. Om allt förenklas till de räknemetoder som finns i vanligt förekommande programmeringsspråk så skulle jag säkert kunna ordna mjukvaran i övrigt, åtminstone nåt kommandoradsverktyg som kräver separat mjukvara för att spela in signalerna och separat mjukvara för att generera eventuella grafer.
Denna typ av test skulle väl med fördel också gå att använda på bandspelare, även om det kanske inte ger lika mycket att kunna se skillnad på vad enbart uppspelning v.s. vad inspelning+uppspelning ger.
I princip kanske denna typ av mjukvara också skulle kunna användas för att få en i princip svajfri signal trots att man enbart har en enklare svajande uppspelare.
Jag har funderat ett tag på en grej.
En grej som jag tror många som sysslar med mekanik relaterad till t.ex. hifi gärna skulle kunna vilja göra, men inte är sugna på att betala kostnaden för, är att mäta wow och flutter hos skivspelare.
Det finns testskivor men de är väl allt annat än billiga.
Jag tänker att det borde gå att spela samma inspelning ett flertal gånger, skicka in ljudet i en dator, och sedan analysera resultatet. På så vis borde det gå att bilda ett medelvärde eller snarast en median som betraktas som den korrekta signalen, och sedan räkna ut avvikelserna mellan denna median och den korrekta signalen. För att få vettiga värden bör man rimligtvis kassera signalsnuttar som har osedvanligt hög amplitud, vilket kan uppstå dels pga allmänna störningar men också på grund av urladdning av statisk elektricitet från vinylskivan till framförallt pickupen.
Man kanske också bör analysera vad i signalen som kan utgöra nätbrum och filtrera bort det, men inte genom notchfilter utan genom att beräkna vågform för brummet och tillföra samma signal i motfas. Jag tänker att ett notchfilter skulle kunna tänkas också ta bort nätfrekvensbaserat flutter från nätdrivna motorer. Eller tänker jag fel där?
Mitt problem är att jag har inte tillräckliga kunskaper i matte för att genomföra detta. Om allt förenklas till de räknemetoder som finns i vanligt förekommande programmeringsspråk så skulle jag säkert kunna ordna mjukvaran i övrigt, åtminstone nåt kommandoradsverktyg som kräver separat mjukvara för att spela in signalerna och separat mjukvara för att generera eventuella grafer.
Denna typ av test skulle väl med fördel också gå att använda på bandspelare, även om det kanske inte ger lika mycket att kunna se skillnad på vad enbart uppspelning v.s. vad inspelning+uppspelning ger.
I princip kanske denna typ av mjukvara också skulle kunna användas för att få en i princip svajfri signal trots att man enbart har en enklare svajande uppspelare.