Mjukstart med triac - felsökning
Postat: 14 januari 2019, 11:53:54
Jag har en mjukstart (Horstmann ESA 5,5 kW) för trefas asynkronmotor till min kompressor. Problemet är att den inte mjukstartar utan går igång fullt direkt.
Mjukstarten agerar endast på L3. L1 och L2 har direkt kontakt med utgångarna U1 och V1 inne i mjukstartsmodulen.
Mellan ingången L3 och utgången W1 finns följande:
L3 går till M1 på en triac T2513NH som sköter själva upprampnigen under starten. M2 på triacen sitter mot utgången W1.
Parallellt med triacen sitter ett mekaniskt relä som sluter L3 till W1 när startfasen är över så att triacen ej lastas under kontinuerlig drift.
Övriga komponenter är en 380 till 24 V trafo, några dioder och elektrolyter för likriktningen av 24V. 10K motståndet som sitter ned mot trafon är bara för att trafon ska få 380 V in från L2 och L3.
Själva styrningen av triacen sköts av en U111B som enligt databladet är en "phase control for AC loads" så det verkar ju riktigt. Tillsammans med sina styrkomponenter är detta kopplat till triacens gate. Två trimpotar styr "Hochlaufzeit" vilket väl betyder ungefär starttid och "Anfangsmoment" vilket väl betyder ungefär startmoment (som i vridmoment vid uppstart). Är det riktigt tolkat att:
1. Starttiden då är under vilken tid spänningen rampas upp mot 380 V, och
2. Startmomenten är hur mycket strömmen begränsas under starten.
Hur som helst så fungerar denna nu inte och motorn hoppar igång med full kraft. En ny mjukstart eller frekvensriktare får man ju ge ett par tusingar för så jag tänkte kolla om denna går att laga.
Konstaterat:
Inga komponenter är brända, inga ledningsavbrott eller kallödningar osv.
24 V kretsen fungerar, så reläet och styrkretsen får riktig matning.
Reläet står i NO vid uppstart så det är alltså inte det som direktsluter kretsen.
Jag har bara spänningssatt utan last och kollat ovanstående. Det känns inte säkert att stå och mäta på 380 V i drift speciellt inte på en snurrande kompressor.
Triacen har 0 Ohm mellan M1 och M2 och ca 38 Ohm mellan M1 och gate och M2 och gate (M2 bortkopplad från kretsen vid mätning). Dock är jag inte säker på att man kan mäta en triac så. Annars skulle detta ju kunna indikera att triacen står sluten hela tiden och därmed överbryggar själva mjukstarten. Detta givetvis uppmätt utan påkopplad spänning eller last.
Ska jag bara byta triacen och se vad som händer, jag har beställt hem några stycken. Nåt annat som kan kollas upp medan jag väntar på nya komponenter?
Mjukstarten agerar endast på L3. L1 och L2 har direkt kontakt med utgångarna U1 och V1 inne i mjukstartsmodulen.
Mellan ingången L3 och utgången W1 finns följande:
L3 går till M1 på en triac T2513NH som sköter själva upprampnigen under starten. M2 på triacen sitter mot utgången W1.
Parallellt med triacen sitter ett mekaniskt relä som sluter L3 till W1 när startfasen är över så att triacen ej lastas under kontinuerlig drift.
Övriga komponenter är en 380 till 24 V trafo, några dioder och elektrolyter för likriktningen av 24V. 10K motståndet som sitter ned mot trafon är bara för att trafon ska få 380 V in från L2 och L3.
Själva styrningen av triacen sköts av en U111B som enligt databladet är en "phase control for AC loads" så det verkar ju riktigt. Tillsammans med sina styrkomponenter är detta kopplat till triacens gate. Två trimpotar styr "Hochlaufzeit" vilket väl betyder ungefär starttid och "Anfangsmoment" vilket väl betyder ungefär startmoment (som i vridmoment vid uppstart). Är det riktigt tolkat att:
1. Starttiden då är under vilken tid spänningen rampas upp mot 380 V, och
2. Startmomenten är hur mycket strömmen begränsas under starten.
Hur som helst så fungerar denna nu inte och motorn hoppar igång med full kraft. En ny mjukstart eller frekvensriktare får man ju ge ett par tusingar för så jag tänkte kolla om denna går att laga.
Konstaterat:
Inga komponenter är brända, inga ledningsavbrott eller kallödningar osv.
24 V kretsen fungerar, så reläet och styrkretsen får riktig matning.
Reläet står i NO vid uppstart så det är alltså inte det som direktsluter kretsen.
Jag har bara spänningssatt utan last och kollat ovanstående. Det känns inte säkert att stå och mäta på 380 V i drift speciellt inte på en snurrande kompressor.
Triacen har 0 Ohm mellan M1 och M2 och ca 38 Ohm mellan M1 och gate och M2 och gate (M2 bortkopplad från kretsen vid mätning). Dock är jag inte säker på att man kan mäta en triac så. Annars skulle detta ju kunna indikera att triacen står sluten hela tiden och därmed överbryggar själva mjukstarten. Detta givetvis uppmätt utan påkopplad spänning eller last.
Ska jag bara byta triacen och se vad som händer, jag har beställt hem några stycken. Nåt annat som kan kollas upp medan jag väntar på nya komponenter?