Magneter, spolar, induktans och genererad energi
Magneter, spolar, induktans och genererad energi
Hej.
Jag har en fråga/fundering som jag hoppas någon kan ha lite koll på.
Man man för en magnet genom en spole, så genereras det energi/el i spolen. Hur maximerar man den?
Saker jag undrar hur det påverkar ökar/minskar är: (jag vet att antal varc på spolen och magnetes storlek påverkar).
Vad är bäst, en avlång spole, eller en toroid spole?
Finns det avlånga toroid spolar?
Vad är bäst, en avlång magnet, flera korta med nord/syd vända och ihopsatta? (flera neodym på rad, eller finns det avlånga neodyn?)
Är det bäst om magneten går hela vägen igenom och ut på andra sidan spolen, eller räcker det om magneten går in halvvägs? Halveras strömmen?
Tänk väldigt lågfrekvent, 1hz eller lägre, och spolen omkrets max 2cm, spolens längd max 5cm.
Jag har en fråga/fundering som jag hoppas någon kan ha lite koll på.
Man man för en magnet genom en spole, så genereras det energi/el i spolen. Hur maximerar man den?
Saker jag undrar hur det påverkar ökar/minskar är: (jag vet att antal varc på spolen och magnetes storlek påverkar).
Vad är bäst, en avlång spole, eller en toroid spole?
Finns det avlånga toroid spolar?
Vad är bäst, en avlång magnet, flera korta med nord/syd vända och ihopsatta? (flera neodym på rad, eller finns det avlånga neodyn?)
Är det bäst om magneten går hela vägen igenom och ut på andra sidan spolen, eller räcker det om magneten går in halvvägs? Halveras strömmen?
Tänk väldigt lågfrekvent, 1hz eller lägre, och spolen omkrets max 2cm, spolens längd max 5cm.
- Hobbyisten
- Gått bort
Re: Magneter, spolar, induktans och genererad energi
Jag är också nyfiken på detta....vid elgenerering brukar man tala om EMK (elektromotorisk kraft), men vad avgör spänningens respektive strömmens storlek ?
tror ingen här kan ge enkla svar i ett sådant komplicerat ämne.
och ingen kan ge svar som inte redan finns nedskrivna,
om man letar på nätet efter "elektromagnetisk induktion" få man de svar man behöver.
och ingen kan ge svar som inte redan finns nedskrivna,
om man letar på nätet efter "elektromagnetisk induktion" få man de svar man behöver.
- Hobbyisten
- Gått bort
Jag spontanreflekterar över detta utan att ha läst på : EMK borde vara samma som effekt (energi/sekund), =U*I, Och min gissning är att de kraftbolag vi har pumpar in ström i jättelika batterier (eller kondensatorer) som dynamiskt avger den effekt som förbrukas ute i industri och hushåll med önskad spänning. Det sistnämnda var lite OT, men nåt jag funderat på länge.
Vidare har jag funderat på om mna kan ha en "donut" med lindningar runt, ihålig, och en magnetisk kula inuti, som rullar runt.
Frågan är då ska lindninge vara hela vägen runt, eller vara flera olika lindingar som kular passerar genom. Och så till slut, om kulan är 5-6-7mm, ciametern på douten (toroid) är ca 5cm, hur mkt ström kan tänkas genereras...?
Frågan är då ska lindninge vara hela vägen runt, eller vara flera olika lindingar som kular passerar genom. Och så till slut, om kulan är 5-6-7mm, ciametern på douten (toroid) är ca 5cm, hur mkt ström kan tänkas genereras...?

- Klas-Kenny
En toroid lär inte fungera, tänk efter hur magnetfälten beter sig där i förhållande till ledningarna. Högerhandsregeln.
Toroider används just för att det inte ska "läcka ut" en massa magnetfält -> förluster och störningar, men på samma sätt är det således svårt för yttre magnetfält att komma in i den.
Sen så är inducerad effekt proportionell mot magnetfältets derivata. Således, snabbare rörelse på magnetfältet -> högre inducerad effekt.
Så långsam rörelse som 1Hz med så små saker som några mm eller cm, så ska du nog vara glad om du ens får någon mätbar ström inducerad.
Toroider används just för att det inte ska "läcka ut" en massa magnetfält -> förluster och störningar, men på samma sätt är det således svårt för yttre magnetfält att komma in i den.
Sen så är inducerad effekt proportionell mot magnetfältets derivata. Således, snabbare rörelse på magnetfältet -> högre inducerad effekt.
Så långsam rörelse som 1Hz med så små saker som några mm eller cm, så ska du nog vara glad om du ens får någon mätbar ström inducerad.
Det handlar om att få stora variationer i magnetfältet som går genom spolen.
En platt spole med en roterande magnet i är en vettig start. En toroid är sluten, så där blir det just inga variationer i magnetfältet i spolen. En toroid med ett gap där man kan få in magnetfältet skulle funka.
Vad är det du vill uppnå?
En platt spole med en roterande magnet i är en vettig start. En toroid är sluten, så där blir det just inga variationer i magnetfältet i spolen. En toroid med ett gap där man kan få in magnetfältet skulle funka.
Vad är det du vill uppnå?
SJ'vklart pratar vi om små energimängder här. Det är tänkt som en energy-harvester. Vilket håll kulan rullar åt spelar väl ingen roll, i alla fall inte om man har flera olika separata lindingar runt "donuten"/toroiden. Oavsett vilekt håll kulan går, så kommer den passera genom en spole, och inducera ström. Frågan är hur mkt, och om det räcker. Det ska i sin tur ladda upp en konding. Om det så tar en timme eller kanske en hel dag (bara den inte laddar ur för fort) så kan det räcka.
När jag menar toroid, så mena rjag alltså en donut, formen, inte exakt en toroid inom elektriska termer som man kan köpa färdiga.
Med en HZ menar jag alltså att donuten vickas/rörs på ca 0,3-1 gg i sekunden, så kulan rullar runt, och sakta men säkert laddas kondingen upp.
Anyway, det är så det var tänkt. Energi nog att driva 20-30mA i 3,3volt under några sekunder är nog.
Jag tänkte att en donut bör ge mer rörsele än ett rakt rör med en magnet genom EN spole. Med en donut kan kulan rulla åt alla håll. Med ett rör måste rörelsen ske i en viss riktning.
Vad tror ni?
Edit: Det är täntk att vara på en båt. Som gungar fram o tbax. Och helst utan batteri, och måste funka utan att harvesta via solceller, hågfrekvent eller RF.
När jag menar toroid, så mena rjag alltså en donut, formen, inte exakt en toroid inom elektriska termer som man kan köpa färdiga.
Med en HZ menar jag alltså att donuten vickas/rörs på ca 0,3-1 gg i sekunden, så kulan rullar runt, och sakta men säkert laddas kondingen upp.
Anyway, det är så det var tänkt. Energi nog att driva 20-30mA i 3,3volt under några sekunder är nog.
Jag tänkte att en donut bör ge mer rörsele än ett rakt rör med en magnet genom EN spole. Med en donut kan kulan rulla åt alla håll. Med ett rör måste rörelsen ske i en viss riktning.
Vad tror ni?
Edit: Det är täntk att vara på en båt. Som gungar fram o tbax. Och helst utan batteri, och måste funka utan att harvesta via solceller, hågfrekvent eller RF.
Senast redigerad av clubbers 29 november 2018, 20:26:16, redigerad totalt 1 gång.
Tror gör man i kyrkan på söndagar! Jag VET att en "energy harvester" inte fungerar, det är bara ett sätt att flytta energi från ett ställe till ett annat, oftast på ett synnerligt invecklad sätt.
Vad menar du med det? Finns ju massor med olika energy harvesters i olika tillämpningar. Frågan är väl snarare om man får ut tillräckligt med energi för det man behöver?
Ni lägger nog olika betydelse i ordet.
Jag skulle rekomendera att du byggernågon som någon fått att funka tidigare. Det är dumt att försöka utveckla saker när man saknar grundläggande kunskaper.
Jag skulle rekomendera att du byggernågon som någon fått att funka tidigare. Det är dumt att försöka utveckla saker när man saknar grundläggande kunskaper.