"Mikrodatorer"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hobbyisten skrev:2 klassiska 4076, och hållarna är redan fastlödda, så bara att köpa 2 st :)
Jag har nog två 6810-minnen om du hade behövt ett.

Ett bra chip att ha som interface eller I/O-port är CD4508. 8 bitar och TS.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Platis »

HUGGBÄVERN skrev:Vilka IC fattas du?

Jag har ett EF4-kort med, men tycker det är lite begränsat. Valet av minne är ju lite halvtokigt (ett 128-bits minne från Motorola). och drivkretsarna för lysdioderna är väl heller inte så kul, men ett bra kit för övrigt att labba med. CDP1802 är en processor med en koduppsättning som är lätt att få grepp om.
Det gjordes ju en uppdate i EFA-8 med mer minne!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den såg jag inte men mycket info och idéer får man från Popular Electronics artiklar om ELF.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Platis »

Här är en rätt komplett bild och info av olika system byggda på RCA1802 + en bra emulator för dessa! :)
https://www.emma02.hobby-site.com/

Killen som har denna sida bor i Sverige, kanske skulle kontaktas för att även lägga till EFA-datorn på sidan och i emulatorn? :wink:

Man kanske skulle göra nån modern revision på EFA-datorn. :humm:
Tex;
Latch för alla övre adressbitarna
Plats för 32K (E)EPROM
Plats för 32K RAM
Expansionsbuss
Uttag för hexadecimalt tangentbord
Eurocardformat(160x100) istället för 170x110
Bättre adressavkodning(?)
Bättre användning av Q-porten, mosfet och tex relä, summer/högtalare, serieport
Kassett-port(?) via Q och EF
Serieport för kommunikation med dator
DAC, ADC
ULN2804(eller 74HC373?) istället för ULN2104 och möjlighet att släcka lysdioderna för buss-monitorn
Uttag för fler I/O portar
Uttag för en "pixie"-klon, av tex en arduino nano för tv-utgång och CHIP-8 grafik
Uttag för ps/2 tangentbord via ovan
I2C buss och SDkort-lagring via ovan

:vissla: :vissla: :vissla: :vissla: :drool: :happy:
Senast redigerad av Platis 7 juni 2020, 12:45:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har börjat CADa ett kort som tar lite mindre plats och som har adressavkodare för alla 16 bitar och plats för ett större minne (32kB är kanske lättare att hitta än 256x4bit). Tänkte mig också plats för TIL311 (vilka man fortfarande kan hitta (i Kina)).
Projektet har dock låg prioritet.

ETI660 verkade vara kul men det var lite knapert med info, även om jag fann stora delar av artiklarna i ETI.

I övrigt har jag en himla massa dokumentation (RCAs originalhäften) på 1802 men inget jag har planerat att göra mig av med.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Platis »

Kul! :) :tumupp:

Det verkar ju fortfarande finnas gott om TIL311 på ebay, förutom den snygga retrolooken så är det ju en smidig lösning!
Hex till 7-segments dekoder verkar sällsyntare att hitta!

Det ligger en del info och nedladdningsbart material till ETI-660 på australienska Microbee forumet "M S P P"( Microbee Software Preservation Project)! Krävs registrering !

Jag ser med spänning framemot att någon emulerar de sällsynta pixie-chipen(cdp1861 och cdp1864) med tex en Arduino Nano eller nåt!
Senast redigerad av Platis 7 juni 2020, 14:11:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska ha en assembler Marta skickade till mig får något år sedan. Hoppas den är kvar.

Det finns en google-grupp enbart ägnad 1802. DE har nog en hel del kul i sin filfolder.

Cosmac Elfs forum: http://www.cosmacelf.com/
Om FPGA-variant av 1802: https://hackaday.com/2020/01/23/cosmac- ... n-in-fpga/
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Platis »

Helt klart intressant med en 1802 på FPGA, nu finns det ju tillräckligt stora FPGA:er för ett spottstyver(typ 100-200kr)!

Jag läste igenom historien om FRED(föregångare till 1802 och byggd helt i TTL-logik) för några år sen och blev sugen på att bygga en kopia. Men det är nog inte helt trivialt att få nåt sånt att funka! :humm:

På tal om ETI-660 så är Oscom Nano och Telmac är intressanta, finsktillverkade och såldes nya i Sverige. Finnas artiklar i R&T från tiden!
Båda använder cdp1864 som "grafikchip", samma som ETI-660!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

The STG1861 Spare Time Gizmo replacement for the CDP1861 works just fine, I've used it for the last past couple of years now.

I purchased one of the real 1861's more out of nostalgia. The same reason I tried to populate my ELF-ish with real RCA components, particularly in ceramic, when I could get my hands on them.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Platis »

Ja, känner till den. Är väl gjort med 2st PAL/GAL-kretsar och ett skiftregister tror jag!
CDP1864 är nog lite mer involverat, då det är både färg och högre upplösning(och ljud)! :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den dök upp på ELF-flödet precis.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Marta »

1864 är väl knappast värd att göra något med, lite väl retro med 32x64 bildpunkter. Fast läggs monitorn på sidan borde den klara 8 rader med 32 tecken. Men den lastar processorn mycket.

Då är det nog trevligare att använda en grafisk LCD eller en vanlig 20x4. Borde kunna direktanslutas och skrivas som I/O eller minne.

En PIC 16F1459 till en I/O-port för att kunna skriva program direkt till den är nog trevligare än serieport som knappt finns på någon dator idag. Borde kunna ordnas så den använder 1802 DMA-load för att starta upp det hela utan PROM.

Då kan också PC'n användas för att via USB styra allting utan en massa extra knappar. Blir väl kanske lite mindre retro, men en nätt och prydlig enhet.

Någon "riktig" port som t.ex. CMOS-versionen av 6522 borde kunna ansluts med lite extra logik emellan. Den har individuellt valbara I/O på alla pinnar samt interrupttimers om det löses så clk2 får en något så när stadig klocka.

Min första "dator" var en 1802 hemmakonstruktion med 1k RAM. Det är frestande nu att sätta ihop ett litet nostalgikort.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

Jag har förstått att denna tråden kanske fått några lite (mer?) intresserade av detta....jag vill inte se det som specifikt "min" tråd utan vill att alla intresserade deltar. Jag har förstått att Marta nu pular med 1802, HUGGBÄVERN planerar att göra det, och att Platis har en 1802 hemma som han ev gör nåt av. För att rapportera min egen status så har jag snöat in på 8 inbitar via switchar, och har köpt grejor från electrokit till det. Dock vid kommunikation med några av ovanstående aktörer har jag förstått att hexinmatning är ganska lätt att fixa :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Efter några minuters träning funkar HEXandet bra.

Jag byggde ELFen en gång i tiden och försåg den dels med hex-displej men jag hade i början 8 data-switchar. Dock lämnade jag bussen öppen för switcharna vid inmatning och jag kunde på hexdisplejen se vad jag knappat in, INNAN jag tryckte på IN-knappen.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Att bygga en "Mikrodator"

Inlägg av Hobbyisten »

Statusuppdatering :
Har rensat alla trådstumpar från kortet och lött dit stiftlister. Kopparbanan gick av på två ställen, så där byglade jag. Nu har jag fått igång oscillerandet på 555:an, klocklysdioden var trasig, så den bytte jag. Eftersom det skulle vara så intensivt roligt bara att testprogrammera datorn skulle jag kunna tänka mig att koppla ihop stiften med bara bananhonor i ett inledande skede.
Skriv svar