Tips på pelarborr/fräs - blev en ZX 45

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Tips på pelarborr/fräs - blev en ZX 45

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Vad jag verkligen saknar i verkstaden är en rejäl pelarborr. Och när man pratar rejäl pelarborr så går det nog att lägga på lite till så man har möjligheten att även utföra enklare fräsarbeten i alu och stål... eller?
Går det få tag i en bra maskin för 10k inkl moms? Eller är det bara drömsiffror?

Ni får hemskt gärna tipsa lite om olika maskiner som kan duga till ändamålet. Sen är tanken att montera ett koordinatbord.
Senast redigerad av Magnus_K 28 oktober 2018, 11:06:30, redigerad totalt 1 gång.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Anders K »

Löp en Mattsson Zetterlund vf700 fräs så får du allt det där och lite till. Brukar gå att hitta för mellan 13-20kkr beroende på skick.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Exakt en sån skulle vara PERFEKT. Bara att jag behöver köpa den helst nu, och helst av en firma.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Frågan är om inte den här skulle räcka bra också. Bara lite dyr. -> https://www.blocket.se/sodermanland/Arboga_universalfrasmaskin_EM825_81131329.htm?ca=10&w=2
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

Verktyg kostar ju multum så kanske värt det?
Å andra sidan om man ska köpa en ny bänkfräs för under 10 papp
så får man inte speciellt mycket. Man får nästan upp på det dubbla
för att det ska vara rejält och sedan verktyg på det.
En pelarborrmaskin t o m golvmodell verkar man kunna få för 10k
men även där hamnar man lätt på det dubbla om det ska vara
koordinatbord och riktig växellåda och stor motor.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Ok, men om man ökar budgeten till 20k då. Fortfarande så är det bara att ligga och skrapa begagnat marknaden alltså. Det finns inga vettiga "kina-maskiner" eller annat att titta på?
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Jugge »

Arboga EB 825
Tovek auktion. Finns i Söderbärke.
https://tovek.se/rop?itemId=374894
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av H.O »

Bara för att det är ett koordinatbord på så är det inte en maskin som lämpar sig för fräsning.

Om maskinen har Morse-kona (vilket den säkert har om det är en borrmaskin) så måste du på nått sätt hålla fast verktyget om du ska fräsa med det annars kommer det lossna ur spindeln (inte kul). Det var en tråd för "ett tag sedan" beträffande detta.

Sen har pelarborrmaskinen en rund pelare vilket inte är bra när du ska fräsa. Dels för att huvudet kan vrida sig till följd av lasterna och dels för att du inte kan justera höjden på huvudet/bordet utan att huvudet vrider sig. Dessa nackdelar kanske är något man kan leva med om man bara ska fräsa nån enstaka gång men en pelarborrmaskin med koordinatbord är inte lika med en fräsmaskin.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av X-IL »

För 20k skulle jag säga en Mattson Zetterlund VF600, som föreslaget innan, går en på samma auktion som Arbogan som länkades ovan, mycket annat godis där med, men som vanligt med de där auktionerna brukar priserna bli lite höga.

Annars har jag sett flera av de fetare "garagefräsarna" från Kina gå för billig peng på sistone, tänker på ZX45 och liknande. De har ofta morsekona, men är nästan alltid utrustade med dragstång. Morsekona med dragstång funkar utmärkt att fräsa med, utan, not so much...

Om du ska gå vägen att köpa en liten fräs istället, se till att få en med pinol i spindeln, min Christen F3 (Aciera F3) har det inte och det innebär att jag om ett par veckor åker och hämtar en pelarborr i Motala...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

Kloka ord där.

Jag köpte just en ZX45 i våras och mina erfarenheter baseras en del på det. Typ 23k på verktygsboden i Borås http://www.verktygsstallet.se/sortiment ... x45/?vat=1 Den fungerar alldeles utmärkt att fräsa med och borra med. För fräsning finns det begränsningar jag menar det är ingen bridgeport eller så, men för allt jag kan tänkas behöva fräsa så fungerar det. Får köra lite långsammare med stora fräsar men körde en 50mm planfräs häromdan i stål med gott resultat. Den har iso30-kona, for the record.

Men jag har på känn att detta är mer än vad som frågas efter. Jag har också erfarenhet av pelarborrmaskin från Jula https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... in-254017/ och detta kan jag med bestämdhet säga att detta villl du inte ha.

Pelarborrmaskiner(nya) finns att hitta på de vanliga ställena som säljer maskiner verktygsboden, globaltools, verktygsstallet, duabhuset, mm
https://www.duabhuset.se/index.php?view ... tegory=286 har MK3
http://www.verktygsstallet.se/sortiment ... kin-z5030/
ja du får söka själv. Det är nypriser. Begagnat vet jag inget om.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hcb »

Jag ansåg mig behöva en pelarborr för några år sedan och efter att ha känt på det som Jula och Biltema (?) hade så slutade det med att jag köpte en "Kinafräs" på Jula. Inte så mycket för att fräsa med, utan för att den var minst en och troligen närmare två storleksordningar stabilare än de som endast var borrmaskiner.

Budgeten i detta fallet var dock max några tusenlappar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av adent »

X-IL skrev:<bortklippt/>
Om du ska gå vägen att köpa en liten fräs istället, se till att få en med pinol i spindeln, min Christen F3 (Aciera F3) har det inte och det innebär att jag om ett par veckor åker och hämtar en pelarborr i Motala...
Vad är en pinol?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av X-IL »

Hmm, en spindel som kan röra sig upp och ner/ut och in. På en pelarborr har du ju ett handtag/ratt som styr detta, på en svarv har du det i dubbdockan och styr med ratt (eller spak). På en Aciera F3 eller Schaulin 12 eller många andra så får du flytta bordet(eller hela huvudet) upp/ner istället när du ska borra, spindeln är fast i Z-led i sitt hus.

EDIT: http://www.saob.se/artikel/?seek=pinol
EDIT2: Quill på engelska
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Glenn »

Jag både borrar och fräser med "julafräsen", den är ju fullt användbar som fräs, med några nackdelar, men precis som hcb skriver, som pelarborr är den ju oerhört mycket stabilare än borralternativen i samma prisklass, dessutom koordinatbord "på köpet".


Däremot orkar man aldrig byta till chuck, så det är oftast enklare att bara sätta borren i en collet :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hcb »

Om Julafräsen var ett bra köp var Julas maskinskruvstycke nog bland de sämsta köp jag någonsin gjort. Där hade det varit betydligt smartare att leta på loppis/blocket/motsv.
Skriv svar