Sida 1 av 2

brush plating

Postat: 22 september 2018, 21:38:41
av svanted

otroligt...
undrar om det går att plätera med järn på järn?

Re: brush plating

Postat: 22 september 2018, 23:17:05
av Krille Krokodil
Varför just järn? Beläggningar brukar ha överlägsna tekniska egenskaper inom det mesta jämfört med det.

Jag har använt tekniken för att rädda en större härdad detalj som i en liten detalj var felritad 0.05 mm, fick några 0.1 mm 55 HRC nickel-tjosan pålagt och sedan kunde jag trådgnista det till den rätta formen, det blev utmärkt.

Re: brush plating

Postat: 23 september 2018, 03:09:18
av svanted
tänker mig att plätera på under vändkanten i en cylinder, det blir ju inge bra om man lägger på någon annan metall,

Re: brush plating

Postat: 23 september 2018, 10:54:25
av Krille Krokodil

Re: brush plating

Postat: 23 september 2018, 10:59:25
av säter
Om det är en cylinder till en en motor, då är väl inte järn så lämpligt.

Re: brush plating

Postat: 23 september 2018, 14:47:30
av NULL
Nickel och koppar är de metallerna de ofta använder i ett mellansteg för att gå från en metall till en annan.
Skulle tro att nickel är lämpligt i ditt fall.

Re: brush plating

Postat: 23 september 2018, 15:21:29
av TomasL
Varför inte bara hona i stället?
Vad är det för någon motor?

Risken är ju att läteringen släpper, och då blir det ju lite lätt katastrof.
Det var rätt vanligt när man började med förkromade cylinderlopp.

Re: brush plating

Postat: 25 september 2018, 11:54:26
av Glenn
Att hona tar inte bort vändkanter, möjligen gör man den lite mindre skarp.

Ska man få bort en vändkant får man borra eller byta foder.

Re: brush plating

Postat: 25 september 2018, 12:43:34
av svanted
man kan nog hona bort vändkanter, det finns åckså speciella hyvlar som gör det snabbare...
men tänk om det gick att pensla på samma material som är bortnött,
som i filmen, då kan man borra om den till samma dimension som innan.
vitsen är ju inte att plätera på någon annan metall, som man gör med hårdförkromade lopp, när cylindern är av aluminium.

Re: brush plating

Postat: 26 september 2018, 01:15:22
av NULL
Men det är väl bra om man kan ta till en bättre metall än basmetallen?

Re: brush plating

Postat: 26 september 2018, 06:16:05
av svanted
då måste man nog få det i hela loppet och inte bara där slitaget är värst.

Re: brush plating

Postat: 26 september 2018, 07:14:34
av Janson1
En sak till man måste tänka på är hårdheten på det ev. nypålagda materialet. Det skall vara en viss skillnad i hårdhet mellan loppet och kolvringarna, annars slits det ut ganska omgående. Så jag tror hela cylinderloppet måste vara av samma kvalitet/hårdhet som innan, byter man hårdhet så måste det till andra kolvringar också...

Re: brush plating

Postat: 27 september 2018, 21:00:59
av NULL
Gjutjärn har ju också en viss smörjförmåga med all kol i sig.
Vad är cylinderfoder gjorda i?

Re: brush plating

Postat: 27 september 2018, 22:42:38
av xxargs
Nu är det väl tänkt att det skall vara en oljefilm mellan mestadelen av tiden, men är förstås bra att inget katastrofalt händer om det är metall mot metall som nöter.

Sedan bör metallerna som möter varandra vara så olika som praktiskt möjligt - är de för lika så finns risken att de smetar och svetsar sig mot varandra när det skaver metall mot metall. I högvakum där man inte längre har smörjfilm och oxidlager som självreparerar sig pga. avsaknaden av luft/syre så kan det bli rent katastrofala effekten - NASA:s utredning hur man bygger karbinhake som garanterat fungerar för rymdbruk var rätt intressant att läsa - de stötte på massor av saker som ingen annan har stött på tidigare - som karbinhakar som svetsar ihop sig själva och inte gick att använda alls efter ett par rörelser...

Re: brush plating

Postat: 28 september 2018, 06:13:36
av svanted
får man metall mot metall utan olja emellan i en motor har man gjort något väldigt fel.