Felsöka varvmätare på motorcykel
Postat: 25 augusti 2018, 20:34:18
Hej
Har fått lite lustigt beteende på min varvmätare på motorcykeln och tänkte se om det kan finnas någon input för felsökning.
Börjar med att säga att det är en gammal motorcykel från -92 so jag misstänker att varvmätaren är av relativt simpel konstruktion.
Felet jag fått är att varvmätaren börjat visa dubbla varvtalet. Det började för några veckor sedan och har varit lite sporadiskt. Första gången så var jag bara ute 30 min kanske för jag vände hemåt när jag upptäckte det. På vägen hem så återvände mätaren till att visa rätt värde. Andra gången så var mätaren fel redan när jag startade hojen. Jag tog en längre tur för att se om den skulle bli bättre vilket den blev. Den var lite sporadisk först men efter kanske en halvtimme så visade den konstant rätt. Idag tog jag en tredje sväng och nu var det bara fel hela tiden. Så det känns som det skett en klar degradation.
Vad jag fått för mig så går varvmätaren på tändningspulsen för någon cylinder men jag misstänker att det är något i instrumentklustret som faktiskt tar periodiciteten och omvandlar till rörelse för nålen. Är det ett enkelt servo av något slag eller kan det finnas mer inblandat?
Jag har misstänkt dålig jordning på hojen, jag har mätt spänningen mellan minuspolen och olika punkter på hojen och vill minnas att jag läste av något i stil med 0.24V. Av vad jag fått höra så är det högt. Har ni några mer tankar? Jag vill mest ha så mycket info som möjligt innan jag börjar riva ner hojen och leta fel. Den går ju fortfarande fint att köra och det är en del kvar på säsongen.
Har fått lite lustigt beteende på min varvmätare på motorcykeln och tänkte se om det kan finnas någon input för felsökning.
Börjar med att säga att det är en gammal motorcykel från -92 so jag misstänker att varvmätaren är av relativt simpel konstruktion.
Felet jag fått är att varvmätaren börjat visa dubbla varvtalet. Det började för några veckor sedan och har varit lite sporadiskt. Första gången så var jag bara ute 30 min kanske för jag vände hemåt när jag upptäckte det. På vägen hem så återvände mätaren till att visa rätt värde. Andra gången så var mätaren fel redan när jag startade hojen. Jag tog en längre tur för att se om den skulle bli bättre vilket den blev. Den var lite sporadisk först men efter kanske en halvtimme så visade den konstant rätt. Idag tog jag en tredje sväng och nu var det bara fel hela tiden. Så det känns som det skett en klar degradation.
Vad jag fått för mig så går varvmätaren på tändningspulsen för någon cylinder men jag misstänker att det är något i instrumentklustret som faktiskt tar periodiciteten och omvandlar till rörelse för nålen. Är det ett enkelt servo av något slag eller kan det finnas mer inblandat?
Jag har misstänkt dålig jordning på hojen, jag har mätt spänningen mellan minuspolen och olika punkter på hojen och vill minnas att jag läste av något i stil med 0.24V. Av vad jag fått höra så är det högt. Har ni några mer tankar? Jag vill mest ha så mycket info som möjligt innan jag börjar riva ner hojen och leta fel. Den går ju fortfarande fint att köra och det är en del kvar på säsongen.