Sida 1 av 3
Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 3 april 2018, 08:34:56
av 4wd
20180405_151511.jpg
Hej någon som kan hjälpa mej med att mäta upp och koppla in en enfasmotor på 220v 2800rpm ca 1.5hkr den ska vara till en liten vedkap har provkört den så jag vet den fungerar men åt fel håll jag har provat att flytta plats på kablarna till kondensatorn men då går säkringen har flyttat tillbaka kablarna men säkringen går fortfarande tänkte prova att mäta upp motorn så det inte blivit någon kortslutning på något vis ska tillägga att på denna motor sitter det en magnetisk motorbroms som ja plockat bort ifall det kunde vara fel på den mvh Bengt Wikberg
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 3 april 2018, 08:49:09
av tecno
Enklaste = vänd på motorn 180° rent mekaniskt
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 3 april 2018, 09:11:12
av svanted
hur kan det vara enklast?
har du sett hur den är monterad?
nedan hur den ska flyttas.
Skärmavbild 2018-04-03 kl. 09.10.11.png
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 3 april 2018, 09:23:37
av Klas-Kenny
Lite bilder på motorns märkplåt och kopplingsplintar mm. skulle göra det klart lättare att ge bra svar.
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 3 april 2018, 09:47:29
av Panor82
Som sagt märkplåt och plintar vore intressant att se.
Är det en trefas motor som körs med kondensator på enfas som schemat över?
Finns ju iof rena enfas motorer med 2lindningar en start och hjälplindning.
Ser ut så här
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 3 april 2018, 09:51:02
av Janson1
Den magnetiska bromsen som nu är bortkopplad, snurrar rotorn fritt?
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 3 april 2018, 12:58:14
av Panor82
Du kan på börja felsökning.
Megga eller resistansmät mellan lindningarna lämpligtvis kopplar du loss alla kablar och bleck vid felsökning.
Är det en trefas motor så du få i stort sett samma värden över alla tre lindningarna.
I en enfas motor så kommer resultatet att skilja mellan lindningarna, vilket är normalt..
Så länge det inte är "oändligt".
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 3 april 2018, 19:52:03
av RadarEnt
Vad gör man när man "meggar" något?
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 3 april 2018, 19:56:20
av LarryXz
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 3 april 2018, 20:12:40
av idiotdea
Eftersom det delvist hör till ämnet så skjuter jag in en extrafråga. Vad använder man normalt för brytare för att enkelt välja rotationsriktning på en enfasmotor med driftskondensator (två lindningar)? Alltså en brytare med fram-0-back funktion.
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 4 april 2018, 19:39:06
av LarryXz
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 5 april 2018, 06:29:34
av 4wd
Klas-Kenny skrev:Lite bilder på motorns märkplåt och kopplingsplintar mm. skulle göra det klart lättare att ge bra svar.
Tack för svar jag ska fixa lite foton idag vh Bengt
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 5 april 2018, 06:32:04
av 4wd
Panor82 skrev:Som sagt märkplåt och plintar vore intressant att se.
Är det en trefas motor som körs med kondensator på enfas som schemat över?
Finns ju iof rena enfas motorer med 2lindningar en start och hjälplindning.
Ser ut så här
Hej och Tack för svar jag återkommer medlite foton på grejorna vh Bengt
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 5 april 2018, 06:35:29
av 4wd
Janson1 skrev:Den magnetiska bromsen som nu är bortkopplad, snurrar rotorn fritt?
japp rotorn snurrar fritt magnetbromsen ser ut som en platta med en lindning på vh Bengt
Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor
Postat: 5 april 2018, 06:39:58
av 4wd
Panor82 skrev:Du kan på börja felsökning.
Megga eller resistansmät mellan lindningarna lämpligtvis kopplar du loss alla kablar och bleck vid felsökning.
Är det en trefas motor så du få i stort sett samma värden över alla tre lindningarna.
I en enfas motor så kommer resultatet att skilja mellan lindningarna, vilket är normalt..
Så länge det inte är "oändligt".
Va bra om jag får lite hjälp att kolla upp motorn den förra motorn hade brunnit då tydligen i denna så hade magnet bromsen rostat ihop och kondensatorn hade suckat såg ut som den frusit sönder???