Darlings och diverse fulingar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns ett ännu bättre svar egentligen (rättstavat). Jag har inte plats att sätta vare sig omkopplare eller potentiometer på panelen, och att använda en lång metallaxel som skulle svepa på låg höjd över spänningsmatningen, 250V, lockade inte. Enda sättet att montera säkert är att göra som jag - axelförlängningar med plastic.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Kanske dum fråga, men varför skulle det behövas två nätagg för en push-pull-katodföljare?

P.S. det känns väldigt amerikanskt (eller brittiskt?) med "0.1 MEG" istället för "100k" :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den här enkla illustrationen kanske berättar mer.

Bild

Skulle tillägga att det oftast (givetvis) sitter en utgångstransformator där högtalaren sitter på bilden. Dessutom har det ett mittuttag som ansluts till någon sorts minus.

Ett komplett schema över en komplett förstärkare har vi här:

Bild
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Aha!

Men, vad är egentligen fördelen med att köra dubbla nätagg sådär jämfört med att bara ha ett nätagg och minuspolen till mittuttag på trafon?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det handlar inte om någon fördel utan en nödvändighet. Sett ur push-rörets perspektiv, hamar lasten mellan katod och jord. Men pull-rörets last, vilket är det samma, skelle då ligga mellan rörets katod, där vi nu har en jordpunkt och .... ja, vaddå?!
Tittar du på bilderna ser du att lasten liksom matas från två håll och då kan man inte ha ETT spänningsaggregat utan två isolerade.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Circlotron_basic_schematic.png
Jag förstår inte fördelen jämfört med att göra såhär?

(Motstånden & co ersätts med trafo, precis som i ditt exempel)

Enda skillnaden är väl att som du ritat så ser rören dubbelt så hög impedans från trafon jämfört med hur jag ritat.

Blir det renare ljud om primärlidningen på trafon magnetiseras "jämnare", eller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska jobba lite med min 12B4A-Darling men kort och igen: det handlar inte alls om fördelar utan om nödvändigheter. Det funkar inte med ETT nätaggregat. Det krävs två. Punkta.kunti.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Såhär:
katt-od.jpg
Du kan liksom inte få två slingor som driver lasten PUSH och PULL. För var ansluter du minus eller jord eller vad du nu vill kalla det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu droppar vi den här diskussionen; jag vill inte att mina trådar ska dra iväg mot oändligheten, som somliga andras, bara med massa evigt pillande med detaljer och självklarheter.

Idag färdigställde jag Darling a la 12B4A. 12B4A är en trevlig liten triod. Betydligt kraftigare än 1626 (1,5W mot 0,75W). Röret funkar skitfint som förförstärkare och jag kan tänka mig situationer där man vill lasta försteget med massa krimskrams kan en 12B4A funka alldeles utsökt. Jag hade gärna undersökt möjligheten att göra en µ-följare med 12B4A och EL84 men det får bli en annan gång, ett annat decennium eller rentav ett annat liv (jag funderar på att återfödas som 35-årig lesbisk man).
Mycket är "gammalt", speciellt lådan. Delen med trafo och nätströmbrytare är från tidiga och ej avslutade konstruktioner. I övrigt - rörsocklar sitter på en plåt som medelst distanser (skruvar) håller sig ca 15mm över lådans botten. En liten plåtvinkel håller in- och utkontakter jämte en gammal potentiometer (med 4mm axel). Jag får väl testa imorgon.
Darling-33.jpg
Darling-34.jpg
Darling-35.jpg
Darling-36.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av Magnus_K »

Det DÄR är en riktigt porrig installation. Kul att öppna upp och koppla in :D
Lådan är viktigt. Letar fortfarande på loppis efter min perfekta "rör-kista", tyvärr var den senaste för fin för att ta hål i så det fick bli en whiskey-kista istället...
Nja, bäst hittills tycker jag :tumupp:

Ps. BDSM-ankan drar all uppmärksamhet från bygget :wink: Ds
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vilken anka?! :humf:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I strid mot löften givna till mig själv har jag gjort tre större och åtta mindre hål i en järnbit. Jag har skruvat fast en stor rörsockel (för typ 832, 829 m fl) vid det större hålet och två oktalsocklar vid de mindre stora stora hålen. Järnbiten (en plåt ijänkligen - LASP får ursäkta min fulstavning, men så här uttalar faktiskt folk detta ord, så varför inte fulstava det, då?!).
Men mitt i alltsammans har jag börjat besinna mig. Jag har ju två 5K utgångstrafar (SE) och en rejälare nättrafo (men inte för rejäl). Någon 829 har jag inte men väl två 832. Dock finns det två 6SJ7 och jag har ett gäng ryska 6SL7, fast de då heter 6N9S, fast det finns okunnigt folk, russofober säkert, som säger 6H9C eftersom det är så det är är stämplat på röret. Att inte ha fattat att man använder kyrilliska bokstäver i Ryssland är ett fattigdoms- (och dumhets-) tecken.

Syftet med projektet var att dels få bruk av en gammal högtalarlåda i äkta ädelträ och dels kanske få ihop något att ha med till en vintageträff i Danmark (och få bruk av transformatorerna).
Första tanken var en sådan här:
829bstamp1.jpg
Dock läser jag att som drivröret är kopplat har jag lite svårt att få full fjutt på 829:an, varför ett annat drivsteg kunde vara en idé. Jag har ju "oktalhål" så novalrör är plötsligt uteslutna. En sådan här kunde ju fungera dock, även om SRPP.kopplingar inte är kända för välljud:
54442.jpg
Sedan kan man ju analysera den här historien. Dock får ju fulpentoden kopplas enligt ovan - en halva/kanal men gemensamt katodmotstånd.
6sj7_829b.jpg
Sedan var det det där med lådan men jag får fota av den senare. Måste ju beställa ett 829B också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Innan jag nämner att jag felsöker lite i min 12B4A-darling kan jag visa en bild på en 829B:

Bild

Jag felsöker lite i min 12B4A-darling. Så var det nämnt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blir för stunden ingen 829. Jag hittar billiga i Polen jämte 12SL7 men jag plockar fram en 6R3S istället. Inget underverk precis = hyggligt oberäkneligt kvalitetsmässigt. Sedan blir det 6SL7 där glöden får seriekopplas så jag kan köra med 12V.
Nu har jag gjort ett hål för en 829, vars sockel är större, så antingen en täckplåt för nya röret eller en ny storplåt. :humm:
Så här ser 6R3S ut:

Bild
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av YD1150 »

Rören ser ut som slutstegsrör för radio :D , 829 fungerar långt upp på MHz-området.
829 liknar/är samma som QQE04/20. https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_qqe0420.html
6R3S är det ett vanligt rör? Påminner om QQE06/40 men 6R3S verkar inte ha riktigt samma rörhållare.
QQE06/40 har ett stift som är tjockare än de övriga.
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_qqe0640.html
Skriv svar