Sida 1 av 1
Laddningsregulator MC
Postat: 20 januari 2006, 05:18:38
av Biker
Är det nån som sett nått schema till en likriktare/regulator ala mc.
Postat: 20 januari 2006, 07:44:44
av janne66
för att bygga själv menar du ?
Jdå, på Joergs mc-sidor t.ex
Postat: 20 januari 2006, 11:33:26
av danei
Vad är det för typ av generator?
Janne66: du kan ju länka om du vet var det finns ritningar.
Postat: 20 januari 2006, 13:34:37
av janne66
Visst, det glömde jag ju.
Finns säkert fler sidor, men eftersom jag kör BMW så är det såna sidor jag sparat.
Här är byggbeskrivningen:
http://homepage.sunrise.ch/mysunrise/jo ... /index.htm
Postat: 20 januari 2006, 13:46:57
av danei
"This is achieved in a simple manner: As soon as a pre-set voltage is reached, the regulator switches the field winding off. If the voltage drops below the setpoint, the regulator switches on again and the cycle is repeated. This leads to very fast switching, which in turn leads to a pretty good regulation of the voltage."
Exakt vad jag försökte förklara i de andra laddnigsregulator tråden.
Den här regulatorn funkar bara om det är en separatmegnetiserad generator. På vissa MC är det en permanent magnetiserad generator. Då blir det en annan typ.
Postat: 20 januari 2006, 13:58:22
av janne66
ja, men han frågade väl inte specifikt om regulator för den typen som har permanenetmagnet ??
Deesutom är ju en "riktig" regulator mer avancerad
Postat: 20 januari 2006, 14:14:52
av danei
Nä. Men han har inte sagt vilken typ av generaator han har. Så jag ville bara påpeka att det inte är säkert att den funkar.
Vad menad du med riktigt? Det där är väl en riktig om än väldigt simpel. Det är förövrigt samma typ som på biler så det går ju att använda en sånn också.
Postat: 20 januari 2006, 14:15:24
av Biker
Tackar de fanns en länk
Det är till en japanare(xrv750) o de e ju inte som me bil me fält linding.
Men de fanns en länk till en permanentmagnettyp som jag studerar.
Tänkte bygga en egen variant - original är ju inte alltid bäst.
Här kan man ju ge sig in på att bygga in så man kan välja högre laddspänning vintertid.
Samt skydd som kopplar ur regulator/lindingar om spänningen sticker ovan 15v och ger sig av mot 80Vac hållet....Det har inte hänt mig men andra..
Nån som hållt på me liknande projekt?
Postat: 20 januari 2006, 14:18:02
av danei
Kan du klistra in den?
Postat: 20 januari 2006, 14:41:32
av Biker
http://www.takisnet.org/~abayko/vreg.pdf
Den verkar ju vara lämplig att utgå ifrån
Edit:
En punkt för mycket
Postat: 20 januari 2006, 15:05:31
av danei
Jo den funkar nog. Om du tar bort den sista punkten i länken så funkar den med.
Postat: 22 januari 2006, 04:37:02
av Biker
360W kan man som mest plocka ut ur trefasgeneratorn.
Måtro man får ett fel och brandsäkert system med tyristorer som klarar 40A samt likriktardioder på 35A
http://www.takisnet.org/~abayko/vreg.pdf
Lite morgonsenil jag kanske har tänkt fel på hur stor ström som går igenom likriktardioderna.
Normalt sett ligger förbrukningen på ungefär 15-20 amp men vintertid med diverse elslingor kan man behöva ta ut nära maximal effekt ur systemet så jag måste överdimensionera systemet så att det kan gå med maxbelastning.
Den här regulatorn eldar ju upp effekten - en enklare variant med likriktardelen och en effektransistor ala 60 amp styrd av zenerdiod borde ju vara både enklare och bättre - har nån provat denna typ av serieregulator?
Postat: 22 januari 2006, 13:22:07
av danei
Det går en tredjedel av strömen genom varje diodpar. Så det är inte så illa. Men lite krafitgare kanske inte är fel. Det står dessutom i texten hur du kollar vilken stöm tyristorerna måste palla.
Du ska inte ha en linjär regulator. Det skulle bli skollhet. Spontatn kan det se ut som att denhär regulatorn bränner effekten. Men faktum är att när den kortsluts så blir ju spänningen nära noll. Och strämmen bli inte så stor heller på grund av magnetisk mättnad i generatorn. Så förlust effekten bli inte så stor. Den skulle bli mycket större med en linjär regulator.