Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

ESP32 Wifi datainsamling- och analysmodul till uTracer 3+
Som uTracer 3+ kund får man ganska regelbundet ett epostbrev med nyheter och tips från Ronald Dekker rörande uTracer. Sedan en tid har han jobbat på en ny variant som klarar mäta lite mer kraftfulla rör. Men i senaste numret av nyhetsbrevet så fanns det information om en annan spännande "artikel", nämligen en kund som heter Ihor Small och som har gjort ett GUI och analysmjukvara som körs i en ESP32 via webserver och javascripts.

Beskrivningen finns här
http://boffin.nl/wp/utracer-and-esp32/

Jag har inte provat någon ESP32 förut så denna artikel låg lite och gnagde, skulle jag prova sätta ihop? Det skulle ju kunna vara ett lagomt instegsprojekt som jag också skulle ha både nytta och glädje av.
Så jag beställde några kort från Electrokit som kom i veckan. Ingent att vänta på, varför inte prova.

Ihor's instruktion är utförlig och bara att följa. Nu hade jag ju inte ett lika dant kort som Ihor beskriver men det var inga problem att flasch in initieringsscriptet så man sedan kan "webladda" in binärerna. Beskrivning innehåller också hur man ska installera Arduino IDE och libbar som behövs.
Även mitt kort trilskades för att koppla upp sig med "Connecting…….._____….______" men tipset med att trycka på resetknappen funkade utmärkt och FW upploadern kom på platas.

Datorn jag körde på har ethernetanslutning och wifi men wifi't har inte varit aktiverat på länge, så jag slog på wifi adaptern och den kopplade snällt upp mot ESP32an utan problem. Bara att surfa in via "http://192.168.4.1" och slutföra installationen.
Nu var Ihor's uTrace miljö redo!

Bild

Då var det dags att koppla ihop hårdvaran.

Bild

Det här ESP32 kortet har inte alla IO utdragna som Ihor använder men det gör inget för det har dom jag vill ha, en för RX Acknowledge, att uTracern har tagit emot kommandot och skickar respons och ERROR räcker gott.

Bild

Bild

Det fungerar utmärkt!
Ock det finns en del buggar som jag nog ska rapportera till Ihor.

Bild

Man kan exportera bilder, lägga loadlines precis som med orginalmjukvaran men där finns också lite mer fiffiga saker som jag inte hunnit labba med ännu. Utseendet är trevligt och första intrycket är att det fungera helt ok.

Bild

Buggar jag hittat såhär långt:
BUGG1 Strömbegränsningsinställningarna är omkastade
BUGG2 Väljer man att inte ha mätpunkterna på kurva så plottas dom ändå vid en ny mätning.
BUGG3 Pmax borde skrivas ut med en decimal i legenden
BUGG4 Namngivningen av diagrammet skriver samma text två gånger. och ser olika ut på skärmen mot vid bildexport
Även lite andra egenheter finns men generellt så funkat detta GUI riktigt bra. Bättre än orginalapplikationen tycker jag.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

uTracer ESP32, nu i låda
Funderade först på om jag skulle bygga in ESP32-kortet i min uTracer, men bestämde mig för att sätta den externt så slipper jag mecka i en redan fungerande uTracer, allt enligt devisen varför laga något som inte är trasigt.
Funderade flera gånger på hur en sådan låda bäst skulle utformas men fastnade för ett "komradio" eller "polisskanner" liknade utseende.

Bild

Antennen är bara en gimick, som sänder ut "jag är en trådlös grej".

Bild

LEDarna förankras med smältlim.

Bild

Den monteras endast hängande i DSUBen
Höjden är avpassad så att LEDarna sticker upp

Bild

Baksidan har en brunn så att 5Vs micorUSBmatningens kontakt och kabel ryms. Även en icke vinklad kontakt funkar utan att kabeln behöver böjas mycket.

Bild

Framifrån ser man LEDarna.

Bild

Jag har ebrevväxlat med Ihor som skrivit mjukvara och rapporterat lite BUGar som jag hittat. Ihor har snabbt fixa en ny Beta release med rättningar på mina påpekande och andra förbättringar. Jag har inte testat allt ännu men generellt så funkar denna mycket bra. Jag gillar den verkligen! :D

Bild
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av Oskar »

Så snyggt! Vad är anledningen till att glödspänningen är inställd på 6,7V? Har något svagt minne av att man behövde experimentera lite med värdet på denna med uTracer, då glöden PWM:as fram?
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

Hej Oskar. Vi diskuerade ju lite i tråden förut om att jag märkte att ställde jag 6V3 så blev inte röret fullt uppvärmt. Det är sedan erkänt av konstruktören att PWM frekvens som driver ut glödmatningen inte är optimal. En förbättring är på väg i kommande uTracer uppföljaren. Så när jag provar ett nytt rör så låter jag glöden först drivas via DC från labagg. och gör en mätning, sen kör jag med uTracerns glödmatning och "trimmar" glödmantingsinställningen i uTracern så jag mäter ungifär likasamma.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av Oskar »

Just ja, så var det. Man borde kanske glätta glödspänningen ordentligt, samt lägga till en återkopplingsloop som känner av spänningen.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

Glöden pulsas med 19VDC PWM så en konding känns spontant inte så bra? Jag tänker att det här är en svaghet i konstruktionen som man kan leva med. Den går ju styra från mjukvaran och många rör funkar på +5% inställning. Vissa rör behöver lite mer men det är ju bara prova sig fram. När man väl valt värdet så spara man det i setupfilen så ska man mäta flera rör av samma typ så behöver man bara trimma detta en gång. Det är inte det här som tar den stora tiden vid mätningarna
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av vaxfan »

Vore det inte bättre att reglera ner 19V till 6,3V istället?
Glödströmmen borde inte så brutal att det inte går.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

Det finns flera trådar om detta i uTracer forumet med förslag på olika lösningar:
External filament power supply
Addition of a precision, switching, heater regulator for better accuracy.
men också en diskussion om hur (o)viktigt det är när rören i säg har så stor spridning.
Skriv svar