Sida 1 av 3

Reparation B&d bandfil

Postat: 20 september 2017, 12:44:35
av nisse46
Hej
Behöver lite hjälp med rep av min gamla bandfil där motoraxeln kärvade fast igår
Har haft ett glapp i axeln ett tag o den har rasslat rejält men gått att köra ändå, tills igår då jag höll den upp och ner och den stannade
Öppnade upp den och hittade en spräckt hylsa eller lager av nåt slag, sen sitter 2 brickor samt ett tunt bleck och skruv sist
Blir inte klok på vilka delar som ska sitta fast samt snurra
jag tror inte skruven ska snurra när motorn går och då kan man kanske dra nån slutsatser om hur det suttit ihop
Bifogat lite bilder med text över funderingar

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 20 september 2017, 13:54:39
av Glenn
Ser nästan ut som ett sintrat lager ?

Jag har en likadan fingerslip, otroligt praktisk maskin, tyvärr låter min lite illa också så man kanske skulle öppna och smörja förebyggande..

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 20 september 2017, 14:41:20
av nisse46
Ja efter lite googlande så är det nog ett oljebrons lager
Sen tror jag nog att bleckdelarna på sista bilden suttit ihop så hela paketet snurrat inkl skruven, man kan nämligen även rotera huset som sitter runt lagret efter närmre koll.
Du får gärna öppna din o kolla om du har tid, bara 3 skruvar för att få av motorkåpan

Undrar om man kan löda ihop de där bleckdelarna och vad har de 2 flärparna för uppgift?

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 20 september 2017, 14:46:49
av Icecap
Med risk att låta negativ: detta är så pass svårt skadat att man med en reparation som inte är seriöst omfattande (dyrare än ny maskin) som bäst står med en fungerande-än-så-länge maskin.

Jag skulle byta.

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 20 september 2017, 14:58:36
av nisse46
Fungerandeänsålängemaskin duger till mig :)
Jag använder den bara sporadiskt till små grejer så värt o prova laga innan man handlar ny.
Ett nytt lager kostar en tjuga ca
så om man bara ska(kan) löda ihop de där blecken så är det värt det

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 20 september 2017, 17:11:26
av 90kar08
Är det inte så att den taggiga brickan har varit en liten fläkt där det mesta av fläktbladen nu är borta?

Brickan med stora hålet verkar vara den som styr axiellt, ska glida mot lagret.

Edit: Helt säkert iallafall att alla fyra delarna på bilden med skruven ska snurra med axeln, skruven, brickan med lilla hålet och "fläkten" fast monterade och brickan med stora hålet fritt snurrandes.

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 20 september 2017, 18:19:55
av Henry
Om möjligt att få tag på rätt storlek så hade jag satt dit ett kullager istället.

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 20 september 2017, 19:47:19
av nisse46
90kar08 skrev:Är det inte så att den taggiga brickan har varit en liten fläkt där det mesta av fläktbladen nu är borta?

Brickan med stora hålet verkar vara den som styr axiellt, ska glida mot lagret.

Edit: Helt säkert iallafall att alla fyra delarna på bilden med skruven ska snurra med axeln, skruven, brickan med lilla hålet och "fläkten" fast monterade och brickan med stora hålet fritt snurrandes.

Vet inte om det varit en fläkt, men de 2 flärparna är knepiga
känns mer som det taggiga runt brickan är materialbrott från huset runt axeln/lager som det kanske suttit ihop med..?

Och håller med att de delarna ska snurra med axeln, men ska huset sitta ihop med axeln också, för det går att snurra på det med
Då blir man iaf av med det stora spelet som finns nu som gör att hela motorpaketet kan åka fram och tillbaka i hålet

ja ett riktigt kullager hade nog varit bättre men kanske svårt med så tunna grejer

Får se om Glenn kan titta på sin och se hur det sitter ihop

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 20 september 2017, 21:21:08
av Magnus_K
Hade varit kul att försöka svarva en ny sån. Fick hem lite lagerbrons förra veckan.
Tror ni det skulle hålla?

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 21 september 2017, 07:51:31
av nisse46
Skulle det nog även om de verkar ganska sköra
Kan ta lite mått i kväll om du vill prova

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 21 september 2017, 08:08:52
av Glenn
Ska försöka komma ihåg att öppna min när jag är hemma och ta nån bild.

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 21 september 2017, 08:09:46
av Magnus_K
nisse46 skrev:Skulle det nog även om de verkar ganska sköra
Kan ta lite mått i kväll om du vill prova
Det lär fungera bättre än det är nu i alla fall :)
Ja skicka över lite mått så kan jag göra ett försök.

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 21 september 2017, 08:57:48
av Thomas O
Den konstiga brickan, kan den vara en fjäder för att ta upp axialspelet?
En bussning av oljebrons har ju smörjningen inbyggd medan en svarvad bussning inte har det.
Det lär fungera en kortare eller längre stund om du fettar in den.

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 21 september 2017, 17:02:41
av nisse46
Glenn skrev:Ska försöka komma ihåg att öppna min när jag är hemma och ta nån bild.
Fint om du kan bifoga en bild eller 2, får hoppas de ser ungf likadana ut där, min modell är bd280
Magnus_K skrev:Det lär fungera bättre än det är nu i alla fall :)
Ja skicka över lite mått så kan jag göra ett försök.
Ja det kommer det alldeles säkert göra, schysst om du vill testa :tumupp:
Önskar jag hade haft en metallsvarv, mycket kul man kunde gjort!
Innerdiam=8,5mm, ytterdiam=11,8mm, längd=9,3mm enligt mitt digitala kinaskjutmått, sen är det väl lite slitet med så vet ej toleranser?
Thomas O skrev:Den konstiga brickan, kan den vara en fjäder för att ta upp axialspelet?
Vet faktiskt inte, men det axelspelet som finns nu har inte varit där innan, jag misstänker den taggiga brickan har suttit ihop med axel/lagerhuset och utgjort ett stopp i den riktningen, inget annat som hindrar axeln annars från att åka fram o tillbaka

Re: Reparation B&d bandfil

Postat: 21 september 2017, 19:59:01
av Magnus_K
Mätte du på axeln och i hålet? Mät helst inte på den trasiga/slitna bussningen.