ton generator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

ton generator

Inlägg av Adis »

Söker schema på en enkel tongenerator, liksom dom i ett övrefallslarm. Ska låta mycket men även med få komponenter. Såg testade en OP (LMXXX) men får inte mycket kraft i tonen. Ska kolla upp imorgon vilken det var men ni kan slänga upp några länkar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Funderade först på vad "ton generator" var för något. "Tongenerator" vet jag mycket väl vad det är. :D

Har ingen länk, men det brukar sitta piezo-högtalare i överfallslarm. Jag tror att det är dessa som är lösningen. Det brukar inte sitta något avancerat i dessa överfallslarm. De brukar bara drivas av 1.5 - 3v.

Annars brukar dessa larm vara billiga i färdig form. Jag köpte ett hem-larm (36-1738) på ClasOhlson för 198kr. Det finns även en annan variant (36-1061) för 79kr.

Vet att det var modellen "överfalls-larm" du var ute efter, men det går ju att bygga om ett färdigt, eller bara använda tongeneratorn...
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Om du bara vill att det ska låta högt kanske en piezo-summer räcker

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=6700.htm
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

ja precis Tongenerator :D

Piezosirenen på elfa funkar inte alls i mitt fall. Det jag behöver är en väldigt simpel och väldigt liten krets. Det jag har nu får plats på tummen med ytmonterade komponenter :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vad har du använt när du testat ljudstyrkan?
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Mina egna öron. Jag vet att ljudet ska gå att få högre men jag körde med 6V, undrar om man inte ska testa med 12V, använder nu två st knappcells batterier på 3V var. Undrar om det finns på 12V :roll:
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

12 voltsbatterier lite mindre än AA batterier finns, kan inte beteckningen men jag har det i en larmfjärr.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Larm-fjärrkontroll-batteri: 23A
L:28mm D:10mm

Tongenerator:
Gamla hederliga NE555 + 2 resistorer & 1 kondensator.
555:an driver/sänker 100mA dvs. betydligt bättre än en OP-amp.
Eller den vanliga astabila vippan med 2 transistorer 4 resistorer och 2 kondensatorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag skrev:
"Vad har du använt när du testat ljudstyrkan?"

Adis svarade:
"Mina egna öron."

Har du provat med några andra öron än dina egna?

Skämt å sido: Jag var mer nyfiken på vad som spelade upp ljudet. Var det en högtalare och isåfall hur stor? Diskanthögtalare, bredbandselement eller något annat? Eller hade du ett piezoelement? Hur många volt skickar tongeneratorn ut till det du hade inkopplat? osv...
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Ska testa med det där Tony.

JimmyAndersson, andra tyckte också att man skulle kunna få upp den 1/3 högre iafl. Elementet jag använder är en piezoelement (37-872-07). Jag har inte hunnit mäta Volten än men jag ska göra det idag, sitta hela dagen med det där och måste få det att fungera.

btw, Tony, vart finns det där batteriet då?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Men det beror väldigt mycket på vilken frekvens du kör med. Det piezoelementet ska köras med fyrkantvåg och 4.1kHz om man vill få ut max ljudstyrka.

Det finns lite mer info om den här.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Mätte nyss med ett oscilioskop och fick en fyrkantvåg på 5V. Ändrade spänningen till 12V och nu låter det HÖGT! Kom att tänka på att om man gör så att ljudet ändrar ton. *Tiiii, Tuuu* istället för bara *Tuuu* men vet inte hur ja ska göra det. Använder LM358.

bild på kretsen något jag hittade i 'bra att ha pärmen' :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu har jag också schemat i "bra-att-ha-pärmen" (eh, ok.. "högen") :)

Såg att mina larm kör med 1.5v till piezoelementet. Det låter ruskigt högt. Tror det ligger någonstans runt 140dB.

Vet du vilken frekvens du kör med?
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det kan också att ha med frekvensen att göra. Har time/div på 0.1ms och den är 1.2 rutor lång. 0,12ms lång är perioden.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Det kan också att ha med frekvensen att göra."

Det är snarare så att det *har* med frekvensen att göra. Kör du med något annat än 4.1kHz så utnyttjar du inte piezons kapacietet särskillt mycket. Kör du med 4.1kHz så får du max ljud från piezon, utan att behöva mata en massa spänning till den.

Minns inte hur man räknar ut frekvensen av det du skrev. Om perioden är 0.12ms lång, hur lång tid tar det innan nästa period kommer?

Om du inte kan få ut frekvensen så kan du lägga upp en kort ljudfil så kan jag kolla. (Behöver inte vara längre än en halv sekund, men komprimera inte mp3-filen för mycket. Kör med 192kbit eller mer.)
Skriv svar