Konstiga laddningsproblem på husbil
Postat: 18 juni 2017, 22:01:25
Hej.
Köpte en Fiat Ducato 1.8 Diesel år 88 som jag trodde fungerade bra men bra pris har sin baksida. Bilen har ståt ca ett år innan han startade den och jag sen kort efter kom och köpte den av han, ända synliga felet var att bromslampan i panelen lyste. Började göra en felsökning med en god vän och vi kolla först mängden bromsolja och den var dålig så vi fyllde på men problemet försvann inte, kollade givaren på handbromsen och den fungerade och givaren på insteget i bilen då den har en givare men lampan ville inte slockna.... Helt plötsligt slocknade lampan och allt verkade frid och fröjd. När vi skulle starta och åka hem från verkstaden så var batteriet tomt och glödgningsrelät slog helt okontrollerat. Vi tog ett annat batteri och då startade den hur lätt som helst och vi vart då lite oroliga och mätte upp hur mycket generatorn laddade och det visade sig att den inte laddade något alls. Vi demonterade generatorn för att kolla kolen och de var väldigt slitna, jag ohm mätte plus till minus och det var noll sen minus till plus och fick ett värde på 6 så vi antog att diodrarna var hela. Köpte en ny laddregulator med kol för 300 kr och monterade den och vi fick 14,1V i laddning men då tändes bromslampan i panelen igen.... Vi körde en bit och sen hände samma sak igen, startmotorn gick inte runt, vi trodde batteriet var tomt igen men efter vi väntat 2 minuter och prövade igen så hoppade den igång som inget har hänt. När vi kom hem så gjorde vi rent jordflätan ordentligt från rost och bromslampan slocknade men den laddar bara 13.5 när inget är på och när någon funktion är på så 12.8.... Vi mätte även direkt på generatorn och tog jordade generatorn och samma värde, ohm mätt i mellan och värdet är 0. Måste vart ett följd fel med dålig från början men varför vart generatorn så dålig?
Någon som har ideer? Nästa idee är att skruva loss regulatorn och göra rent om den skulle vara dåligt jordad mot chassiet på generatorn, eller ligger kolen dåligt mot axeln, köpa ny regulator igen eller kanske en ny generator?
Köpte en Fiat Ducato 1.8 Diesel år 88 som jag trodde fungerade bra men bra pris har sin baksida. Bilen har ståt ca ett år innan han startade den och jag sen kort efter kom och köpte den av han, ända synliga felet var att bromslampan i panelen lyste. Började göra en felsökning med en god vän och vi kolla först mängden bromsolja och den var dålig så vi fyllde på men problemet försvann inte, kollade givaren på handbromsen och den fungerade och givaren på insteget i bilen då den har en givare men lampan ville inte slockna.... Helt plötsligt slocknade lampan och allt verkade frid och fröjd. När vi skulle starta och åka hem från verkstaden så var batteriet tomt och glödgningsrelät slog helt okontrollerat. Vi tog ett annat batteri och då startade den hur lätt som helst och vi vart då lite oroliga och mätte upp hur mycket generatorn laddade och det visade sig att den inte laddade något alls. Vi demonterade generatorn för att kolla kolen och de var väldigt slitna, jag ohm mätte plus till minus och det var noll sen minus till plus och fick ett värde på 6 så vi antog att diodrarna var hela. Köpte en ny laddregulator med kol för 300 kr och monterade den och vi fick 14,1V i laddning men då tändes bromslampan i panelen igen.... Vi körde en bit och sen hände samma sak igen, startmotorn gick inte runt, vi trodde batteriet var tomt igen men efter vi väntat 2 minuter och prövade igen så hoppade den igång som inget har hänt. När vi kom hem så gjorde vi rent jordflätan ordentligt från rost och bromslampan slocknade men den laddar bara 13.5 när inget är på och när någon funktion är på så 12.8.... Vi mätte även direkt på generatorn och tog jordade generatorn och samma värde, ohm mätt i mellan och värdet är 0. Måste vart ett följd fel med dålig från början men varför vart generatorn så dålig?
Någon som har ideer? Nästa idee är att skruva loss regulatorn och göra rent om den skulle vara dåligt jordad mot chassiet på generatorn, eller ligger kolen dåligt mot axeln, köpa ny regulator igen eller kanske en ny generator?