Skum batteriladdare
Postat: 5 juni 2017, 23:21:26
"Investerade" för ett tag sedan en mindre summa i en äldre husbil (-92) och håller på att fixa alla småfel. (inte hitta några stora..)
Att inbyggda batt laddaren var defekt förstod jag omgående, det fanns en 12V/20A switchad laddare intill den, ansluten till 230V uttaget intill.
Nåja, efet visst pillande fick jag ur enheten och lossade nyfiket locket.
Aha, såg ju enkelt ut ett kort med två stora trissor och div passivt, 2xBC557 och en 14-DIL Ic.
Enkelt asså, simpel laddare med spänningsavkänning som stänger av vid 14.2 eller nåt sånt...
Det här blir lättreparerat..
Trodde jag.
Men såååå fel det var...
Vid närmare granskning visade sig "trissorna" vara tyristorer 600V 25A, ingen likriktare fanns, och trafon (på 300VA) hade ett mittuttag på sek lindningen....
Till råga på allt saknas läsbar beteckn på IC-n. Kan skymta ett "LM...." dvs trol nån typ av op-amp? Inte kollat närmare, 'ännu. Kan ev få lite info om man tittar på utgångar i hörnen?
Någon som vet nånting om principen? Sett nåt?
Har googlat lite och det går tydligen att göra nåt sånt med tyristorer, men har aldrig stött på nåt som detta tidigare..
Inga mätn gjorda.
Kan iaf mäta på tyrist och byta lite komp på måfå men det känns inte helt rätt.
lågspända tyrist brukar fö vara bombsäkra, har analyserat 100-tals olika i jobbet..
Vill bara ha lite tips - uppmuntrande tillrop är också Ok..
Tillv av Scheiber SA (typ bet 63.3071) i Frankrike (husbilen är ett franskt bygge en Rapido 710) har faktiskt mailat dem, Scheiber, och försökt vigga ett schema, en produkt tillverkad nov 1992 lär väl inte vara så mkt att vara hemlig med? Försöka duger...
Att inbyggda batt laddaren var defekt förstod jag omgående, det fanns en 12V/20A switchad laddare intill den, ansluten till 230V uttaget intill.
Nåja, efet visst pillande fick jag ur enheten och lossade nyfiket locket.
Aha, såg ju enkelt ut ett kort med två stora trissor och div passivt, 2xBC557 och en 14-DIL Ic.
Enkelt asså, simpel laddare med spänningsavkänning som stänger av vid 14.2 eller nåt sånt...
Det här blir lättreparerat..
Trodde jag.
Men såååå fel det var...
Vid närmare granskning visade sig "trissorna" vara tyristorer 600V 25A, ingen likriktare fanns, och trafon (på 300VA) hade ett mittuttag på sek lindningen....
Till råga på allt saknas läsbar beteckn på IC-n. Kan skymta ett "LM...." dvs trol nån typ av op-amp? Inte kollat närmare, 'ännu. Kan ev få lite info om man tittar på utgångar i hörnen?
Någon som vet nånting om principen? Sett nåt?
Har googlat lite och det går tydligen att göra nåt sånt med tyristorer, men har aldrig stött på nåt som detta tidigare..
Inga mätn gjorda.
Kan iaf mäta på tyrist och byta lite komp på måfå men det känns inte helt rätt.
lågspända tyrist brukar fö vara bombsäkra, har analyserat 100-tals olika i jobbet..
Vill bara ha lite tips - uppmuntrande tillrop är också Ok..
Tillv av Scheiber SA (typ bet 63.3071) i Frankrike (husbilen är ett franskt bygge en Rapido 710) har faktiskt mailat dem, Scheiber, och försökt vigga ett schema, en produkt tillverkad nov 1992 lär väl inte vara så mkt att vara hemlig med? Försöka duger...