Sida 1 av 2

Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 2 juni 2017, 10:04:57
av EPG
Jag har problem med en abslampa i bilen som tänds emellanåt.
Tanken är därför att "fixa" problemet med hjälp av en NE555 så att lampan lyser 2 sekunder när tändningen slås på och därefter slocknar.
Och sen är de förhoppningsvis glada på bilprovningen.
Jag har fått ett relä att dra i 2 - 3 sekunder med hjälp av 555an när jag jordar ben 2.
Problemet är bara att så vill jag inte ha det. Jag vill att timern börjar räkna redan när kretsen spänningssätts och sen ska timern switsha efter 2 sekunder men kretsen kommer att vara spänningssatt hela tiden (tills man stänger av bilen och sen startar den igen och abs-lampan på nytt ska lysa i två sekunder).

På något sätt så måste ju ben två vara jordat redan från början men ändå så att set/reset fungerar.

Tips mottages tacksamt.

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 2 juni 2017, 12:58:54
av tecno
Och sen är de förhoppningsvis glada på bilprovningen.
Gammal eller modern bil med ODBII avläsning?

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 2 juni 2017, 13:03:56
av EPG
Det är en Saab 9000 från 1997 det handlar om så nej det är ingen modern bil men OBD2-uttag finns.

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 2 juni 2017, 15:50:05
av jerjo2
Jag har byggt enligt länk nedan en gång i tiden ;-)
http://www.instructables.com/id/Make-an ... hot-timer/

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 2 juni 2017, 23:35:28
av Tommy_Naseem
Det är garanterat det klassiska felet att ABS kransen har spruckit.
Vet inte hur många gånger jag har sett det.

Borsta rent ABS kransarna på respektive hjul och kolla att det inte ser ut att saknas en tand.

Tanden som saknas är en spricka. Dela ringen i två och rengör den och limma den med ett jävligt bra lim och fixera den med ett buntband medans det härdar.
Eller så kan man svettsa ringen och slipa till svettsen lite snyggt med en dremel.

Och vill man vara riktigt seriös så monterar man en ny ABS ring

Har provat båda metoderna. och de har hållt länge.

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 3 juni 2017, 10:46:13
av EPG
Såhär får det bli:
20170602_224430.jpg
Försökte experimentera med ett relä till med självhållning och grejer med hjälp av båda reläerna för att försöka få till att spänningen försvinner helt och hållet från kretsen när den är klar men fick inte till det så det får bli såhär.

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 3 juni 2017, 10:55:54
av EPG
Tommy_Naseem skrev:Det är garanterat det klassiska felet att ABS kransen har spruckit.
Vet inte hur många gånger jag har sett det.

Borsta rent ABS kransarna på respektive hjul och kolla att det inte ser ut att saknas en tand.

Tanden som saknas är en spricka. Dela ringen i två och rengör den och limma den med ett jävligt bra lim och fixera den med ett buntband medans det härdar.
Eller så kan man svettsa ringen och slipa till svettsen lite snyggt med en dremel.

Och vill man vara riktigt seriös så monterar man en ny ABS ring

Har provat båda metoderna. och de har hållt länge.
Just nu vill jag bara få bilen genom besiktningen så jag kan sälja Subarun men tanken är att fixa felet ordentligt sen.
Har en reservdelsbil på tomten som jag tänkte ta reservdelar ifrån i så fall.
20170602_224539.jpg
Kopplar reläutgången över det avklippta benet i abs-boxen på bilden:
20170602_224839.jpg
Ben nummer 4 från höger alltså... :wink:

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 5 juni 2017, 14:04:51
av Lennart Aspenryd
En 555 kan ju användas till mycket!
https://www.pinterest.se/pin/4208051589 ... edium=2004

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 5 juni 2017, 19:11:47
av opampen
555:an är verkligen trevlig och väldigt användbar! Har använt den i många projekt.

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 5 juni 2017, 19:24:09
av Mindmapper
Kollar de inte abs-funktionen när de provkör bilen?

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 5 juni 2017, 19:45:08
av prototypen
Krångla inte till 555 kopplingen,
pinne 2 och 6 till motstånd och kondensator
Anslut INTE pinne 7 pinne 5 behöver inte kondensator
4+8 till tändningen, sätt motstånd + kondensator så överlever 555 även i bilel.
pinne 3 går hög under tiden 1,44 x RC (tror jag det var)
Pinne 1 är GND

Sätt gärna en diod (typ 1N4148) mellan RC och tändningen så blir tiden rättare om man svåravslårpå tändningen.

Fördelen med denna koppling är komponentsnål och tjuvtriggar inte.

Protte

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 6 juni 2017, 00:19:02
av EPG
prototypen skrev:Krångla inte till 555 kopplingen,
pinne 2 och 6 till motstånd och kondensator
Anslut INTE pinne 7 pinne 5 behöver inte kondensator
4+8 till tändningen, sätt motstånd + kondensator så överlever 555 även i bilel.
pinne 3 går hög under tiden 1,44 x RC (tror jag det var)
Pinne 1 är GND

Sätt gärna en diod (typ 1N4148) mellan RC och tändningen så blir tiden rättare om man svåravslårpå tändningen.

Fördelen med denna koppling är komponentsnål och tjuvtriggar inte.

Protte
Tack för tipset!
Jag ska sätta mig ner i morgon och testa utefter dina instruktioner och se om jag får ihop att.
Mindmapper skrev:Kollar de inte abs-funktionen när de provkör bilen?
Jo fast är det bara en spricka i triggerhjulet så fungerar ju fortfarande ABS:en, bara det att ett hjul får en puls mer för varje varv hjulet roterar vilket även sker om man svänger och hjulen roterar med olika hastighet. Jag har aldrig varit med om någon bil där ABS:en har slutat att fungera bara för man svänger så systemet måste ju klara viss diff i antal pulser från de olika hjulen.

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 6 juni 2017, 09:04:51
av prototypen
Rita gärna upp detta så jag ser att du fått med allt.

Jag har haft stora problem med ABS och en sak verkstan kollade var att det satt samma dimension på däcken så visst kan det vara känsligt om antalet pulser inte stämmer i stort. En kurvtagning accepteras men i 110 så får det inte skilja så mycket.

Protte

Lyckliga ni som kan byta ABS ringar, jag får byta hela hjullagerenheten á 3000 spänn

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 6 juni 2017, 17:28:26
av EPG
prototypen skrev: pinne 2 och 6 till motstånd och kondensator
Koppla ihop pinne 2 + 6, motstånd mot + och kondensator mot jord?
prototypen skrev: Anslut INTE pinne 7 pinne 5 behöver inte kondensator
Pinne 5 direkt till jord alltså?
prototypen skrev: 4+8 till tändningen, sätt motstånd + kondensator så överlever 555 även i bilel.
Var ska kondensatorn kopplas in i så fall?
prototypen skrev: pinne 3 går hög under tiden 1,44 x RC (tror jag det var)
Jo det får man väl testa sig fram om inte annat.
prototypen skrev: Sätt gärna en diod (typ 1N4148) mellan RC och tändningen så blir tiden rättare om man svåravslårpå tändningen.
Pinne 3 alltså... Kan ju kanske vara smart.

Då borde det bli nåt i den här stilen:
DSC_0170.JPG
Förutom den där kondringen på stift 4 + 8 då som jag är lite osäker över :?

Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)

Postat: 6 juni 2017, 18:00:34
av prototypen
Kondensator mellan pinne 1 och 8 kanske en elektrolyt på 100 uF
Pinne 5 lämnas oansluten ( som pinne 7)
D1 ska sitta parallellt med R1
Använder du NE555 (bipolära varianten) så skyddar inte D2 tillräckligt mot negativ spänning på pinne 3, det behövs en extra diod i serie med utgången. Om NE555 får negativ spänning på utgången så låser den ihop sig, det är omdesignat till CMOS versionen, men då är drivförmågan mindre så då måste det vara en transistor mellan iaf
Använder du en transistor att driva relät kommer du undan det och en del andra problem.
Med en NPN kan du driva relät och använd ström från tändning så stör inte reläts ström matningen till 555, R2 kan vara större och tillsammans med elektrolyten skydda 555 bättre.

Protte