Gitarrförstärkare MkIII

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu fått ordning på laddningskretsen (KVD) och spisblinkaren (KSB) så att det lyser konstant när AC/laddning är inkopplat och blinkar vid batterikörning.

Var faktiskt svårare än det låter att få det att fungera, fattar fortfarande inte hur 12V från batteriet letar sig tillbaka till regulatorn (även när den inte sitter där) så att jag får positivt 12V ut där när jag förväntar mig noll Volt (ty laddningstrissan måste annars leda åt fel håll), upptäckte dock att BDX33 har skyddsdiod mellan kollektor och emitter (hade ingen aning om att BJT:er hade det) medans BD911 inte har det varvid jag provade att byta MEN samma resultat, spänning letar sig alltså tillbaka till regulatorn från batteriet (denna spänning är även lågimpediv, typiskt laddningsmotståndet på 5 Ohm). Fattar ingenting men hittade en fix.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Hej!

Enligt schemat du har ovan kommer ju ingången på stabben IC2 att jordas via R1 o R2. Kanske denna variant skulle fungera?!: Du kan pröva får du se om det inte skulle kunna lösa problemet? Bortse från den övre trissan Q1 här. Q2:s emitter bör anslutas till in och kollektorn till ut på stabben enligt schemat!

Sen får du titta på hur du ska lägga till batteri anslutningen mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Tjena opampen!

Tack för ditt svar!

Men du inser väl att R1 och R2 är dioder (förklaras i bildtexten)?

Dessutom kan jag tala om att jag ryckt stabben IC2 (sitter i sockel) och problemet består.

Vad ger du mig för det?

MVH/Roger
PS
Alla "motstånd" som har texten AK (Anod Katod) är dioder.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Tack, Roger!

Ja, precis! "R3" är byglat. "R4" borta så spänningen borde inte kunna ta den vägen till regulatorn?. Har du kollat att transistorn som är märkt "BD140" fungerar som den ska? Du är säker på att det inte är någon övergång, lödning eller så som gör att det går spänning här?

Annars är det märkligt!?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Ja, BD140 är checkad flera gånger om.

För det första är det bara footprint som är BD140, jag nyttjar BDX34 (spegelvänd i sockel).

Tror jag nämnde det men BDX34 verkar ha en skyddsdiod från kollektor till emitter (känns mycket ovanligt för en BJT), detta hade alltså kunnat förklara varför det läcker ström bakvägen genom BDX34.

MEN när jag nyttjade en annan effekttrissa kallad BD912 som INTE har nån skyddsdiod så försvann INTE felet.

Vad ger du mig för det :)

MVH/Roger
PS
Efter att ha gett upp tvingades jag göra en workaround där jag nyttjade en zenerdiod som var 12V större än den behövde vara. Funkar perfekt men jag gillar inte att inte ha koll på felet!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort lite preliminära tester ikväll.

Som ni kanske vet så kommer jag nyttja en justerbar spänningsregulator (KVR, egen konstruktion) för att försörja PP-spänningen hos KJA (själva förstärkeriet som nyttjar JFET som drivtrissor och MOS som sluttrissor).

Min idé är nämligen att det sköna klippet hos PP-rörförstärkare INTE är pga rören utan pga utgångstrafon (kortsluter jämna övertoner) så jag satsar på denna teori och har byggt mig KJA.

KJA kommer alltså försörjas via en speciell regulator som jag knåpat ihop.

Ikväll har jag mätt på den och bytt ett par motstånd för att trimma den.

Hela systemet tycks vara på max 1Ohm dvs inklusive batteriets inre resistans (som också är uppmätt till lite knappt 1Ohm)

Detta är dock inte så bra för min amp (KJA) drar runt 6A i topparna och, uppenbarligen, när den gör det tappas 6V som i fallet 12V-batteri innebär halva spänningen...

Detta känns inte så bra men det är intressant att KVR faktiskt inte adderar till förlusten sett till vad batteriet har för inre resistans (nära 1Ohm), den totala inre resistansen är alltså bara marginellt högre än själva batteriets!

Jag har dock trimmat KVR till att ge högre basström för dom "Tripplington" som sitter där dvs BDX33 och BD139 i kaskad.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Precis! BDX34 har en skyddsdiod mellan kollektor och emitter. BDX34 är ju som bekant en darlington med en förstärkning runt 750 ggr. Det är vanligt att darlington har skyddsdioder. En trissa jag har använt MJ11016 har två skyddsdioder. BD912 är ingen darlington. Men i vilket fall så är det konstigt att felet kvarstår?

Bra att det funkade med zenerdioden! Jag förstår att det är frustrerande att inte hitta felet! Men du kan ju koppla upp det precis som det är tänkt på ett wero och se hur det funkar då? Ibland ser man inte skogen för träden! Tänkte om det kan vara något på kretskortet eller något i övrigt som du förbisett?

Du nämner "trippelton"! Ja, det blir en ordentlig förstärkning! Om du använder BDX33 (mer än 750 ggr.) och BD139 (max160 ggr.) kan du få en förstärkning på mer än 120 000 ggr. Då är det kanske bättre att bara använda darlington trissa, BDX33? Nu har jag inte satt mig in i alla detaljer i din konstruktion men tycker att det vore bättre, om det inte är andra fördelar med en trippelton?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din bekräftelse angående skyddsdiod (CE).

Tripplington behövs annars för att hålla nere sänkningen av regulatorns utspänning vid max utspänning (12V) och max utström (~6Ap).

Som bekant så surplar nämligen bassmotståndet (R1) spänning beroende på vilken ström tripplington behöver, jag har nu ställt in det mha ett mindre motstånd till att bli max runt 0,2V vid 6A.

Det mindre motståndet surplar sedan max 10mA från batteriet (när regulatorn står på noll Volt ut), preliminärt batteri är på 1,2Ah så bara detta surplande begränsar användningen till max 120h (vilket är okej).

Spänningsminskningen vid maxström och maxspänning blir alltså bara -0,2V, hade jag INTE kört tripplington så hade detta tapp varit minst 40ggr högre (jag ser BD139 som minst 40 i hfe), 40*0,2=8V...

Kalkylerar med BDX33*BD139=1000*40=40000 och med en utström på 6A så blir det 6/40000=150uA i basström, taget gånger basmotståndet på 1k blir detta 0,15V.

Jag vill att min KGA ska ge så hög uteffekt som möjligt och när man kör med så låg (batteri)spänning som 12V så gäller det att hålla hårt i volten :)

Mitt största bekymmer nu tycks vara att batteriet i sig har en inre resistans runt lite knappt 1Ohm, så om slutsteget drar 6Ap så finns bara 6V batterispänning kvar i peakarna och jag kan inte riktigt ha det så.

Håller på och kikar på annan typ av batteri, inspirerad av swesysmgr som påtalade problemet i samband med ett annat projekt (KBM, Battery Module).

MVH/Roger
PS
Q2-3=BD139
Q1=BDX33
R1=1k
D1=byglad
R2=4k7
Pot=100k (X2-2; X2-3)
Uo=12V, U(1,5A)=9V, mätvärdena tagna ur huvet, kommer verifieras bättre nån annan dag (just nu implikeras Ri=2 Ohm)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

På så vis! Då är jag med!

Använder du NiCd, NiMH batterier eller litium? Kan tänka mig att litium är bättre. Jag skulle personligen välja det! Eller vad säger du? Lite mindre och varje cell kan ha 3,7V.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har diskuterat batterivalet med en annan vän som kallar sig swesysmgr, eller snarare var det han som blev kritisk till mitt batterival (FIAMM 12V/1,2Ah, 69-362-34) och föreslog först R6-batterier från Kjell på hela 2,5Ah men jag behöver 10st för 12V och det skulle kosta över 700 spänn vilket nästan tangerar hur mycket betalt jag kan ta för tingesten (noll förtjänst, alltså) så det funkar inte, nu är dock ett annat blyack på g nämligen detta från Yoasa: https://www.elfa.se/p/16947778

Jag skall nu kolla dimensioner och sedan borra ett par hål i botten på den sedan flera år färdiga lådan varvid jag skall, mha stålband från Clas, dra fast batteriet ty det är det enda sättet som funkar med dessa strikt rektangulära batterier utan fästhål.

MVH/Roger
PS
Kuriosanotering: Mina Fiamm som jag fått av en gammal kollega OCH förmodligen är rätt slutkörda har dimensionen 97X43X52 (LXBXH), Yoasa har dimensionen 97X48X55 och jag kommer köpa ett fräscht sådant till min gitarrförstärkare.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

När det gäller Litium batterier kanske det är ett alternativ.?

Seriekopplar du tre får du 11,1 Volt. 1,5 Ah. Ett pris på 447Kr. https://www.electrokit.com/produkt/batt ... v-1500mah/

Sen kan det vara lite annorlunda laddnings former för detta batteri!

Eller NiMH tre paket med fyra batterier blir 14,4V. 2 Ah och ett pris på 441kr + moms. https://www.elfa.se/sv/nimh-laddningsba ... track=true
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen för ditt intresse och dina ansträngningar!

Idag blev jag att tänka att gitarrförstärkaren redan vid måttlig uteffekt kommer sluka minst 2A och med ett batteri som har kapaciteten 1,2Ah innebär det bara en halvtimmes drift.

DOCK, jag bygger prototyper så mina saker behöver inte fungera perfekt, en halvtimmes körning är sedan tillräckligt för att verifiera funktion.

Och är man nöjd, så finns det kraftigare batterier (och dyrare...).

Jag har i alla fall bestämt mig för detta Yoasa-batteri (12V/1,2Ah), lite drygt 200 spänn känns lagom.

MVH/Roger
PS
Jag har idag gjort noggranna mätningar på mina två Fiamm (12V/1,2Ah). Det ena uppvisar runt 2 Ohm inre resistans vid typiskt 0,7A test, det andra uppvisar "bara" 1Ohm inre resistans vid samma ström. Jag vet att min kompis bara "tagit vara" på dessa batterier från jobbet och det är ganska uppenbart att dom är slut (databladet för friskt Yoasa säger 15mOhm som inre impedans) ty 1Ohm inre resistans innebär att utspänningen vid 6A bara är hälften samtidigt som min gitarrförstärkare peakar runt 6A...
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Jag förstår det! Det batteriet var lite billigare mer än hälften!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar lite fånig bild men den visar att jag är på G med min gitarrförstärkare (KGA).

Jag brukar inte nyttja annat än 0,75mm^2 på tåtar MEN nu snackar vi uppemot 6A i topparna så jag plockade fram ett par rullar 1,5^mm och har gjort kablage av det.

Jag gissar lite förhoppningsfullt att stiften på Yoasa-batteriet är samma som stiften på Fiamm-batteriet och har således crimpat på kabelskor.

Från batteriet löper sedan 2X2dm kabel till KVD (laddningskretsen), på andra sidan KVD sitter sedan sen förut lite klenare kabel som förbinder med KSB (spisblinkaren som nu alltså är inställd så att den lyser konstant vid laddning och blinkar vid batteridrift).

I KVD's plint för batteri har det sedan parallellats två 0,5m-kablar (det var knappt det fick plats) som skall försörja KVR (justerbara regulatorn) och sedan 2X2dm kabel till själva förstärkeriet (KJA).

MVH/Roger
PS
Jag dubbelcheckade precis Yoasa-batteriets dimensioner, kommer nog borra 60ccD10 i x-led (batteriet är LBH=97X48X55) genom botten på KGA-lådan som varit klar i typ två år, preliminära center-koordinater för xy med batteriet längst upp i vänstra hörnet är [80; 80]. Batteriet kommer fästas mha stålband modell Clas Ohlson: 3039-1005 vilket är en fantastisk produkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Det är bra att ta till lite extra grov kabel vid dessa strömmar!
Skriv svar