Renovering av rörradio Zenith 6A223

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av Mickecarlsson »

Chassiet monterades ut och alla rör plockades ur och tvättades försiktigt med varmt vatten och lite Yes. Rören testades sedan i min Avo MKIII, alla rör testade inom specifikationerna.

En kontroll bland komponenterna visade att det fanns "främmande föremål". Någon gång på 50-talet bytte någon ut alla elektrolyter genom att kapa anslutningarna till de befintliga och löda in de nya där det fick plats.

Vridkondensatorn var full av damm och olja/fett. In med den i ultraljudstvätten tillsammans med rengöringsvätska för vapen. Resultatet blev mycket bra.

Chassiet var mycket smutsigt och rostigt. Jag fick plocka isär det för att kunna se om det gick att fixa till. Det fanns lite rost på ett par ställe och jag bestämde mig för att måla om det efter slipning.

Jag hade tidigare köpt kopparfärgad hammarlack på sprayburk. Jag maskerade av med maskeringstejp och lite Sydsvenskan.
Resultatet blev mycket bra, dock är färgen lite mörkare än originalet som troligen är lite guldfärgad.

Alla skärmburkarna slipades ner och lackades.

Sista bilden visar alla skärmburkarna på plats med vridkondensatorn monterad löst.
Transformatorn har också slipats ner och lackats svart. Ingen bild på den tyvärr.

Kondensator från 50-talet, denna togs bort:
Bild

Fler "främmande föremål" som togs bort, totalt fyra elektrolyter:
Bild
Lindrigt ren vridkondensator:
Bild

Inget problem för en ultraljudstvätt:
Bild

Rent och fint:
Bild

Chassiet efter lite demontering. Skitigt och rostigt
Bild

Slipat och maskerat, väntar på färg
Bild

Ser mycket bättre ut efter lite färg:
Bild

Skärmburkar, före och efter:
Bild

Det börjar arta sig:
Bild

Mer kommer i nästa inlägg
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av Mickecarlsson »

Här är skalan för exportmodellen av 6A223:
Bild
Och så här ser den ut upplyst:
Bild
Lite vattenbaserad glasfärg på baksidan gör underverk.

I radion sitter det tre stycken 1W motstånd, samtliga har någon gång blivit överhettade och färgen har kracklerat på dom. Värdet på motstånden har dragit iväg mer än 20% från originalvärdet. Jag har nu gjutit av ett av motstånden och skapat tre nya från formen. Originalmotståndet syns längs ner till vänster och de tre nya vita till höger.
Bild
Jag for iväg och köpte matt hobbyfärg och målade motstånden i rätt färg. Resultatet blev verkligen bra.
Bild
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av Mickecarlsson »

Nu var det dags för byte av vaxkondingarna. Här sitter en som ska mätas och "stoppas om".
Bild
Här ligger kondingen på operationsbordet och väntar på att värmas upp med en varmluftspistol:
Bild
Värm upp kondingen till vaxet börjar "koka", håll i kondingen med en arbetshandske och dra ut innehållet
Bild
Ta en modern kondensator, öka diametern med vanligt tillklippt A4-papper och stoppa in i pappröret
Bild
Fyll upp med vanligt smältlim
Bild
När limmet torkat tar ni lite av det överflödiga vaxet på den urtagna kondingen och smälter det på varje ände av kondingen
Bild

Kan ni se vilken/vilka kondingar som är bytta och vilken/vilka som inte är det. Notera att motståndet är det nya som jag visat tidigare i tråden, nu målat och klart.
Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av hcb »

Detta är ju sagolikt vackert!

>Jag har nu gjutit av ett av motstånden och skapat tre nya från formen.
Jag är inte helt med, gjorde du motsvarande som med vaxkondensatorn?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag tog originalmotståndet och gned in det med talk, sen knådade jag lite putty (från Biltema) och tryckte ner motståndet i puttyn, ungefär till halva motståndet. Då fick jag en halv gjutform.
När den halvan hade torkat gned jag in motståndet och den halva gjutformen med talk igen. Sen tryckte jag på putty över motståndet.
På så vis fick jag två gjuthalvor av originalmotståndet.
Se bilden med motstånden, längst till vänster ligger de två gjuthalvorna skapade med putty och originalmotståndet.
Jag tog sedan motstånd i rätt värde och effekt, la putty runt det och tryckte mina två gjutformar över det hela, då fick jag en perfekt avgjutning av motståndet.
De tre "nya" motstånden till höger i bilden är färdiga motstånd.
Tyvärr tog jag inga fler bilder på det, puttyn torkar ganska snabbt så jag var helt koncentrerad på vad jag gjorde och glömde bort att fota.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av Oskar »

Fantastiskt! Aldrig sett någon som bemödat sig att gjuta av och göra nya motstånd förr, bravo :)

Chassit blev ju jättetjusigt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av hcb »

Jag håller med. Det blir överbetyg på det :tumupp:
Har du räknat med det ökade termiska motståndet p.g.a. ingjutningen?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av MicaelKarlsson »

hcb skrev:Detta är ju sagolikt vackert!
Kan bara instämma! Blir så avundsjuk på alla som satsat stenhårt på att bevara radioapparater eller om det nu råkar vara för utrustning.


Mickecarlsson Lycka till! :tumupp:
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av Gimbal »

För att citera Darth Vader, "Most impressive" :tumupp:
Senast redigerad av Gimbal 18 maj 2017, 14:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av anders_bzn »

Mycket snyggt!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag testade jag att skriva ut på vattendekalpapper via laserprinter. Skrev man ut med papperstyp transparent blev resultatet ganska bra:
Bild

Det var betydligt svårare att få på det på kondensatorn utan att skrynkla till det. Ett lager matt lack borde göra susen, burken ska inte vara högglanspolerad
Bild

Det ser bra ut monterat på chassiet
Bild

Det var dags att stoppa i nya elektrolyter i den gamla kannan. Tre nya limmades samman och ny tyg-kabel löddes på.
Bild

Ner med allting i kannan tillsamman med massor av smältlim och sist på med en liten bit kartong.
Bild

Här är en bild på chassiet där samtliga vaxkondingar är bytta och de omgjutna motstånden är på plats.
Bild

Det var dags att starta upp radion. Jag kopplade in variacen och började skruva upp spänningen. Inga överraskningar, när jag hade full spänning hade jag lite visslingar i högtalaren. Jag lät den stå på i 10 minuter, ingen strömökning eller rök.
Jag tog bort variacen och försökte trimma radion. Det gick inte. Jag hade bara visslingar och"motorbåt" i radion. Hmmm, jag började mäta spänningar, det såg inte bra ut. Inget stämde. Jag började kontrollera kabeldragningar och lödningar, men hittade inga fel.
Till sist började jag riva av mf-burkarna för att kolla att det inte var avbrott någonstans, för att få av en av dom var jag tvungen att löda av toppkontakten som sitter på kabeln till röret.

Det var då jag såg det....... hela rummet ekade av svordomar och jag fick gå ut ett tag så förbannad jag var :evil: :evil: :evil: .
Jag hade satt toppkabeln för oscillatorn på mf-röret och vice versa. Hur j-a dum får man vara att man inte kollar det först? :oops:
Nåja, efter att ha korrigerat detta så fungerade radion ganska bra, det är lite kvar att göra då jag fortfarande har lite visslingar på låga AM-bandet.

Jag tillverkade en jigg för något år sedan som jag använder när jag testar och fixar radioapparater. Här är en bild på Zenithen där den sitter monterad i jiggen
Bild

Här är radion monterad i sitt originalhölje. Lådan kommer att slipas ner och lackas om i de rätta färgerna. Skalan sitter lite snett, det kommer att fixas till tillsammans med lite småpyssel som återstår.
Bild
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Renovering av rörradio Zenith 6A223

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Detta är ju en gammal tråd. Kanske läste jag den för slarvigt då! Men den förtjänar att läsas och beundras igen!
Ja jag är riktigt imponerad. trodde inte att det fanns den nivån som du besitter Micke! Stora stjärnor må drösa ner över dig!
Skriv svar