Köpråd för tigsvets

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av tecno »

Hmmm you get what you pay for
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Mizzarrogh »

Henry skrev: 20 mars 2023, 21:59:39 Den där gröna Focus TIG 161 DC är bara DC vad det verkar? Saknar även en del inställningar.
Ja, de har en AC också för aluminium, men den ligger i en annan prisklass...
Edit, Detta kräver avsevärt mer effekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Glenn »

tecno skrev: 21 mars 2023, 10:28:43 Hmmm you get what you pay for
Tja, men det kan också vara mycket mer bang for the buck.

Klart jag hellre skulle ha en esab eller kemppi, men jag vill inte betala de priserna när det handlar om hobbyändamål.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Mizzarrogh »

Skillnaden är väl mest, förutom praktiskt användbar uteffekt och exakthet, den att de för yrkesbruk är gjorda att kunna köras på hög effekt länge medan de för hem och hobbybruk brukar vara gjorda för mer eller mindre intermittent bruk.
Den som Henry länkade till går det nog att förbättra genom att montera en fläkt tror jag om det behövs.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Glenn »

Henry skrev: 20 mars 2023, 18:57:28
Stod inför samma problem med gas men efter att tagit en titt på Ebay så var det inga problem längre. Finns på ebay för lite över en tusenlapp för 8kg Argon inkl frakt med DHL som fraktar den hem till dig, tex:

https://www.ebay.com/itm/184323007899?h ... R4r3zILgYQ

Var i alla fall DHL då för ett drygt år sedan och de har visst gått upp med runt 200:- sedan dess för då betalade jag strax över 1000:- inkl frakt.
Ja, jag följer ju argontråden, men priserna verkar ha gått upp med typ 50%.

Men det lönar sej kanske ändå, det känns som att gasmarknaden i sverige är väldigt osund, trots flera aktörer.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av PeterH »

Kollade länken till den billiga AC/DC Tigen och längre ner i "rekommendationerna" fanns det en blå från "V/W" (Vector Welding Technology),
fick bara för mig att detta fabrikat har fått bra utlåtanden här tidigare eller mins jag fel? :humm: 5 års garanti och påstås tillverkas i Tyskland...
Bra pris i alla fall, inte så lågt som 4000:- men "bara" 5900:- och 200:- frakt, skickas tydligen från Tyskland i alla fall och då slipper man väl momsen om jag inte missar något :vissla:

Edit: Ser nu att det står WIG, vad är detta? :humm:
Edit 2: Bör man undvika detta, verkar ju inte helt okej...

AC_DC TIG.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av tecno »

WIG = TIG på Tyska (Wolfram)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Mizzarrogh »

Ett inflikade här bara,
På de billiga anges ofta "puls" som puls på lågeffekt, vilket inte medger svetsning i aluminium, aluminium kräver puls på riktigt hög effekt för att bli bra pga oxidskiktet även om man är noga med rengöring innan. Det går mig veterligen inte att nålsvetsa aluminium (koppar går dock men kräver ganska hög effekt och att man ligger precis där då man behöver ligga mitt emellan smälttemperatur för själva godset (dvs så att man inte smälter hål med ljusbågen) och kompensation för värmeavledning i godset).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Glenn »

PeterH skrev: 23 mars 2023, 18:26:54 fick bara för mig att detta fabrikat har fått bra utlåtanden här tidigare eller mins jag fel? :humm: 5 års garanti och påstås tillverkas i Tyskland...
Bra pris i alla fall, inte så lågt som 4000:- men "bara" 5900:- och 200:- frakt, skickas tydligen från Tyskland i alla fall och då slipper man väl momsen om jag inte missar något :vissla:
Även den jag länkade till skickas från tyskland, men man får väl betala mellanskillnaden i moms.


mizzarrogh: Hur menar du, puls som i enstaka pulser ? oftast kör man väl AC och det ska ju dessa klara.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 27 mars 2023, 21:49:26 Det går mig veterligen inte att nålsvetsa aluminium
Vad är det för svetsmetod?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Mizzarrogh »

Vet ej vad det heter på svenska, men när man svetsar typ karossplåt, väldigt tunn plåt, osv.
Hurusom, om man tex vill bränna ihop en ölburk så brukar man ju kunna göra det genom att sätta massor med punkter, egentligen kanske inte godkänt men det duger ofta för hem och hobbybruk.
Laga gamla ljuddämpare och annat bör inte vara några problem, det behövs egentligen inte alls särskilt hög effekt till sådant om man använder rätt teknik.

Glenn, ja, men ofta verkar de ha för låg effekt för att ljusbågen skall kunna slå bort oxidskiktet effektivt på de billigaste, men dendär som Henry länkade till kan ju vara värt att kolla upp, de andra vet jag ingenting om men funkar de är det ju riktigt bra pris, ibland kan man ju, som någon skrev i en annan tråd, förbättra kylningen på de billiga så att de kan gå längre tider.

Sedan är det kanske inte samma krav på absolut perfektion på hemmasnickrande jämfört med industriapplikationer.
Saker man bara skall ha själv eller fixa åt någon granne kan man ju ofta bara köra ner rondellen och göra om den biten som inte blev bra om det sk*ter sig.

Kom ihåg att rostfritt ofta kräver någon form av lämplig rotgas för att bli bra med TIG.
Man kan behöva göra skenor, eller fylla rör med rotgas om det skall bli bra på bägge sidor.
(Jag har själv provat med och utan och det blev ganska tråkigt utan, såg ut som kattskit på insidan av testbiten men det höll i och för sig samman...)

Packtejp och skumgummi fungerar på ställen där det inte blir så hett, annars kan man köra med aluminiumtejp.
Rör brukar jag fylla med gas om de är mindre bitar, annars får man lägga i catwhiskers så att man tätar en sektion.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av verkstaden »

Mizzarrogh skrev: 27 mars 2023, 21:49:26 Ett inflikade här bara,
På de billiga anges ofta "puls" som puls på lågeffekt, vilket inte medger svetsning i aluminium, aluminium kräver puls på riktigt hög effekt för att bli bra pga oxidskiktet även om man är noga med rengöring innan.
Puls är väl "lägre" effekt? Man sätter totaltid, hur stor andel på full effekt och hur mycket lägre delen ska vara.
Exempelvis 100A, totaltid 1.0 sekunder, andel på full effekt 40%, lägre värdet 25%.
Svetsen kommer att köra 100A i 0.4 sekunder, 25A i 0.6 sekunder, 100A i 0.4 sekunder, 25A i 0.6 sekunder osv oavsett om du kör AC eller DC.
Rengöringseffekten vid aluminiumsvetsning regleras med AC-balansen :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, står det att den klarar det så må den ju göra det. :)
om de du länkade till här förut gjorde det så är det ju väldigt bra pris tycker jag. :tumupp:
Jag skulle behöva en själv till karossplåt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av hawkan »

För karossplåt är det väl MIG som gäller.
För aluminium så är det AC som gäller och som i inlägget ovan så är AC-balans något man vill ställa in. Puls kommer ovanpå detta.
Punktsvetsa tänker du nog på för övrigt
Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av TomasL »

Skulle vilja säga MAG för karosseriplåt-
Skriv svar