Köpråd för tigsvets

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av DennisCA »

Så skaffa inte!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av TomasL »

TIGen landade i går.
Packat upp och tittat på den, konstaterade att det lyste en massa LEDar och siffror när den spänningssattes..
Verkar vara rätt trevlig, med en massa lustiga inställningar, så man kan skruva bort sig totalt.
Följande verkar gå att ställa in.
Förspolning
Svetsström
Startström
Starttid
Basström
Pulstid
Pulsförhållande
AC-frekvens
AC-balans
Stopptid
Stoppström
Efterspolning
4T/2T
Puls/normal
AC/DC
MMA/TIG
Går tydligen att koppla en fotpedal till den också.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av hawkan »

De allra flesta är något man ställer in och låter vara.
Det jag ändrar nuförtiden är
Ström, såklart, beroende på godstjocklek och sånt.
AC/DC om aluminium eller stål/rostfritt mm
AC balans var jag mest på i början för att få tillräckligt och inte för mycket "cleaning action".
TIG/MMA när jag ska pinnsvetsa, vilket fungerar bra men max 130 A sen löser 16A säkringen ut.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Glenn »

Idiotföretaget postnord försökte leverera min i förrgår, jag var förstås inte hemma då jag som större delen av befolkningen jobbar dagtid, och fick därför ett SMS om att jag skulle få hämta den på ett utlämningsställe, och att dom skulle skicka ett nytt SMS med information, vilket dom fortfarande inte gjort.

Postnord - troligen världens mest inkompetenta fraktföretag..
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Mizzarrogh »

Har du ett nummer på det så kan du ju söka bakvägen till vilket utlämnings ställe det bör vara rent geografiskt och slå en signal dit så kan de ju säga om det finns där eller inte på deras dator tills du lyckats ringa in det.
Jag har fått göra det någon gång med ett annat fraktbolag av samma orsak.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av lgrfbs »

Spara alla telefonnummer till de som kontaktat dig om leveranser, de kan komma till nytta senare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Glenn »

Fick ett SMS nu i eftermiddags, dock inte från vanliga postnord utan postnord logistics, som vill att jag hämtar den på ica.. där jag var igår, men då hade dom ju inte lyckats få dit den..

Jaja, har ändå ingen gas så inte så bråttom.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av TomasL »

Glenn skrev: 9 juni 2023, 12:17:11 Idiotföretaget postnord försökte leverera min i förrgår, jag var förstås inte hemma då jag som större delen av befolkningen jobbar dagtid, och fick därför ett SMS om att jag skulle få hämta den på ett utlämningsställe, och att dom skulle skicka ett nytt SMS med information, vilket dom fortfarande inte gjort.

Postnord - troligen världens mest inkompetenta fraktföretag..
Jag får alltid ett SMS innan leverans där de frågar hur jag vill ha den levererad.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Henry »

Samma här och även mail men även om det är sällan som specifikt Postnord lämnar paket här så har dom i alla fall rätt snabbt listat ut hur porttelefonen fungerar, då andra ringer min mobil istället vilket inte är bra. För ringer dom på porttelefonen så kan jag kan öppna dörren fastighetsdörren som alltid är låst var jag än är och och dom då komma in och lämna av paketet även om jag inte är hemma.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Glenn »

Jag har aldrig fått det, utan antingen kommmer det till ica eller i brevlådan.

Jag tror grejen var att denna gång avr det postnord logistics, vilket jag antar är företagsdelen ?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av hawkan »

Hände första gången förra veckan. De bara dök upp och jag var inte hemma så de försökte ringa när de stog vid dörren, men jag var på kontoret för första gången på 3 månader och kunde inte svara. Kunde hämta det hos Postnord centralen efter två dagar.
Postnord gjorde svenska delen av en dhl tyskland leverans och det förvånar inte att dhl var inblandat när det krånglar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Henry »

Postnord om jag inte kan släppa upp dom så skickar dom bara det till närmste utlämningsställe.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av TomasL »

Funderar på om man skall skaffa en gaslins, påstår ge bättre resultat, eller vad säger expertisen.
Likaså, i nuläget har jag bara röda pinnar, funderar på att köpa guld i stället, eller?
Såg att verktygsboden har ett verktyg för att kunna forma pinnarna lättare, kallas för StiloTig, någon som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Henry »

Inget proffs men Lantan och dylika elektroder är ju utvecklade för att bla komma ifrån just det radioaktiva och har även liknande eller bättre egenskaper vad jag förstått. Lantan, Zirconium och någon fåtal ren Tungsten var i alla fall det enda givna som jag köpte när jag skaffade TIG. Det lilla jag svetsat så har jag i alla fall inte haft några problem, tänt bra och snabbt och varit stabilt m.m. men har inte varit i närheten av torium så kan inte jämföra och vill inte heller.
Senast redigerad av Henry 24 juli 2023, 22:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Mizzarrogh »

Torium stiften har jag aldrig haft problem med, varken på svartgods eller rostfritt.
Tror det kvittar på svartgods och det är nog rätt liten skillnad på normala typer av rostfritt också tror jag, det är ju trots allt som regel inte svetsar VM i Ampere och hastighet vi talar om när man mekar med gamla bilar och liknande hemma. :)

Edit, Gaslins är väl egentligen mest för att spara på gas vid större arbeten, men det är klart, den fördelar kanske jämnare vid lägre gastryck, så kör man mycket tunt gods kan det kanske vara det, jag vet inte heller riktigt.
Det var länge sedan jag höll på nu, men i verkstaden använde jag inte gaslins då det är lätt att man bränner sönder den.
Däremot är det ju noga att man har en bra manometer, typ gasrör5smanometer eller motsvarande som klarar mer exakt tryck än de vanliga om man vill ha ett bra resultat snabbare och enklare... (MIG/MAG är inte i närheten lika känsligt här... Till finarbeten kan man inte kräma på med gasflödet på samma sätt med TIG som man kan göra på MAG, i allafall inte om man vill ha detdär lilla extra. :wink: )
Skriv svar