Köpråd för tigsvets

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av hawkan »

Har svetsat en del (alltså inte så mycket men ändå) med torium, röd, och de är bäst.
1.5% lantanum, ljusblå, är nästan lika bra men det blir utväxter, små bollar på spetsen, vet inte hur man ska förklara, om man svetsar mycket i aluminium.
Ren wolfram, grön, är värdelöst men funkar väldigt bra som ritspenna. Det fanns användning för den i forntiden med ren växelström och göra en boll i ändan och allt var det var. Sånt gör man inte nu, vässa elektroden och svetsa.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Henry »

Använder Lantan enbart för RF och dylikt och tänkt Zirkonium enbart för alu då den mer är gjord för det vad jag läst.
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av davidi »

Glenn och TomasL, köpte ni varsin likadan svets? Hur funkar den? Är ni nöjda?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33840
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av Glenn »

Japp.

Jag har dock inte använt min än eftersom jag inte köpt nån argonflaska.

Den kändes prisvärd när man kände och klämde på den iaf, men även om jag hade använt den så
vet jag inte hur värdefull min recension hade varit då jag aldrig svetsat TIG innan. (Tanken var att lära sej med denna)

..Däremot har jag svetsat en del gas, ganska mycket pinne (för länge sen) och mycket MAG.


Måste ta tag i argonflaskan där, visade sej att en kollegas sambo jobbar på Linde (f.d AGA) och hon skulle kolla upp om det kunde ge nån rabatt, sen rann det ut i sanden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd för tigsvets

Inlägg av TomasL »

davidi skrev: 6 oktober 2023, 14:50:15 Glenn och TomasL, köpte ni varsin likadan svets? Hur funkar den? Är ni nöjda?
Ja det har vi nog gjort
Provsvetsat lite grand, och den verkar funka mycket bra, tar tid att lära sig alla inställningar och få dem optimerade dock.
Skriv svar