Sida 1 av 1

Crescent elcykelbatteri som inte vill ta laddning

Postat: 1 mars 2017, 12:55:18
av primerone
Jag har ett batteri till en Crescent elcykel. Batteriet är orginal och cykeln är ca 5 år gammal. Vad jag vet så fungerade batteriet senast i oktober 2016, sedan dess har det stått halvladdat över vintern. Min lokala cykenhandlare har kört batteriet i en "refresh" laddare och kommit fram till att batteriet är kört. Nytt batteripaket kostar 4900:-. Batteriet indikerar rött (tomt) och verkar inte vilja ta emot laddning.

Jag har mätt att laddaren ger 42V, om den sen ger de 2A som specifikationen säger vet jag inte, men det är spänning ut från den i alla fall.

Batteriet är ett Hi-energy Battery, XH370-10J, DC 37.0V från Phylion Battery. På deras hemsida har jag hittat flera andra batterier med samma beteckning, men ingen mer teknisk information om batteriet. Jag vet inte om det är lithium-jon eller lithium-polymer eller ens vad det är för skillnad på de typerna, jag är av den lite äldre skolan som mest hållit på med NiMh.

När jag mäter batteripolerna, de som kopplas mot cykeln, får jag 34.4V, även med laddaren ansluten. Mäter jag istället i laddkontakten får jag 37.7V utan laddare och 42V med laddare.

Laddaren har en LED som visar grönt för att indikera spänning. Den övergår till rött under laddning av batteriet och visar sedan grönt igen när det är fulladdat. Nu visar den grönt hela tiden.

Jag har fått bort den ena sidan, den med kontakten mot cykeln, och innanför den finns bara en säkring (30A, hel) som avsäkrar mot cykeln. Alla kablar försvinner bort till andra sidan (som jag inte lyckats få loss än), så jag gissar att det är där ladd/reglerkretsen sitter.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa batteripaket får ni gärna tipsa om hur jag kommer in i den bakre änden (den med indikerings LED).

Antagligen är det batteri cellerna som gått hädan. Kan jag då byta mot t.ex 18650 celler eller liknande? Finns det andra alternativ? Behöver jag i så fall byta även ladd/reglerkretsen eller kan man använda den som redan finns (förutsatt att den är hel förstås)?

Jag känner att jag kan för lite om Lithium batterier och hur dessa laddas, så därför ber jag om hjälp av er som kan.

Re: Crescent elcykelbatteri som inte vill ta laddning

Postat: 1 mars 2017, 13:45:36
av Lennart Aspenryd
Jag kör med precis en slik sak. Har inte (ännu) funderat på att byta ut den. Men om du kommer åt batteripacken så blir det lättare att kontrollera singel enhet!

Re: Crescent elcykelbatteri som inte vill ta laddning

Postat: 1 mars 2017, 14:39:02
av fabola
Prova först att mäta spänningen på varje cell. Den skall ligga normalt vara mellan 3 och 3.7V och får inte understiga 2.5V eller överstiga 4.2V.

Om det verkar vara ok så gör samma sak med belasting tex 3st seriekopplade 12V halogenlampor som ansluts direkt över första och sista cellenn.

Det kan vara MOSFET i BMS som är fel eller själva laddaren som är fel. Se blockschema http://electronicdesign.com/power/look- ... nt-systems

Det går att ladda med ett labbagregat inställt på 42V max 2A direkt inkopplat på första och sista cellen, eller varje cell för sig 4.2V max 2A.

Re: Crescent elcykelbatteri som inte vill ta laddning

Postat: 2 mars 2017, 20:38:24
av primerone
Jag tackar för tipsen jag fått. De gav resultat. Tänkte jag kunde beskriva lite om någon annan skulle råka ut för samma sak.
Idag lyckades jag få isär den bakre änden av batteripaketet, om än med några trasiga plastbitar.
Den utanpåliggande plastbiten sitter med 2 skruvar på undersidan och sedan med 2 "hullingar" på ovansidan av batteriet.
Sedan fick jag använda ett par tvingar för att pressa ihop aluminuimhöljet lite så att batterierna kunde skjutas ut.

Jag trodde att jag skulle få se små paket med runda battericeller ihopsatta till större paket, men istället var det 10 rektangulära aluminium block som utgjorde batterierna.

Jag har mätt alla blocken och 9 st håller mellan 3.85-3.95V medans 1 block bara har 2V. Så det sista blocket bör vara mitt problem.
Till att börja med tänkte jag försöka ladda enbart det blocket med 4.2V, enligt tips. Jag har dock bara ett spänningsaggregat som ger typ 0.5A, men hoppas det kan gå ändå.

Kan jag ladda blocket medans den är kopplad (seriekopplad) till de andra eller måste den lödas loss först?

Om jag inte lyckas skrämma liv i blocket uppstår nästa fråga. Var kan jag köpa ett sådant? Någon som vet?

Re: Crescent elcykelbatteri som inte vill ta laddning

Postat: 2 mars 2017, 20:58:22
av Lennart Aspenryd
Misströsta icke. Jag har kört flera batterier som inte verkar respondera på mätning eller laddning. Men så kommer de, kan ta lite tid. Och jag, som har samma typ av pack, är tacksam för dina tester och upptäckter!

Re: Crescent elcykelbatteri som inte vill ta laddning

Postat: 3 mars 2017, 11:33:24
av fabola
Härligt att du hittade felet. Det går bra att ladda enbart denna cell fast allt är ihopkopplat. 0.5A går också bra (men det kan ta upp till 20h att ladda upp då). Om det lyckas och spänningen stiger så kan du stanna vid samma spänning som den den cellen som har den högsta spänningen av de andra. Därefter kan du "fylla på" så att alla celler får denna spänning. Försök få dem lika på 10mV när. Därefter kan du medans packen fortfarande är öppen ansluta den riktiga laddaren medans du mäter cellspänningarna lite då och då. När den börjar bli fulladad så kommer cellspänningarna (på några celler) att öka i snabbare takt upp mot 4.2v innan laddaren slår av.

Om det lyckas så långt kan du sedan prova ladda ur med halogenlamporna medans du mäter cellspänningarna lite då och då. Om du har två multimetrar kan du också mäta och anteckna strömmen genom halogenlamporna med jämna tidsintervall för att sedan räkna ut kapaciteten på packen i Ah.

Re: Crescent elcykelbatteri som inte vill ta laddning

Postat: 8 mars 2017, 20:05:13
av primerone
Dags för en slutrapportering kanske.

Jag laddade upp den dåliga cellen till samma nivå som de andra. Som Fabola nämnde tog det sin lilla tid med den låga laddströmmen.
Därefter laddade jag hela paketet med orginal laddaren tills den indikerade fulladdat.
Sen gjorde jag en belastningstest enligt instruktion. Använde 3 st 55W H2 lampor som last. Innan testet mätte jag batterispänningen till 40.3V. Direkt vid tillkopplandet av lasten sjönk spänningen till 39.3V. När batteripaketet sedan själv stängde av var spänningen 36.1V. Nivåerna får tas med en nypa salt, jag använde en Biltema multimeter.

När jag mätte cellerna låg den dåliga cellen bara 0.1V under de andra, så den verkar ha repat sig. Jag mätte inte strömmen under belastningen, men en grov uppskattning baserat på spänning och last ger att det är ungefär halva kapaciteten (ca 5 Ah) kvar i batteripaketet. Batteriet är ju minst 5 år gammalt så jag är inte förvånad.

Jag är mest glad över att det går att ladda den igen. Så småningom blir det nog till att byta ut cellerna mot nya, men det tar vi då.

Än en gång, tack för den hjälp som givits.