Crescent elcykelbatteri som inte vill ta laddning
Postat: 1 mars 2017, 12:55:18
Jag har ett batteri till en Crescent elcykel. Batteriet är orginal och cykeln är ca 5 år gammal. Vad jag vet så fungerade batteriet senast i oktober 2016, sedan dess har det stått halvladdat över vintern. Min lokala cykenhandlare har kört batteriet i en "refresh" laddare och kommit fram till att batteriet är kört. Nytt batteripaket kostar 4900:-. Batteriet indikerar rött (tomt) och verkar inte vilja ta emot laddning.
Jag har mätt att laddaren ger 42V, om den sen ger de 2A som specifikationen säger vet jag inte, men det är spänning ut från den i alla fall.
Batteriet är ett Hi-energy Battery, XH370-10J, DC 37.0V från Phylion Battery. På deras hemsida har jag hittat flera andra batterier med samma beteckning, men ingen mer teknisk information om batteriet. Jag vet inte om det är lithium-jon eller lithium-polymer eller ens vad det är för skillnad på de typerna, jag är av den lite äldre skolan som mest hållit på med NiMh.
När jag mäter batteripolerna, de som kopplas mot cykeln, får jag 34.4V, även med laddaren ansluten. Mäter jag istället i laddkontakten får jag 37.7V utan laddare och 42V med laddare.
Laddaren har en LED som visar grönt för att indikera spänning. Den övergår till rött under laddning av batteriet och visar sedan grönt igen när det är fulladdat. Nu visar den grönt hela tiden.
Jag har fått bort den ena sidan, den med kontakten mot cykeln, och innanför den finns bara en säkring (30A, hel) som avsäkrar mot cykeln. Alla kablar försvinner bort till andra sidan (som jag inte lyckats få loss än), så jag gissar att det är där ladd/reglerkretsen sitter.
Är det någon här som har erfarenhet av dessa batteripaket får ni gärna tipsa om hur jag kommer in i den bakre änden (den med indikerings LED).
Antagligen är det batteri cellerna som gått hädan. Kan jag då byta mot t.ex 18650 celler eller liknande? Finns det andra alternativ? Behöver jag i så fall byta även ladd/reglerkretsen eller kan man använda den som redan finns (förutsatt att den är hel förstås)?
Jag känner att jag kan för lite om Lithium batterier och hur dessa laddas, så därför ber jag om hjälp av er som kan.
Jag har mätt att laddaren ger 42V, om den sen ger de 2A som specifikationen säger vet jag inte, men det är spänning ut från den i alla fall.
Batteriet är ett Hi-energy Battery, XH370-10J, DC 37.0V från Phylion Battery. På deras hemsida har jag hittat flera andra batterier med samma beteckning, men ingen mer teknisk information om batteriet. Jag vet inte om det är lithium-jon eller lithium-polymer eller ens vad det är för skillnad på de typerna, jag är av den lite äldre skolan som mest hållit på med NiMh.
När jag mäter batteripolerna, de som kopplas mot cykeln, får jag 34.4V, även med laddaren ansluten. Mäter jag istället i laddkontakten får jag 37.7V utan laddare och 42V med laddare.
Laddaren har en LED som visar grönt för att indikera spänning. Den övergår till rött under laddning av batteriet och visar sedan grönt igen när det är fulladdat. Nu visar den grönt hela tiden.
Jag har fått bort den ena sidan, den med kontakten mot cykeln, och innanför den finns bara en säkring (30A, hel) som avsäkrar mot cykeln. Alla kablar försvinner bort till andra sidan (som jag inte lyckats få loss än), så jag gissar att det är där ladd/reglerkretsen sitter.
Är det någon här som har erfarenhet av dessa batteripaket får ni gärna tipsa om hur jag kommer in i den bakre änden (den med indikerings LED).
Antagligen är det batteri cellerna som gått hädan. Kan jag då byta mot t.ex 18650 celler eller liknande? Finns det andra alternativ? Behöver jag i så fall byta även ladd/reglerkretsen eller kan man använda den som redan finns (förutsatt att den är hel förstås)?
Jag känner att jag kan för lite om Lithium batterier och hur dessa laddas, så därför ber jag om hjälp av er som kan.