Sida 1 av 1

OR-gate i bil

Postat: 10 januari 2017, 23:44:58
av antonmoller
Hejsan!

Har ett problem med en elektrisk krets jag ska koppla i bilen.

Resultatet jag måste ha är en positiv matning av styrström i EN kabel då ANTINGEN dimljuset eller halvljuset lyser ELLER om båda är på.

Har två idéer själv, men vill veta vad ni tycker samt hur denna krets bör konstrueras för att vara så stabil som möjligt.

Den första idén är:
Tag matning från både dimljus och halvljuset och koppla de individuellt till en diod (för stabilitetens skull, samt för att inte skada befintliga armaturen). Koppla sedan ihop dessa till en kabel som blir den resulterande kabeln.
https://www.dropbox.com/s/qifqfttqhs9ucik/K1.jpeg?dl=0

Andra:
Samma matning, men koppla istället insignalerna via individuella relän vars utsignaler kopplas samman till den resulterande kabeln.
https://www.dropbox.com/s/as6h77vdty1llg9/K2.jpeg?dl=0


Vad tror ni? Vad blir bäst? Alternativ 1 är ju minst kablar, men blir är stabilast?

Re: OR-gate i bil

Postat: 11 januari 2017, 00:31:54
av Hedis
Beroende på vad lasten blir i andra änden på kabeln så hade jag kört på alternativ ett om det inte är några strömmar att prata om.

Re: OR-gate i bil

Postat: 11 januari 2017, 08:26:33
av antonmoller
Det är definitivt ingen hög belastning att tala om utan snarare en styrström till en styrbox.

Re: OR-gate i bil

Postat: 11 januari 2017, 10:16:44
av mrfrenzy
Det är ju aldrig fel med lite mer information:
Vad ska signalen användas till för box?
Vad är det för bil?
Många bilar har ju någon form av glödtrådsvakt som kanske eventuellt inte gillar om ström går andra vägar.
Diod funkar oftast men om du använder ett relä per lampa så är du säker på att inte påverka befintlig elektronik.

Re: OR-gate i bil

Postat: 11 januari 2017, 10:22:52
av antonmoller
Signalen skall användas för att dimma ned varselbelysning till positionsljus och kommer levererad som del i ett varselljuspaket. Själva installationen måste se till så dämpningen av ljusstyrkan sker automatiskt tack vare lagkrav.

Bilen är en Volvo S40N från 2006 som har lite ljusövervakning. Då bilens huvudstrålkastare är utrustade med xenonlampor som säkerligen är övervakade så vill jag störa den befintliga kretsen så lite som möjligt.

Varför påverkar ett relä mindre än en diod?


Har ett tredje alternativ med reläer, vilket involverar att istället för att koppla styrningen till reläet från halvljuset till ett slutande relä som i Alt. 2. så kopplas styrningen till parkeringsljusreglaget (som är av då halvljuset är på) till ett öppnande relä som ger en positiv utsignal om input är låg och negativ signal ut om input är hög. Detta kanske stör mindre då parkeringsljuskretsen förmodligen inte är ljusövervakad.
Dimljuskretsen kopplas som alternativ 2.

Re: OR-gate i bil

Postat: 11 januari 2017, 20:33:27
av mrfrenzy
Hmm, bilens positions ljus är alltså trasiga och du ska montera någon eftermarknadsmodell?
Då är givetvis det enklaste att koppla in sig där bilens ordinarie positionsljus var kopplade.
Logiken för när dom får lysa enligt lag finns ju redan i CEM.

Ifall man tjuvar både plus och minus från samma lampa till ett relä så ser ljusvakten inget mer än en lampa som är någon tiondels procent starkare än vanligt (glöm inte skyddsdiod).
Använder man flera dioder kopplade mellan olika lampor så kan returströmmen ta "fel väg". Kan ju bli knasigt om tex en lampa har ljusvakten på + och en annan på -.

Tänk dig för när du kopplar och kolla schemat, har sett flera som förstört CEM och en ny kostar ca 10k med programmering.