Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

Fungerat klockrent hela dagen ihopskruvad så nu är det dags att plöja igenom dokumentationen och återigen komma underfund med hur maskinen fungerar ;)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

meconer skrev:Jättekul att se att den kommer till användning. Fråga gärna om du vill ha några tips på hur man kan mäta med den. Det var ett bra tag sedan jag använde den men det brukar dyka upp grejer i huvudet när man börjar tänka.

Ett tips kan vara att låsa axlarna och sedan ta mätpunkterna genom att skruva axeln mot mätytan. Det gjorde jag ofta när det blev trångt och man löpte risken att få felaktiga mätpunkter.

När du har tränat ett tag så kan jag berätta hur jag brukade göra för att mäta faser i hål.
Hej Mats,

Nu har jag kört fast och hoppas du kan gnugga ditt minne och se om detta går att lösa.
Det jag vill kunna göra är att få till maskin X/Y 0 (typ nån av de gula pilarna i bilden nedan) och att jag vill kunna stänga av maskinen och sedan kunna komma tillbaka till samma nolla igen och fortsätta mäta in nya verktyg.
DSC_0314.JPG
I nuläget har jag verktyg nr 20 (borrchucken) inmätt i svarven och insatt i verktygstabellen med känt X från home till X0 så det fungerar som det ska samt även en gängtapps chuck är inmätt och klar.
anständig rundgång för en tapphållare, borrchucken bättre.

Det jag nu vill kunna göra är att lugn och ro mäta in alla andra verktygen och med lite kalkylblad få till rätt nuffror till verktygstabellen i svarven. Kör nu helt med LinuxCNC men har ännu inte fått tummen ur och bygga om till servo drift men det kommer så sakteliga ;) Det går framåt om än så sakta.

/Bengt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av meconer »

Hej Bengt

Som jag minns det så sparas inte lägena när man stänger av maskinen. Men det är ju iofs ganska lätt att mäta in nollan med de nollpunktsfunktionerna som finns på knapparna. Då behöver ju inte verktygshållarna sitta rakt heller. Man riktar förslagsvis efter planet ovanpå hållarfästet, sedan en linje på en av sidorna och därefter en punkt på den tredje sidan. Då har du nollan i hörnet. Sedan kan du också flytta nollpunkten vart du vill. Men som sagt. Så fort du stänger av maskinen så är nollan borta.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

Go kväll, ja det är vad jag kommit fram till med labbandet idag. Så nu gäller det att fram det enkla och göra så framöver.
Tack för att du tittade på detta, uppskattas.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av meconer »

Inget att tacka för. Jag tycker det är kul att den gamla trotjänaren kommer till användning. Bara att fråga på om du behöver hjälp.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

Har suttit och labbat lite idag och har nu fått fram ett arbetssätt som passar mig.
Klart som attan att man åkte på patrull men lösningen fanns nära tillhands = ett block typ 1-2-3 som distans.
Vissa av mina hållare behöver lite förhöjning ;)
DSC_0315.JPG
Ett fel kröp fram under dagen = stod och pep utav bara fan och ERROR lampan lös = säkert nåt jag gjort ;)


edit//
glömde bilden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno's Mitutoyo Mätmaskin

Inlägg av tecno »

Dammat av CNC delen av detta projekt som nu legat i snart 3 år. På börjat uppdateringen av proto detaljer utskrivna 3 år sedan.

Snart en bilduppdatering här.
Skriv svar