Sida 1 av 1

Läsa kopplingschema bränslemätare

Postat: 12 december 2016, 21:53:21
av marQs^
Jag ska installera en ny bränslemätare i båten och blir inte riktigt klok på kopplingschemat.
Vissa saker är uppenbara, men andra blir jag lite osäker på.
Själva mätaren är endast en resistor som varierar beroende på en flottör (med en magnet som glider på en "pinne" med ett antal olika resistorer och tungelement i).

Som jag tolkar det (baserat på Pin-förklaringen) ska jag koppla enligt följande:
1. + på batteriet
2. - på batteriet
3. - på batteriet (det är dit ena "polen" på mätaren kopplas)
4. Ingen aning vad denna är bra för - vad har tändningen med detta att göra?
5. Andra "polen" på bränslemätaren = signalen
6. + på batteriet via en brytare för att sätta på / stänga av belysningen i mätaren
7. Används ej
8. Används ej

Men så läser jag kopplingschemat och förstår ingenting...
Vad är "K1" för brytare? Måste jag koppla via båtens tändning? och vad är det bra för?
Vad är "F1" bra för? Vad menar de med "power consumer" i detta fall?
Inget är kopplat till 58 som är samma sak som pin 6? - Men jag vill ju ha belysning

Så ni får gärna förklara för mig hur man generellt läser denna typ av kopplingscheman och om min tolkning av hur jag ska koppla är korrekt.

Jag kan bara läsa "vanliga" kopplingscheman och kretsar... detta var för svårt för mig :wink:

Re: Läsa kopplingschema bränslemätare

Postat: 12 december 2016, 22:16:36
av TomasL
Man anslutningen till tändningen är för att starta/stoppa bränslemätaren.
Om du jämför med en bil, så slås inga instrument på förrann du vridit nyckeln ett hack, dvs tändning påslagen.

Re: Läsa kopplingschema bränslemätare

Postat: 12 december 2016, 22:18:23
av Icecap
K1 = Tändningen.
F1 = säkringen efter tändningen. Kan vara ett flertal. Jag hade använd säkringen till instrumenten.

Re: Läsa kopplingschema bränslemätare

Postat: 12 december 2016, 23:26:19
av marQs^
Okej, tack!
Men jag har en huvudbrytare för batteriet som stänger av all el (inkl bränslemätaren), så jag har egentligen ingen behov av funktionen att den sätts på när jag vrider på tändningen. Vill hålla eldragningen så enkel som möjligt i båten.
Kan jag bara koppla pin 4 (nr 15) direkt till + på batteriet då?

Och ni får som sagt gärna förklara kopplingschemat generellt också :)
Är det tex så att + är de övre strecken och - de nedre? Eller hur är det uppbyggt?

Och varför är tex inte pin 3 och 5 med i schemat?