Imploderad kondensator (elektrolyt)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Imploderad kondensator (elektrolyt)?

Inlägg av Zkronk »

Hej!
Jag håller på och felsöker min elcykel (Bafang BBS02) då den för några dagar sedan helt plötsligt slutade driva på motorn. De första gångerna räckte det med att koppla bort batteripacket några sekunder och plugga i det igen så gick det att åka vidare, men igår hjälpte inte ens det på hemvägen (displayen som är kopplad till motorstyrningen fortsätter att fungera, men motorn blir helt död). När jag plockade bort motorstyrningen och resistansmätte MOSFET'arna (som visade sig vara OK), och sedan satte tillbaka alla kontakter igen så fungerade motorn att köra igen.

Tilläggas bör också att nyligen har det börjat smälla och blixtra när man sätter ihop kontaktstycket mellan batteripacket och cykeln även om det bara har varit bortkopplat en liten stund. Förut så hände detta enbart när cykeln stått oanvänd i 1-2 veckor. Jag har läst på nätet att kondensatorn ska klara av 63V DC, och mitt batteripack ligger på 58.8V när det är fulladdat, så jag ligger väl kanske lite farligt nära den gränsen :lol:

Men jag har aldrig sett en kondensator där toppen buktar inåt, och lite googlande hittade inte heller några andra exempel än konvexa toppar på fallerade elektrolyt-kondensatorer. Egentligen är det väl inte så mycket annat att fundera på än att börja pilla bort gjutmassan för att kunna undersöka saken närmare, men jag ville ändå passa på och fråga här ifall någon annan har sett något liknande?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Zkronk 22 november 2016, 20:20:01, redigerad totalt 1 gång.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Imploderad kondensator (elektrolyt)?

Inlägg av Haralt »

Garantin kanske inte gäller om du börjar mecka på el-cykel?
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Imploderad kondensator (elektrolyt)?

Inlägg av Zkronk »

Motorpaketet har jag köpt själv från Kina och själv monterat på en cykel som jag hade sedan tidigare.
Så för någon eventuell garanti orkar jag inte ens försöka trassla med kineserna.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Imploderad kondensator (elektrolyt)?

Inlägg av j.po »

Kanske yttre påverkan vid montering?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5817
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Imploderad kondensator (elektrolyt)?

Inlägg av rvl »

Mina tankar dras till gjutmassan. Kanske den krymper vid härdning och har töjt ut andra partier av konfenstorn? Verkar sökt dock, när vakuum bara kan bli högst en atmosfär, hur mycket man än suger.
bbenderman
Inlägg: 192
Blev medlem: 26 juni 2016, 01:16:51

Re: Imploderad kondensator (elektrol

Inlägg av bbenderman »

Jag har en ny speedcontroll liggande bara koppla in å köra
Har alltid en reserv liggande lång leverans så jag beställer en ny
Köp en konding från Elfa så ärret Sanna pris som en ny speedcontroll från Kina.
Svår att hitta felet på pwm modulen men
Het den två eller 3mosfet och dubbel schottkydiod.
de ser likadana ut på koret så diod mätte du alla?
Byt hela speedcontrollen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Imploderad kondensator (elektrolyt)?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skrivet på mobiltelefon????!!! :roll:

Att använda en 63V-konding till nära 60VDC är ett avancerat fall av elektronikmord. Du kanske måste upp till 100V.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Imploderad kondensator (elektrolyt)?

Inlägg av Glenn »

Soundbrigade: Du kallar det elektronikmord, $RANDOM kinesisk tillverkare kallar det "standard practise".

Man har ju sett sånt ganska många gånger, kondensatorer som ligger precis på gränsen spänningsmässigt eller temperaturmässigt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Imploderad kondensator (elektrolyt)?

Inlägg av breflabb »

Kineserna gillar att spela den berömda rulleten :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Imploderad kondensator (elektrolyt)?

Inlägg av Henry »

Ju billigare desto bättre är deras absoluta högst prioriterande byggteknik inom allt, livsfarligt eller bara håller i max en vecka eller en dag har ingen som helst betydelse.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Imploderad kondensator (elektrolyt)?

Inlägg av Zkronk »

Jag mätte den kvarvarande spänningen i motorstyrningen när jag kopplat bort batteripacket, och den sjunker ganska så kvickt.
Ett 10-tal mV varje sekund. Så redan efter ett par minuter så blir det en strömrusning när man kopplar in batteripacket igen.
Så något "fel" är det uppenbarligen fortfarande.

Dock har motorn börjat fungera igen efter att grejorna fått stå isärkopplade över natten. Jag var ute på en 4 km provtur nyss och då fungerade motorn hela tiden.
Så jag har nu beställt en ny styrenhet från Kina, och väntar med att försöka ta mig an gjutmassan tills den nya styrenheten har anlänt.
Det finns ju en risk att man förstör mer än man lagar :lol:
Skriv svar