CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Vill du göra det ännu enklare för dig, så använder du en tillverkare som kan ta din .brd fil direkt.

Visst, kanske något dyrare men om du bara skall ha en handfull kort blir nog inte skillnaden så stor.

Så har jag gjort tidigare. Hos min tillverkare kan man dessutom se en preview av kortet innan man godkänner beställningen. Då ser man att alla tryck och kortets utskärning blir korrekt.
Det här förslaget har plötsligt fått stor betydelse för mig.

Jag bifogar mina sista fyra Eagle-projekt där jag bara kommit så långt att jag placerat ut komponenterna.

Proffs har sagt att flertalet inte är routbara (bl.a KSS_M).

Om proffs säger det så bör man ju lyssna och inte försöka själv som den amatör man är, eller hur?

ELLER så skickar man brd-filerna till riktiga proffs, som du nämner.

För om man bara är ute efter funktionen så kan dom säkert placera om komponenterna som det passar routningen bäst.

Jag vill dock inte ge upp men kanske jag borde spara dessa oroutade filer innan jag försöker själv.

För jag antar att det är rena brd-filer tillverkaren i så fall vill ha (i alla fall att man inte routat för mycket).

Kommer nu spara undan alla dessa brd-filer som oroutade innan jag försöker själv.

MVH/Roger
PS
KCI (min säkerhetslåda) har jag bestämt mig för att bygga på veroboard-öar modell 1EU och detta helt enkelt för att det är ingen jävel som har nytta av en sån idag ty varken parallell-port eller serie-port ingår i moderna datorer, så det blir en liten burk till endast mig själv. En burk fastskruvad i antingen hylla eller labbänk med precis alla dator-I/O lättillgängliga (och skyddade).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Det var bara för tillverkningen av korten cjonash pratar om, att skicka brd-filen istället för gerber, inte att någon annan gör klart routingen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Det var bara för tillverkningen av korten cjonash pratar om, att skicka brd-filen istället för gerber, inte att någon annan gör klart routingen.
Hej Borre min andra hjälte!

Jag förstår inte riktigt vad du säger, allt handlar väl om att kunna få korten tillverkade?

Om jag bara skickar brd-filerna enligt ovan så inbillar jag mig att tillverkaren gör klart routingen för hur ska dom annars kunna skapa kort från brd-filerna?

Det är nåt jag inte förstår här.

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

På samma sätt som du skapar gerber från dina filer, det gör istället tillverkaren. Det är för att göra det enklare för användaren, trots att det redan är enkelt att göra gerberfiler.

Gå till http://www.oshpark.com (tillverkare som tar just brd-filen direkt) och testa ladda upp din brd-filen så ser du vad det handlar om, det krävs ingen registreringar eller något så gör ett test bara.

Det kanske finns någon tillverkare som gör klart routingen åt dig, men du vill sannolikt inte betala så mycket.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av tecno »

så inbillar jag mig att tillverkaren gör klart routingen
Kliv ner på jorden och sluta drömma!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:På samma sätt som du skapar gerber från dina filer, det gör istället tillverkaren. Det är för att göra det enklare för användaren, trots att det redan är enkelt att göra gerberfiler.

Gå till http://www.oshpark.com (tillverkare som tar just brd-filen direkt) och testa ladda upp din brd-filen så ser du vad det handlar om, det krävs ingen registreringar eller något så gör ett test bara.

Det kanske finns någon tillverkare som gör klart routingen åt dig, men du vill sannolikt inte betala så mycket.
Kort fråga bara, sen ska jag göra som du säger: kan tillverkaren skapa Gerber utan att ens ha routat kortet?

Fast det är väl kanske det det handlar om, dom routar automatiskt på nåt sätt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

tecno skrev:
så inbillar jag mig att tillverkaren gör klart routingen
Kliv ner på jorden och sluta drömma!
Vadå, jag försöker bara förstå.

MVH/Roger
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av perra_e »

"kan tillverkaren skapa Gerber utan att ens ha routat kortet?"

Nej, det kan dom inte, och dom routar inte korten heller. Dom tar en färdigroutad brd-fil och och gör om till Gerber så att användaren slipper det steget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

perra_e skrev:"kan tillverkaren skapa Gerber utan att ens ha routat kortet?"

Nej, det kan dom inte, och dom routar inte korten heller. Dom tar en färdigroutad brd-fil och och gör om till Gerber så att användaren slipper det steget.
Hej perra_e!

Nu börjar jag fatta, det är bara Gerber-steget som man slipper.

För det första, Borre har tidigt lärt mig hur man skapar Gerber, en baggis för mig idag.

För det andra, om inte en tillverkare kan ta hand om oroutade kort som jag bifogat ovan så faller ju hela diskussionen.

Det lilla jag förstår är sen att nej, dom tar inte hand om oroutade kort.

Jag måste ALLTID routa dom själv, sen kan jag uppenbarligen välja om jag vill generera Gerber själv eller inte.

Är detta riktigt uppfattat?

MVH/Roger
PS
Jag som hoppades på att nån tillverkare ville fixa till dom fyra kort jag har kvar innan jag lägger ner Eagle för all framtid.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Precis som flera redan nämnt, så menade jag alltså tillverkare som istället för att kräva Gerber-filer kan skapa dessa själva utifrån Eagle-filer. Men de gör ingen routning, så skickar du en o-routad fil till dem, så får du tillbaka ett kort utan några banor (om de nu inte fångar upp det och meddelar dig att det ser ut att vara fel).

Fördelen, om det nu är en fördel (jag tycker det, men många delar nog inte den uppfattningen) är att man inte riskerar att missa någon fil, eller lyckas spegelvända något lager. Men givetvis måste man kolla den preview man får, så att automatiken har gjort det rätt. Det är ju inte en person som gör arbetet, utan ett dataprogram som konverterar filerna.

Att jag valde just den tillverkaren berodde främst på att de är snabba (några få dagar från beställning tills jag har korten), och när de dessutom kunde ta min brd-fil direkt så var valet enkelt.

Givetvis finns det tillverkare som kan routa åt dig - men det lär du få betala ordentligt extra för. Eller så gör du som jag gjort ibland (fast det här motsvarar nog att svära i kyrkan), använder auto-routern i Eagle. Det blir inte alls lika bra som om någon som kan sitt jobb routar det manuellt, men den gör (i de flesta fall) jobbet och de fall där jag använt den så har resultatet fungerat i verkligheten också. Det ska i sammanhanget också sägas att auto-routern routar bara sådant du själv inte redan har routat - och du kan i efterhand gå in och redigera i resultatet. T.ex. är det lämpligt att manuellt routa avkopplingskondensatorer, så att du är säker på att ledarna blir korta. Automatiken kan annars dra dem över halva kortet, om den finner det lämpligt.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av pstrand »

Hej!

Kör en AutoRoute. Gjorde det och det gick igenom utan problem. (dubbelsidigt). Ok det blev en del "vior", men...

Men spänningsmatningen, hur får du in den på ett bra sätt?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Precis som flera redan nämnt, så menade jag alltså tillverkare som istället för att kräva Gerber-filer kan skapa dessa själva utifrån Eagle-filer. Men de gör ingen routning, så skickar du en o-routad fil till dem, så får du tillbaka ett kort utan några banor (om de nu inte fångar upp det och meddelar dig att det ser ut att vara fel).

Fördelen, om det nu är en fördel (jag tycker det, men många delar nog inte den uppfattningen) är att man inte riskerar att missa någon fil, eller lyckas spegelvända något lager. Men givetvis måste man kolla den preview man får, så att automatiken har gjort det rätt. Det är ju inte en person som gör arbetet, utan ett dataprogram som konverterar filerna.

Att jag valde just den tillverkaren berodde främst på att de är snabba (några få dagar från beställning tills jag har korten), och när de dessutom kunde ta min brd-fil direkt så var valet enkelt.

Givetvis finns det tillverkare som kan routa åt dig - men det lär du få betala ordentligt extra för. Eller så gör du som jag gjort ibland (fast det här motsvarar nog att svära i kyrkan), använder auto-routern i Eagle. Det blir inte alls lika bra som om någon som kan sitt jobb routar det manuellt, men den gör (i de flesta fall) jobbet och de fall där jag använt den så har resultatet fungerat i verkligheten också. Det ska i sammanhanget också sägas att auto-routern routar bara sådant du själv inte redan har routat - och du kan i efterhand gå in och redigera i resultatet. T.ex. är det lämpligt att manuellt routa avkopplingskondensatorer, så att du är säker på att ledarna blir korta. Automatiken kan annars dra dem över halva kortet, om den finner det lämpligt.
Tack för ditt svar cjonash, det var uttömmande och intressant för nu har jag bra koll igen.

Kom faktiskt själv att tänka på autorouter men jag har aldrig använt den och vet inte ens hur man gör samtidigt som många proffs pratat dåligt om den medans andra faktiskt säger att den är okej, så det kan vara värt att prova.

Men jag tycker ändå att sporten ligger i manuell routing (med så få byglingar som möjligt) även om jag lär få stora, för att inte säga omöjliga, problem.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

pstrand skrev:Hej!

Kör en AutoRoute. Gjorde det och det gick igenom utan problem. (dubbelsidigt). Ok det blev en del "vior", men...

Men spänningsmatningen, hur får du in den på ett bra sätt?
Hej!

När jag tittar på ovanstående fyra korts zip-filer så ser jag att bara KLD_F är nertankad så det måste vara den du menar.

Samtidigt är just den (PQ208) den enda av ovanstående konstruktioner som jag mer eller mindre vet att jag kan routa manuellt.

Det är dom andra tre som är problemet, i lite olika grad men KSS_M är värst.

Spänningsmatningen sker med typ virtrådar från VCC/GND vid JTAG-kontakterna.

Jag har faktiskt märkt mha "ögat" att alla matningspinnar är förbundna under kretsen fast detta var vid ett test på KLD_M där en QFP144 sitter så det är inte alls säkert detta gäller PQ208 också, men jag gissar och hoppas det för i så fall räcker det med att förbinda endast två pinnar (VCC/GND) från JTAG.

Även om alla matningspinnar INTE skulle vara förbundna under kretsen så tror jag att matning till endast två pinnar kan räcka (vad beträffar programmeringsmöjligheten, alltså).

Om man tittar i schemat på matningsmodulen (IC1P) verkar det dock som om VCC måste gå till minst två pinnar (försörjer olika delmoduler internt) men kanske detta bara gäller när kretsen körs?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av pstrand »

Men KSS_M.* har du inte lagt upp :-)

Autoroutern, Ganska Ok. Den kan ju få göra ett "del-jobb"
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Det har jag visst det, säger jag som ett litet barn :)

Du har ju tom routat det åt mig :D

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1294765

MVH/Roger
Skriv svar