Samplingssystem

Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Samplingssystem

Inlägg av Borre »

Här syns alla mått (för en annan shield visserligen, men måtten av intresse syns ju):
tmp_25774-w5500_shield_dimension192845526.png
4.06mm (160mil) mellan de två listerna i överkant alltså.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7815
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Samplingssystem

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej jag har inte fel. Den övre och undre vänstra listen är ojämt förskjutna. Testa med att försöka få dit ett stiftat veroboard. Det går inte. Det där har dom gjort för att jävlas bara för att det inte skall gå att göra egna shields av typ standard veroboardkort. Innan du dömer saker som fel, så bör du kolla bättre.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5825
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Samplingssystem

Inlägg av rvl »

Senast redigerad av rvl 3 december 2016, 11:44:56, redigerad totalt 1 gång.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Samplingssystem

Inlägg av Borre »

Eftersom han kollade med en vinkelhake har han nog bara missuppfattat vad du menar. Kolla bilden ovan istället.
SeniorLemuren
Inlägg: 7815
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Samplingssystem

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur hjälper det där? Det är ju inte avståndet mellan övre och undre raden som är problemet, det är ju i sidled på samma rad det inte stämmer på övre raden.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Samplingssystem

Inlägg av Borre »

Sätter du den där på en vanlig veroboard så passar pinnarna som sticker ner i Arduinon eftersom pinnarna är böjda/förskjutna med samma avstånd som på Arduinon.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Nej jag har inte fel. Den övre och undre vänstra listen är ojämt förskjutna. Testa med att försöka få dit ett stiftat veroboard. Det går inte. Det där har dom gjort för att jävlas bara för att det inte skall gå att göra egna shields av typ standard veroboardkort. Innan du dömer saker som fel, så bör du kolla bättre.
Förlåt, jag missförstog dig.

Jag trodde att du menade att övre och nedre hylslist började olika långt från höger kant, det gör dom inte.

Men när jag nu ser Borre's fina bild och tittar på min UNO så ser jag tydligt att mellanrummet mellan de övre två hylslisterna är typ 1mm mindre än mellanrummet i nedre raden.

Ibland kan det var bättre och tydligare att rita vad man menar och du är ju en jävel på att rita snabbt och enkelt :)

MVH/Roger
PS
Läste inte alla inlägg innan detta svar, ser jag först nu vid uppladdning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kopplat upp min diskreta version av en triangelvågsgenerator.

Två knepigheter:
1) Antal tillstånd är bara 12 (borde vara 16, 0-F typ)
2) Jag får ingen vettig signal ut om jag inte mäter/belastar MSB med en prob.

Bortsett från detta får jag mycket fin "digital" trekant ut som i det här fallet är amplitudmässigt upplöst i 12 steg (totalt dvs pp) och tidsmässigt upplöst i 24 steg (dvs per period).

Jag ser också att varje steg har tidslängden lika med periodtiden för klockan (konstigt vore det annars).

Nu ska jag räkna fram motståndsvärden för att vikta bitarna så att signalen istället blir sinus, wish me luck :)

MVH/Roger
PS
Jag är tydligen rätt skicklig på att koppla, det enda jag gjorde när jag hade kopplat färdigt var att jag gick igenom matningen för alla kretsar för jag ville inte bränna nån, sen slog jag på spänningen och oscilloskopet varvid det (nästan) omedelbart fungerade :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre, min vän!

Hur skapar jag ett viahål som har koppar på båda sidorna kortet?

Dessutom, hur ändrar jag viahålets diameter (behöver minst 1mm).

Kan det annars kanske räcka med att jag bara inför ett jordplan på Top när kortet är enlagrigt?

I ett annat projekt ska alltså ett litet kort hänga i en pot och det är just nu enlagrigt, kommer kanske inte att hålla.

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7815
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Samplingssystem

Inlägg av SeniorLemuren »

Potens uttag är inte till för att ta upp någon mekanisk belastning som t.ex bärare av ett kretskort. Benen är avsedda för elektrisk hopkoppling inget annat. Fäst kortet i poten på annat lämpligt sätt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har redan byggt prototyper på det sättet och det funkar alldeles utmärkt för korten väger inget.

I nåt fall har jag dock sett att en pad (veroboard, öar) lossnat och jag vill inte riskerad det igen.

Jag tror på genomplätering, det kommer funka utmärkt.

Men tack för ditt tips (jag kommer dock inte överväga det).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat klart schemat för min samplings-shield.

Jag tror det kommer att bli bra :)

Nästa steg, routing.

Routing och TP-placering vilket kommer att bli knöligt pga att standard 100mil (milli-tum, obs) inte alltid används så jag får leka lite med grid-inställningarna och hoppas jag inte klantar till det för mycket :)

En annan sak, jag gillar faktiskt Eagle mer och mer men då och då stöter man på rena dumheter, nu senast märkte jag att det inte gick att ställa Dimension på kortet som man vill (<80X100mm@Light).

Jag lyckades bara ändra höjden, inte bredden och allt för nåt korkat koordianatsystem jag fortfarande inte begriper för hur svårt kan det vara att ha två koordinater (xy=00, xy=xy) som beskriver den rektangulära (dvs 99% av fallen) arean? :D

Nej nu har man:
From: A B (verkar vara från origo till höjden)
To: C D (är inte vad man kan tro dvs bredd till höjd)

Man kan alltså sätta A=0 till B=höjden, men när man försöker sätta C=bredden till D=höjden så skiter det sig.

Och jag vill ha jämna millimetrar i min design (annars kan man ju steglöst försöka pricka in vad man vill ha, jättekul).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Samplingssystem

Inlägg av Borre »

Då har du gjort fel, det går att ändra storleken till vad man vill under gränsen. Flytta den själv med move istället då.

Viorna blir genomplätterad av sig själv.
Storleken ändras i menyn ovanför kommandoraden, kolla lite så lär du se det. Eller i inställningarna för vian.

Ska du använda en via som lödpad måste du köra med stopmask annars får du lödmask över padden. Även det väljs i menyn eller i inställningarna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Borre, nu blev jag lite klokare :)

MVH/Roger
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Samplingssystem

Inlägg av metric »

rogerk8 skrev:Jag har nu kopplat upp min diskreta version av en triangelvågsgenerator.

Två knepigheter:
1) Antal tillstånd är bara 12 (borde vara 16, 0-F typ)
2) Jag får ingen vettig signal ut om jag inte mäter/belastar MSB med en prob.

Bortsett från detta får jag mycket fin "digital" trekant ut som i det här fallet är amplitudmässigt upplöst i 12 steg (totalt dvs pp) och tidsmässigt upplöst i 24 steg (dvs per period).

Jag ser också att varje steg har tidslängden lika med periodtiden för klockan (konstigt vore det annars).

Nu ska jag räkna fram motståndsvärden för att vikta bitarna så att signalen istället blir sinus, wish me luck :)

MVH/Roger
PS
Jag är tydligen rätt skicklig på att koppla, det enda jag gjorde när jag hade kopplat färdigt var att jag gick igenom matningen för alla kretsar för jag ville inte bränna nån, sen slog jag på spänningen och oscilloskopet varvid det (nästan) omedelbart fungerade :)

Så här kan man också göra!
http://213.114.137.49/eprom/epromosc.htm
Skriv svar