Sida 1 av 3

Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 25 oktober 2016, 20:25:45
av Anonym1
Hej

Jag har en gammal spisfläkt. (radialfläkt) 220V AC Som jag har kopplat till en kamin för att få ut värmen. Från början fans det 2 hastigheter på den. Men den har endast gått på högfart sedan jag kopplade ihop den utan manöverpanelen. Nu är problemet att jag har för lite kunskap för att veta hur jag kopplar den för att få den att gå på låg fart.
Det jag skulle vilja göra är att koppla den via 2 termostater för att den skall kunna gå i 2 olika hastigheter den biten är nog inget större problem problemet är hur jag kopplar den för att få den att gå på lågfart. har inte lust att Chansa.

Kopplingen ser för närvarande ut som följande:
Jag har en fas en nolla en jord in.
Jag har Brun och svart fas på motorn samt en nolla.
Och sen har jag en kondensator. med en brun och blå kabel på.

Som den är kopplad nu så går fasen direkt till ena motorns lindning och sen parallellt går den genom kondensatorn för att skapa en fasförskjutning vad jag fattat det som?
och sedan in i den andra fasen. Nollan går direkt till nollan.

Det har funkat så här långt. Men nu är frågan om jag vill ha ner den på lågfart?
Jag har försökt hitta kopplingsschema på google. Men jag skriver antagligen fel när jag söker. :D

Tacksam för all hjälp.
Mvh Johan

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 25 oktober 2016, 21:03:38
av bil_experten
Ursäkta att jag spammar direkt. är detta mer korekt förutom att det är en lindning mer på denna bilden?
http://www.achrnews.com/ext/resources/2 ... -Fig-2.jpg

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 25 oktober 2016, 21:24:08
av Robban_C
bil_experten skrev:... Som den är kopplad nu så går fasen direkt till ena motorns lindning och sen parallellt går den genom kondensatorn för att skapa en fasförskjutning vad jag fattat det som?
och sedan in i den andra fasen. ...
Jag blir fundersam på fetmarkeringen.
Min erfarenhet, dock inte från just spisfläktar, är att tvåhastighetsmotorer ska gå på den ena eller den andra lindningen (som i din länk i inlägg #2) men jag tolkar din text som att lindningarna i sig är seriekopplade och fasen ansluten mellan dom. Det låter i alla fall konstigt i mina öron.
Men jag är ingen elektriker så ta inte mina ord för korrekta.
Möjligen kan du prova enligt mina idéer och mäta strömmen och kolla om du får rätt funktion och strömförbrukning, i såna fall har du nog gått i mål.

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 25 oktober 2016, 21:25:58
av Robban_C
Rita ett schema på hur du har kopplat istället. Ett kopplingsschema säger mer än tusen ord. :-)

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 25 oktober 2016, 21:44:56
av bil_experten
Jag är rätt övertygad om att detta är Fel trots att det funkar. Anledningen till att det funkar är att det är en fas. Men färgerna blir fel.

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 25 oktober 2016, 22:07:33
av bil_experten
jag gissar att lindningarna i motorn ligger som detta chemat som jag random tagit från nätet.
Bild



Min gissning är att det skall se ut så här.

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 25 oktober 2016, 22:28:14
av bil_experten
här har jag färgat kablarna på min teori.

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 26 oktober 2016, 11:50:52
av bil_experten
Tolkar tystnaden som att min gissning är korrekt. Mvh

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 26 oktober 2016, 13:42:37
av prototypen
En enfasfmotor har INTE tre lindningar.
Den har två.

Det du ritat är när man enfaskonverterar trefasmotorer
Protte

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 26 oktober 2016, 20:28:44
av bil_experten
Okej men den fläkten har gått på 2 farter från början. Det satt inget extra på kretskortet. Mer än 3 tryck knappar en till lampa 2 till fläkt. On off och läge 1 eller 2 och motorn har en nolla och 2 faser och har gått på220v kabel tidigare med vanlig stick kontakt. Jag kastade knapp satser då det inte satt mer än 3 långa tryck knappar med många olika ben så på något vis ska det gå att köra den på 2 farter

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 26 oktober 2016, 21:01:01
av MadModder
Så du kastade den utan att mäta vad knappen gjorde för att få det att funka? :)

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 26 oktober 2016, 21:05:57
av bil_experten
Den har gått på högvarv i 3 år behövde inte lågfarten vid tillfället. Och jag såg inget märkvärdigt på kretskortet mer än ett ormbo av omkopplingar. Jag tänkte hur svårt kan det vara. Men tydligen rätt omöjligt.

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 26 oktober 2016, 21:37:47
av bil_experten
Om det är till någon hjälp

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 26 oktober 2016, 22:34:22
av bil_experten
Det som är så sjukt är att när polaren och jag kopplade in den från början fick vi den inte att gå på högfart. vi hölt på och FUL kopplade som Fan och svor i flera timmar men Nej den gick bara på låg fart. till slut lyckades vi att få den att gå på högfart. nu är det Precis tvärt om..... Vore skönt att kunna få i ordning på värme anläggningen i verkstan.. :/


Har suttit och tänkt på det. och för att få lägre fart borde jag köra fasen och nollan genom bägge lindningarna. för att skapa en längre lindning. sen sätta kondensatorn på motorns Nolla och ena fasen?


Om någon har lust att kommentera? eller har alla gett upp mig? :D

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Postat: 27 oktober 2016, 08:32:05
av FormerMazda
Googlade modellen och på sidan 55 i denna PDF verkar vi nåt om nåt närmare vad som finns i fläkten.
http://www.ebmpapst.co.za/media/content ... is_Fan.pdf

Men hur din panel var kopplad hade ju varit najs att veta såklart.

Inget minne av vad det var för panel eller produkt från början?