Klasinacka skrev:Tack för att jag får vara med:)
Stämmer att bilen ska vara helt orginal
på utsidan. Ska inte synas att den går på el.
Hittade en 7,5 hk elmotor, va tror ni?
Antal batterier för att driva en sådan?
Är som sagt helt rudis på el.
Mvh Klas
Det finns många typer av elmotorer, som kräver olika typer av matning.
Heinzman har både motorer och länkar till lämpliga motorcontrollers.
http://www.heinzmann.com/de/e-motor
Du bör nog köpa ett färdigt batteripaket,
LiIon är ofta att föredra, men bly kan vara billigare och enklare att hantera.
Det finns truckbatterier i bly. Men du kanske inte har jättemycket utrymme på den bilen så det kanske går bort.
I ditt fall saknar du spänningen som står angivet på motorn för att välja
Batteri, i de flesta fall måste du seriekoppla battericellerna för att få tillräckligt hög spänning för att driva motorn
Även strömmen brukar stå på motorn, denna bör du veta för att dimensionera kablage, och säkring.
På motorn står det även vilken typ av motor det är, vilket påverkar valet av motorcontroller
När du kopplar ihop batteri, motorcontroller och motor bör du ta reda på vilken ström som krävs för att ha tillräckligt grov kabel.
(Om ej tillräckligt grov, får du inte kraften fullt från batterierna till motorn, samt kabeln går varm, i värsta fall brand)
När du sedan ansluter kraftkabel till batteri osv bör du tänka på vilken typ av förband du har för att minska risken för varmgång.
En fingervisning finns i elpress kataloger
http://www.elpress.se/
Sammanfattat kabelsko och kabel dimensionerade för strömmen,
hopsatt i denna ordning
skruv spännbricka planbricka kabelsko skena planbricka spännbricka mutter
Åtdragna med det moment som förbandet är gjort för(Kolla elpress kataloger)
Efterdra sedan efter 1 dag
Efterdra sedan 1 ggr per år
Om man blandar skruv av olika kvallité hejvilt, kommer blir den minst ädla metallen som en offeranod, detta kan vara värt att ha i åtanke vid materialval.