Det finns mer reglerbara undantag, fläktar baserade på asynkronmotor kan vara specifikt gjorda för större reglerområde men då brukar det framgå av fläktens datablad.
Reglera ner tillförd spänning sänker motorns moment men stator-strömmen ökar (varmare motor).
Det är först när motorns momentet understiger lastens moment som varvtalet sjunker nämnvärt.
Varvtals-sänkningen sänker motorns moment ytterligare pga magnetisk eftersläpning. Det blir ond cirkel och motorn typiskt stannar.
Regleringsresultatet blir lätt antingen nära full fart eller ingen fart alls.
Man kan alternativt varvtalsreglera t.ex. genom att sätta rotations-sensor på motorn och återkoppla i en PWM reglerkedja, men det finns stor risk att motorn brinner då den drar höga magnetiserings-strömmar på låga varvtal vilket blir varmt. Eftersom flödet minskar minskar även kylningen så det kan bli rejält varmt. Nu är nog fläkthus i självslocknande plast men det är dumt att riskera brinnande saker i husväggar.
Seriekondensator istället för serieresistor kan öka momentet något på låga varvtal men det beror på mer detaljer hur lindningarna är uppbyggda.
Enklast regleras flödet med ett spjäll. Om luftflödet begränsas snurrar oftast fläkten lättare, lite tvärs om mot vad man kan tro.
Som exempel, håll för munstycket på dammsugaren och varvtalet på motorn ökar hörbart.
Klä fläkt, spjällhuset och en bit av luftkanalen med dämpmaterial kan göra stor skillnad på ljudet från motor och luftturbulens. Uttjänta trasmattor är bra ljuddämpare och spjäll-material om än inte brandsäkra.
Man bör undvika spjäll-konstruktioner, luftgaller mm som i sej ökar turbulens-ljud, dvs tvära övergångar, skarpa kanter.
Man bör inte strypa spjället mer än att motorn får tillräcklig kylning.
Det finns fläktar som är ställbara genom att när varvtalet sjunker så går en inbyggd centrifugal-regulator in och ändrar fläktens lindningar så att den blir anpassad för halva varvtalet eller ännu fler steg, men det är inget man eftermonterar. Liknande princip kan hittas i köksfläktar med steglös varvreglering eller som mekanisk reglering genom att man kopplar in olika delar av lindningen via yttre strömbrytare.
Är alla tre faserna åtkomliga (2+1) är
detta en vanlig typ av fläktregulator.
Såga bort hörnorna på en datorfläkt och montera i plaströr av lagom diameter. Beroende på typ av datorfläkt, (2-3-4 ledningar) kan varvtalsstyrningen regleras precist med en Arduino inom stort varvtalsområde.
Välj helst en fläktstorlek så att den passas in i röret mha av silikonlist för fönstertätning eller dyl för att minska risken för att vibrationer överförs till huset.
Det finns även dator-fläktar i runda fläkthus men fyrkantiga finns ofta i skrotbingen. En variant är att kapa bort fläkthuset helt, om man har rör att sätta fläkten i som har samma diameter som fläkten.
Kanalfläktar är ofta gjorda för att klara lite högre tryckskillnad mellan in och utlopp. Flera datorfläktar i serie kan öka trycket om det behövs.