Sida 1 av 2

Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 7 oktober 2016, 01:02:00
av bbenderman
Electrolux asynkron elmotor som varvtalet styrs via en potentiometer.15v
Varvtalet på motorn höjdes plötsligt!
Potentiometern fick skruvas ned ett halvt varv ytterligare för den fart som den tidigare hade haft.
(Jag bytte potentiometer men så enkelt var det ej)

Så ser det ut på matarsidan av motorn
En kabel till Elyt 2200uf
Kabel nr.2 till ett effektmotstånd.
Om Elyten är död så startar väl inte motorn?
Icke fungerande Effektmotstånd? brukar de leda ström?

Sedan går det 2st trådar till toppen av motorn?
Har de någon mysko asynkron funktion?

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 7 oktober 2016, 19:26:15
av Norpan
Låter lurigt.
Bilder hjälper.

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 7 oktober 2016, 21:28:39
av Mindmapper
bbenderman skrev:Electrolux asynkron elmotor som varvtalet styrs via en potentiometer.15v
Varvtalet på motorn höjdes plötsligt!
Potentiometern fick skruvas ned ett halvt varv ytterligare för den fart som den tidigare hade haft.
(Jag bytte potentiometer men så enkelt var det ej)

Så ser det ut på matarsidan av motorn
En kabel till Elyt 2200uf
Kabel nr.2 till ett effektmotstånd.
Om Elyten är död så startar väl inte motorn?
Icke fungerande Effektmotstånd? brukar de leda ström?

Sedan går det 2st trådar till toppen av motorn?
Har de någon mysko asynkron funktion?
Det som är kopplat till motorn är av mindre intresse än det som är kopplat till potentiometern.

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 7 oktober 2016, 22:43:47
av bbenderman
Ja spänningen till potentiometer verkar vara likvärdig med den till motorn.
Den första var på 2,5k den var inte helt ok
Så monterade en dyrgrip :doh: trådlindad Bella 4,7k 4w.

Men undrar så vad det är som sker i toppen av motorn?
Ingen collector eller borst där
Jag har nu testat å mäta effektmotståndet och det verkar inte ok.
Undrar vilken storlek det kan vara?
Bifogar bild
Fil 2016-10-07 22 12 08.jpeg
Hittade likadan motor på nätet
Det är bara en motor på mitt matarverk.
Esab aristo MEK 44 Feeder.jpg

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 8 oktober 2016, 08:42:03
av YD1150
Det där är vanliga DC-motorer med kolborstar.
De tillverkas i Ankarsrum.

http://www.ankarsrum.com/motors/sv/historia.aspx

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 8 oktober 2016, 09:30:09
av Eli
"vilken storlek det kan vara?"
50w 0.3ohm eller möjligen 3 ohm

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 8 oktober 2016, 12:44:40
av tecno
R före siffra = delar av ohm
R efter siffra = heltal

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 8 oktober 2016, 18:37:26
av bbenderman
Ankarsrum är en av ___vågar inte gissa :shock: men många tillverkare :?: av den vinkelvälelmotorn

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 9 oktober 2016, 00:45:54
av bbenderman
Ja man blir inte klokare av set här hellerBild
http://elektronikforumet.com/forum/down ... &mode=view

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 9 oktober 2016, 05:10:18
av bbenderman
Delar av ohm så den här är 0,3ohm

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 9 oktober 2016, 08:10:33
av Mindmapper
0,3 ohm, korrekt.

Den är även på 50W. Den siffran är när den är monterad på ett underlag som leder bort värmen. Hängande i luften blir det betydligt mindre effektålighet.
Ska motorströmmen gå genom resistorn så var den tidigare resistorn på 4W i minsta laget. Potentiometrar i sådana här tillämpningar där motorströmmen går genom potentiometern är inte att rekomendera. Jag skulle skaffa en pwmstyrning till motorn, då kan du ställa in på ett bra sätt utan att få en massa värmeutveckling.

Eller varför inte bygga. Det är både enkelt och billigt.

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 9 oktober 2016, 09:34:02
av Joe
Du har ett tacho på motorn, dvs varvtalsåterkoppling. Skulle den vara trasig så skulle nog motorn rusa okontrollerat.
Antagligen så är det torra kondensatorer i M8 (Motorstyrningen)

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 9 oktober 2016, 11:14:32
av prototypen
Mindmapper skrev:0,3 ohm, korrekt.

Den är även på 50W. Den siffran är när den är monterad på ett underlag som leder bort värmen. Hängande i luften blir det betydligt mindre effektålighet.
Ska motorströmmen gå genom resistorn så var den tidigare resistorn på 4W i minsta laget. Potentiometrar i sådana här tillämpningar där motorströmmen går genom potentiometern är inte att rekomendera. Jag skulle skaffa en pwmstyrning till motorn, då kan du ställa in på ett bra sätt utan att få en massa värmeutveckling.

Eller varför inte bygga. Det är både enkelt och billigt.

Varför en PWM styrning när han har en tyristorregulator?

Protte

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 9 oktober 2016, 12:10:51
av säter
bbenderman skrev:Electrolux asynkron elmotor
Hur kan du vara så säker på att det är en asynkronmotor?

Re: Varvtalsstyrning modell äldre.Enfas elmotor

Postat: 9 oktober 2016, 14:19:13
av Mindmapper
prototypen skrev:
Mindmapper skrev:0,3 ohm, korrekt.

Den är även på 50W. Den siffran är när den är monterad på ett underlag som leder bort värmen. Hängande i luften blir det betydligt mindre effektålighet.
Ska motorströmmen gå genom resistorn så var den tidigare resistorn på 4W i minsta laget. Potentiometrar i sådana här tillämpningar där motorströmmen går genom potentiometern är inte att rekomendera. Jag skulle skaffa en pwmstyrning till motorn, då kan du ställa in på ett bra sätt utan att få en massa värmeutveckling.

Eller varför inte bygga. Det är både enkelt och billigt.

Varför en PWM styrning när han har en tyristorregulator?

Protte
Han har väl inte presterat något som styrker vad han har? Han publicerade ett schema som han inte var hjälpt med, men om det var över den utrustning han hade eller någon annan blev jag inte klok på. På frågan om foton på det som satt vid potentiometern har jag inte sett något svar. Någon är säker på att det är en DC-motor. Han har visat effektresistorer som han verkar ska ta ned motorströmen med. Allt verkar ganska osäkert tycker jag.

Har han en tyristorstyrning så kan han väl visa en bild på den, så kanske det finns chans att han får vettig hjälp. Är det oglättad likspänning så ska det så klart vara tyristorer.