Sida 1 av 2
Tändsystem
Postat: 13 december 2005, 18:02:48
av M!k@el
Tjena
Håller på o ska bygga en pulsjet motor men då kom frågan hur kan jag bygga ett litet tändsystem till den? jag behöver bara en gnista då ja ska starta den, men det måste vara batteridrivet och ha tillräckligt stark gnista på tänstiftet utan att den bara "slocknar" av bränslet. så litet som möjligt vore bra =)
Postat: 13 december 2005, 18:05:27
av Cenorpa
Tändspole till en MC kanske skulle fungera?
Eller en stepup transformator med lite kondensatorer på utgångssidan.
Eller om du råkar ha en olaglig stun gun liggandes så kan du ju ta den...
Postat: 13 december 2005, 18:09:57
av M!k@el
Nja
Skulle kanske kunna ta det man så behöver jag svänghjul o massa o då blir det för stort o klumpigt. o eftersom pulsjeten inte har någon turbin så måsta allt tas "utifrån". skulle behöva något batteridrivet som kan skapa en ljusbåge, det finns ljusslangar på ikea som är batteridrivna som ger 600Volt AC (tror ja de var) ut om man kanske kunda ta hjälp av det på något sätt?
Postat: 13 december 2005, 18:22:11
av Icecap
Pulsar du en vanlig tändspola till t.ex. MC (nej! inte svänghjulversionen, från en MODERN hoj!) kan du få allt du önskar men en mycket enkel version är glödstiftet från en modellmotor.
När gasen komprimeras och stiftet är varmt nog kommer det att hända en hel del....
Enklare kan det knappast bli heller: en gängbit till att skruva fast stiftet i och ett 2V batteri till att starta det med.
Postat: 13 december 2005, 18:30:49
av M!k@el
det beror på vad jag kommer använda för bränsle men trorligen blir det etanol, men ett glödstift tror jag inte kommer klara värmen som bildas, men som sagt det är ju nästan på samma sätt en gnista, sedan täns det av värmen. men kan ju alltid blåsa in metanol o sedan ta en tändare i utblåset =) (hur många vet vad en pulsjetmotor är? =) )
Postat: 13 december 2005, 18:43:53
av björn
M!k@el skrev: (hur många vet vad en pulsjetmotor är? =) )
JAG vet inte men om du vill får du gärna berätta.... Om inte någon av dom som svarat innan i tråden svarar vs.
Postat: 13 december 2005, 18:47:07
av Icecap
Jag har läst en hel del om dom men jag är lite osäker på om du menar den genomlöpningsmodell som finns (mer reed-ventil osv) eller om du menar den ventilfria versionen.
Postat: 13 december 2005, 18:57:13
av sMkr
Ta ett "vanligt" tändstift och en tändspole och pulsa in späningen.
Postat: 13 december 2005, 19:12:39
av Eddi
Här är ett schema jag har tagit ner någonstans ifrån. Han som använde det hade en turbin jet, men det går nog säkert åt en pulse jet också. Jag har själv tänkt använda det till min pulse jet som snart är färdig.

Postat: 13 december 2005, 19:16:05
av Hedis
Tändspolar till CDI-system på moderna bilar är små och kraftfulla.
Audi skall ha ngn som kostar strax över 200:- (många som kör den till ganska vassa motorbyggen till bilar)
Saab 9-3ss har en som jag har använt endel, toppenbra men ganska dyr.
Postat: 13 december 2005, 19:16:52
av Macce
På
Sondre's sida finns en del information om pulsjet, både med ventiler och ventillösa.
Skulle man ha en svets vore det något att bygga...
Postat: 13 december 2005, 19:20:40
av M!k@el
Macce vem har sagt att man måste ha svets? den jag ska bygga är svarvad =)
det är den här raka varianden
http://web.telia.com/~u22008472/pulsjetmotor_ventil.htm
om någon är intresserad så kan jag skicka ritningen!
Postat: 13 december 2005, 19:47:34
av Stuggi
Vad hade du tänkt montera den på?
Postat: 13 december 2005, 19:48:46
av Henry
Även om dom inte är lika fina (gillar skarpt utseendet på dom raka modellerna

) så hade jag personligen ändå gått efter den öppna varianten utan ventiler. Ventilerna i den andra varianten får oftast ett jäkla hårt liv att leva så ventilerna brukar inte hålla så väldigt länge.
Sen så hade jag också kört med gasol eller någon annan brännbar gas, lättare att hantera och lite säkrare. Det blir också enklare tändsystem så det hade räckt med en enkel gnisttändarare typ pietzo som vissa tändare har. Med flytande bränsle måste du också ha en pump och ett munstycke som skapar en fin dimma för bästa effekt. Men hade jag haft verktygen till det så hade jag absolut även byggt en med ventiler, bara för att dom är så fräcka.

Postat: 13 december 2005, 19:58:34
av Eddi
Ram jetar har ju inga ventiler men är raka. De ventillösa puls jetarna tror jag heter Lockwood(de som har en 180graders krök på sig.