Begränsa strömstyrka i kabel, 12 V marin el
Postat: 25 augusti 2016, 21:39:37
Hej!
Ny här. Länge sen man gick i skolan, så hoppas ni har tålamod med en troligtvis nybörjarartad fråga. Men gått bet på att posta på marina forum. Inte alla där som har så bra koll på ellära om man uttrycker sig diplomatiskt.
En förenklad förklaring av mitt problem, involverar bara en delmängd av elsystemet ombord.
Kort bakgrundsinfo
Segelbåt, 37 fot. 12 V elsystem.
Tre batteribankar, separerade med två reläer (egentligen inte riktigt så, men förenklar, jag har tex denna:
http://sterling-power.com/products/alte ... =878066555
- och ett relä, och har inte ens allt än, utan det är en målbild jag målar upp). Låt oss anta två reläer istället för Sterling mm, troligen irrelevant vilket.
Problemet med 12 V är spänningsfall så man behöver groteskt grova ledare.
Vi bortser från att de tre batteribankarna laddas och har förbrukare påkopplade 24 h/dygn, så om batterierna vilat har de 12,72 V = 100% om de är fulladdade. När en laddningskälla aktiveras (vindsnurra, solceller, motorns generator eller landström = batteriladdare) stiger spänningen beroende på en massa saker, framförallt hur urladdade batterier man har, men även sådant som att "intelligenta" batteriladdare har saker för sig.
Reläerna kopplar ihop batteribankarna när spänningen stiger till 13 V under minst 2 min, då laddas alla batteribankar.
Problemet
Bakom ett relä finns det två batteribankar:
1. Start batteri a 75 Ah.
2. Ankarspelsbatteri på 75 Ah.
Ankarspelet drar 100 A och körs normalt några minuter. 10 m enkel väg mellan generator och ankarspelsbatteri. 1 m mellan ankarspelsbatteri och ankarspel. På plastbåtar jordar man inte så dubbel väg för plus resp minus vilket ger 40 m kabellängd (det blev för dyrt med 150 mm2 kabel därav separat ankarspelsbatteri).
Idealiskt har man motorn igång så spänningen blir högsta möjliga. Vill att ankarspelet tar mest ström från Ankarspelsbatteriet och vill begränsa den ström som flödar från motorns generator till ankarspelsbatteriet. Anledningen är att det går en tunn kabel, 16 mm2, från generator (via reläet) till ankarspelsbatteriet.
Från ankarspelsbatteriet går en kort kabel på 70 mm2 till ankarspelet (1 m), så just inget spänningsfall.
När man startar ankarspelet vill jag inte att den försöker ta för mycket ström från tunna kabeln, då kommer säkringen gå (allt i båten är avsäkrat, vill inte ha brand) och det blir onödigt mycket spänningsfall, vilket ankarspelet inte gillar.
Om jag har stängt av motorn = ingen laddning i tunn kabel och reläet öppet, så kommer ankarspelet ta all ström det behöver från ankarspelsbatteriet. Inga problem.
Motor igång = laddning. Skulle vilja veta exakt vad som händer. Kanske inte går att förutse, så tänker att om jag begränsar antalet Ampere som kan flöda i tunna kabeln löser jag problemet. Tänker att 10-15 A borde vara max på 16 mm2 kabeln (inte räknat ut exakt, men mellan tummen och pekfingret), så tar den resterande 85-90 A från ankarspelsbatteriet.
Eller blir det så att de 10-15 A kommer ladda batteriet och ankarspelsbatteriet ger samtliga 100 A?
Spelar egentligen ingen roll så länge jag kan hitta ett sätt att begränsa strömstyrkan i tunna kabeln.
Tacksam för tips på detta! Säkert nån grundläggande komponent som jag glömt namnet på. Men lite kraftigare grejor än vad man använder på kretskort krävs antar jag.
R = U / I dvs U = R * I osv. Är det inte ett motstånd jag ska sätta på tunna kabeln? Så enkelt? Och räkna ut motståndets storlek baserat på kabeln längd + grovlek + systemets spänning (12 V)?
Vad händer i så fall om laddaren (så är det!) ger olika strömstyrka till ankarspelsbatteriet, beroende på hur laddat det är? Anta att ankarspelet är avstängt. Ankarspelsbatteriet är laddat till 50% och generatorn ger max 50 A. Då kommer den ladda med mycket större strömstyrka än om batteriet är laddat till 95%, då sjunker strömstyrkan.
Ny här. Länge sen man gick i skolan, så hoppas ni har tålamod med en troligtvis nybörjarartad fråga. Men gått bet på att posta på marina forum. Inte alla där som har så bra koll på ellära om man uttrycker sig diplomatiskt.
En förenklad förklaring av mitt problem, involverar bara en delmängd av elsystemet ombord.
Kort bakgrundsinfo
Segelbåt, 37 fot. 12 V elsystem.
Tre batteribankar, separerade med två reläer (egentligen inte riktigt så, men förenklar, jag har tex denna:
http://sterling-power.com/products/alte ... =878066555
- och ett relä, och har inte ens allt än, utan det är en målbild jag målar upp). Låt oss anta två reläer istället för Sterling mm, troligen irrelevant vilket.
Problemet med 12 V är spänningsfall så man behöver groteskt grova ledare.
Vi bortser från att de tre batteribankarna laddas och har förbrukare påkopplade 24 h/dygn, så om batterierna vilat har de 12,72 V = 100% om de är fulladdade. När en laddningskälla aktiveras (vindsnurra, solceller, motorns generator eller landström = batteriladdare) stiger spänningen beroende på en massa saker, framförallt hur urladdade batterier man har, men även sådant som att "intelligenta" batteriladdare har saker för sig.
Reläerna kopplar ihop batteribankarna när spänningen stiger till 13 V under minst 2 min, då laddas alla batteribankar.
Problemet
Bakom ett relä finns det två batteribankar:
1. Start batteri a 75 Ah.
2. Ankarspelsbatteri på 75 Ah.
Ankarspelet drar 100 A och körs normalt några minuter. 10 m enkel väg mellan generator och ankarspelsbatteri. 1 m mellan ankarspelsbatteri och ankarspel. På plastbåtar jordar man inte så dubbel väg för plus resp minus vilket ger 40 m kabellängd (det blev för dyrt med 150 mm2 kabel därav separat ankarspelsbatteri).
Idealiskt har man motorn igång så spänningen blir högsta möjliga. Vill att ankarspelet tar mest ström från Ankarspelsbatteriet och vill begränsa den ström som flödar från motorns generator till ankarspelsbatteriet. Anledningen är att det går en tunn kabel, 16 mm2, från generator (via reläet) till ankarspelsbatteriet.
Från ankarspelsbatteriet går en kort kabel på 70 mm2 till ankarspelet (1 m), så just inget spänningsfall.
När man startar ankarspelet vill jag inte att den försöker ta för mycket ström från tunna kabeln, då kommer säkringen gå (allt i båten är avsäkrat, vill inte ha brand) och det blir onödigt mycket spänningsfall, vilket ankarspelet inte gillar.
Om jag har stängt av motorn = ingen laddning i tunn kabel och reläet öppet, så kommer ankarspelet ta all ström det behöver från ankarspelsbatteriet. Inga problem.
Motor igång = laddning. Skulle vilja veta exakt vad som händer. Kanske inte går att förutse, så tänker att om jag begränsar antalet Ampere som kan flöda i tunna kabeln löser jag problemet. Tänker att 10-15 A borde vara max på 16 mm2 kabeln (inte räknat ut exakt, men mellan tummen och pekfingret), så tar den resterande 85-90 A från ankarspelsbatteriet.
Eller blir det så att de 10-15 A kommer ladda batteriet och ankarspelsbatteriet ger samtliga 100 A?
Spelar egentligen ingen roll så länge jag kan hitta ett sätt att begränsa strömstyrkan i tunna kabeln.
Tacksam för tips på detta! Säkert nån grundläggande komponent som jag glömt namnet på. Men lite kraftigare grejor än vad man använder på kretskort krävs antar jag.

R = U / I dvs U = R * I osv. Är det inte ett motstånd jag ska sätta på tunna kabeln? Så enkelt? Och räkna ut motståndets storlek baserat på kabeln längd + grovlek + systemets spänning (12 V)?
Vad händer i så fall om laddaren (så är det!) ger olika strömstyrka till ankarspelsbatteriet, beroende på hur laddat det är? Anta att ankarspelet är avstängt. Ankarspelsbatteriet är laddat till 50% och generatorn ger max 50 A. Då kommer den ladda med mycket större strömstyrka än om batteriet är laddat till 95%, då sjunker strömstyrkan.