Sida 1 av 3

Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 01:48:55
av f1lth
Tjena,

Jag har 6st 12V arbetsstrålkastare som jag tänkte montera på taket till bilen. 2st framåt, 2st bakåt och 2st åt sidorna.

Jag vill kunna tända och släcka dom individuellt. Mest för skoj skull, men också för att jag ibland behöver den funktionen.

Enklast vore, antar jag, att dra en matning och en jord upp på taket till en låda med reläer. Varje relä får varsin arbetsstrålkastare.
I kupén skulle det sitta en låda med vippströmbrytare som släpper på en liten ström upp till lådan på taket och drar ett relä.

Men det blir många kablar upp på taket.

Kan man inte på något enkelt sätt klara sig med tre kablar? En matning, en jord och en signalkabel.
Och ett kretskort, i lådan med reläer, på taket som skickar på en liten ström som drar ett relä.

Jag kan ingenting om programering eller kretskort men jag har kopplat extraljus och arbetsbelysning på bilar och lastbilar.

Jag är tacksam för idéer och lösningar.

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 02:47:19
av Glenn
visst kan man göra så, typ två MCU'er som kommunicerar med varann eller liknande, då kan du ju dessutom enkelt fixa färdiga "mönster" typ "tänd alla framåt och åt höger sida" och liknande med nån snabbtangent eller liknande.

Dock så blir det ju bra mycket mer jobb än att bara dra upp en fet pluskabel , in med lite relääer och sen en signalkabel med sju ledare och sätta en radda switchar.

fast kan du redan programmera och har grejerna så är det ju inte så otroligt mycket jobb, men man ska betänka att signalmiljön i ett fordon inte är den roligaste.

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 10:04:52
av Bjaellerud
Glöm bara inte att dra upp en "FET" minusledare, direkt från batteriets minuspol.
Bilen chassi är en dålig återledare för så höga strömmar.
Och återledaren, minus, skall leda lika stor ström som plusledaren, om alla är tända.
6 x 55 W = 330 W, vilket ger omkring 25 A.
Smidigast är kanske att dra flera ngt mindre ledningar, exvis en fläta av 4 till 6 st 2,5 mm2 för plus resp minus.

Ström genom bilens plåt kan orsaka oxid, (rost).


De
Roy

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 11:36:27
av mrfrenzy
Hmm, om startmotorn kan dra 500A genom chassit till batteriet så kan det knappast vara något problem att försörja några lampor.
Däremot är det givetvis extremt viktigt med rostskydd när man borrar i plåten.

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 16:33:32
av f1lth
Det är rätt så klen arbetsbelysning som jag tänkte ha på taket. Endast 12 watt styck. Så det blir bara 72 watt.
Eventuellt så monterar jag även två stycken blixtljus, men dom drar bara 3 watt vardera.

Just nu lutar det åt kablar, relän och vippströmbrytare.

Men det hade varit häftigt med en Raspberry Pi och en liten skärm som med egendesignat interface som tänder lamporna på taket.

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 16:41:52
av Lennart Aspenryd
Om inte ett typ Nexa set vore en väg att gå! Jag tror att elektroniken inne i resp enhet går på 24v men man borde kunna styra upp detta.
Så är sändaren en liten enkel batteridriven sak! Ett set går ju att få fatt på för 150:- Välj gärna icke självlärande utan enheter med adresswitchar. Då behöver du bara dra 12V till taket!

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 17:10:24
av Sverige
Gjorde så i en firmabil, tog en nexa, bytte 24V-relä mot ett 12V, så jag kunde starta webasto från köksfönstret. :)

Men annars varför dra upp både matningar och styrningar, och ha relälåda på taket?
Finns det ingen annan bra plats i bilen där reläna kan sitta?
Bara en tråd upp till varje ljus då...

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 17:55:29
av Bjaellerud
Startmotorn använder aldrig bilens chassi som återledare.
Det finns alltid en grov kopparfläta från batteriets minuspol till motorblocket.
De bilar som har batteriet bak har två stora sladdar fram till motorrummet.

Att dra ström genom ett bilchassie är en dödssynd.

Minns min Granada, där vänster bakre rambalk var upprostad, men inte höger.
varför? en bra fråga men bakljusens jordpunkt var i den balken.

Har alltid lidit av dålig kontakt jordfel etc med chassijord.

Så har vi han som installerade stora feta ljudslutseg i bagaget.
Med jord, dvs minusanlutning i plåten i bagaget.
Samt en stor 35 mm2 kabel fram till plus på batteriet.
det lät pyton.
Jag tog fram två startkablar, seriekopplade dessa och kopplade minuspunkten från bagaget till batteriets minus och det lät bra.

Bilchassie med limmade skarvar är ännu sämre ledare.

Jag kan rabbla många exempel, och vidhåller: använd aldrig bilens plåtskrälle som ledare för ström.

I båtar är det förbjudet att använda skrivet som ledare.

de
Roy

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 18:18:25
av lillahuset
Så har jag också, med min begränsade erfarenhet, fattat det. Det är alltså :ajabaja:

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 18:32:36
av säter
Bjaellerud skrev:De bilar som har batteriet bak har två stora sladdar fram till motorrummet.
På mina lastbilar finns då ingen extra återledare, så det kan nog skilja en hel del.

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 18:34:04
av Icecap
Ett par tjockare ledningar med ström + ett TP-kabel för styrsignalerna till reläerna. Det kan knappast vara ett större problem.

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 23:20:18
av gOry
Bjaellerud skrev:Startmotorn använder aldrig bilens chassi som återledare.
Det finns alltid en grov kopparfläta från batteriets minuspol till motorblocket.
De bilar som har batteriet bak har två stora sladdar fram till motorrummet.

Att dra ström genom ett bilchassie är en dödssynd.

Minns min Granada, där vänster bakre rambalk var upprostad, men inte höger.
varför? en bra fråga men bakljusens jordpunkt var i den balken.

Har alltid lidit av dålig kontakt jordfel etc med chassijord.

Så har vi han som installerade stora feta ljudslutseg i bagaget.
Med jord, dvs minusanlutning i plåten i bagaget.
Samt en stor 35 mm2 kabel fram till plus på batteriet.
det lät pyton.
Jag tog fram två startkablar, seriekopplade dessa och kopplade minuspunkten från bagaget till batteriets minus och det lät bra.

Bilchassie med limmade skarvar är ännu sämre ledare.

Jag kan rabbla många exempel, och vidhåller: använd aldrig bilens plåtskrälle som ledare för ström.

I båtar är det förbjudet att använda skrivet som ledare.

de
Roy

På dom bmw's jag har ägt så har det alltid jordats i chassit, batteriet sitter mer i regel bak än fram på bmw.
En kabel på 2-3dm från batteriet direkt till chassit.

Skulle tro att rosten kom först på din Ford Granada och sen uppstod jordfelen :)

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 9 augusti 2016, 23:26:43
av mrfrenzy
Samma sak med Volvo V70, Renault Master osv. Har aldrig sett några rostiga batterianslutningar på dessa.

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 10 augusti 2016, 02:20:12
av Glenn
nej, bilar med standardmonterat batteri bak brukar använda chassit, däremot tycker jag man ser extra jordledare från batteriet fram när folk konverterat ibland.

Re: Hur styra 6 st arbetsstrålkastare på biltak?

Postat: 10 augusti 2016, 10:39:18
av xrayspex
Jag vill minnas att många var rädda för "elektromagnetisk strålning" och därför byggde om bilarna....