Sida 1 av 1
Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 4 augusti 2016, 19:49:28
av robertr81
Har en gammal vespa 50 från 1966 som jag tänkte konvertera till elektronisk tändning och 12v. Den kommer även att bli lite trimmad med 75cc. Funderar på om det går att ha en dold knapp där man kan varvstrypa på något sätt?
Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 4 augusti 2016, 19:55:37
av Icecap
Det ska såklart gå, frågan är bara hur man ska strypa. Ska den slås av vid övervarv kan man riskera knall i avgasen när den återgår till att tända.
Det bästa ville vara att låta bli att spruta in bensin vid övervarv - men på en förgasermotor är det inte helt enkelt...
Man kan senställa tändningen vilket snabbt får den att tappa orken vid höga varv, det kan lösas med en fast timer som fördröjer tändpulsen lita lagom. Det kan dock slita ganska mycket på motorn om man använder det länge och det kan finnas andra problem med denna lösning.
Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 4 augusti 2016, 20:01:48
av robertr81
Icecap skrev:Det ska såklart gå, frågan är bara hur man ska strypa. Ska den slås av vid övervarv kan man riskera knall i avgasen när den återgår till att tända.
Det bästa ville vara att låta bli att spruta in bensin vid övervarv - men på en förgasermotor är det inte helt enkelt...
Man kan senställa tändningen vilket snabbt får den att tappa orken vid höga varv, det kan lösas med en fast timer som fördröjer tändpulsen lita lagom. Det kan dock slita ganska mycket på motorn om man använder det länge och det kan finnas andra problem med denna lösning.
Låter intressant!
Tanken var väl mest att göra den "laglig" för en eventuell hastighetskontroll på plats

. Inte för bruk. Är det något man sätter efter CDI då? Finns det någon färdig produkt, hur går jag vidare?

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 4 augusti 2016, 20:08:22
av Icecap
Det finns ganska säkert något man kan köpa för detta, jag har dock inget koll på detta.
Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 4 augusti 2016, 20:40:56
av meconer
Kanske strypa insuget lite grand bara? Eller begränsa trotteln?
Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 4 augusti 2016, 21:33:19
av CPMS
Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 4 augusti 2016, 21:42:10
av lillahuset
Jag tror inte Kling&Klang är speciellt intresserade av en Vespa från 1966. Om det inte går som för mig i min Renault Dauphine Gordini från 1962. Sörmlandspoliserna vinkade in mig och ägnade en kvart åt att dräggla och skickade sedan iväg mig med ett antal muntliga råd.

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 4 augusti 2016, 22:56:10
av Tommy_Naseem
det blir ingen avgasknall om du inte bryter tändningen tvärt utan helt enkelt backar tändningen så pass mycket att motorn tappar effekt.
Problemet kan vara att få ihop något som hinner med att styra tändningen vid ett varvtal på 10 000 Rpm.
Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 5 augusti 2016, 07:58:50
av jihe
Jag har en Honda Z50. CDI-pickupen på den går mot en avlång upphöjd remsa på svänghjulet. Den triggar när den möter remsan. När den når av Kling och Klang icke uppskattat varvtal skiftar den till att trigga när den lämnar remsan och senareställer på så sätt tändpunkten. Skall du bygga tändningen själv vore det kanske en hyfsat enkel metod?
(Jag "trimmade" min genom att flytta pickupen och lät den läsa av en smal liten pinne istället).
Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 5 augusti 2016, 18:51:35
av robertr81
Vad många bra svar. Tack!
Kommer inte bygga själv då jag inte vet hur man gör men tänkte köpa tex detta kittet som ska passa.
http://www.officinatonazzo.it/centralin ... 16.uw.aspx
(Sen går det att få rätt bra fart på dessa små vespor, om man vill

)
Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 5 augusti 2016, 22:16:23
av LHelge
Byggde en väldigt enkel grej till brorsan för ett antal år sedan som gjorde precis detta. Ett RC lågpassfilter med en potentiometer och en kondensatorer som sattes mellan pickupen och CDI-boxen.
Vid höga varv resulterade filtrets fasförskjutning i fördröjd tändning och sänkt effekt. Med en strömbrytare på kondingens jordsida blev filtret flytande och moppen gick bra även vid höga varv.
Har för mig att han kallade det Blackbox, borde kunna vara ett bra sökord.
Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 6 augusti 2016, 09:15:28
av Variosboy
lillahuset skrev:Jag tror inte Kling&Klang är speciellt intresserade av en Vespa från 1966. Om det inte går som för mig i min Renault Dauphine Gordini från 1962. Sörmlandspoliserna vinkade in mig och ägnade en kvart åt att dräggla och skickade sedan iväg mig med ett antal muntliga råd.

Totalt OT, men påminde mig om en kollega som blev stoppad med sin Saab 2-taktare. Polisen gnällde på att den rök, kollegan (som är lite skämtsam av sig) svarade, ja, den går på 3 cylindrar, varpå polisen sa till honom att åka hem å fixa det! ☺
Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?
Postat: 8 augusti 2016, 17:07:25
av Erik M
Ah, liknade pricken jag själv står med.
Den helt mekaniska spärren, bricka som hindrar remmen gå hela vägen, fungerar inte så värst bra.
Dels så hindrar den inte högre fast i sig, dels låter det som faen just över 45.
Det senare kan diskuteras om det kanske rent av är bra...
Att hantera en tändning vid 10krpm är inte något problem.
Det är en antändning var (1/ 10'000 /2 /60 =) 12e millisekund.
Problemet med vad som strypas, och på vilket vis, är synnerligen intressant.
Att strypa bränslet ställer till flera problem. Bland annat tiden det tar att ge effekt.
Vad jag funderat över är en ökande avstängning av tändningen.
Något i stil med att tillåta 5 av 6 vid 46km/h, 4 av 5 vid 47km/h etc.