Sida 1 av 1

Hastighet och volt

Postat: 28 juni 2016, 18:00:39
av karlo
Hej!

Jag funderar på en liknande denna
http://www.rull.se/Elscooter_-_Large_-_ ... V_EcoDrive

och att bygga ett Lithiumbatteri på 24v / 18ah.
Kan man förvänta sig att toppfarten blir 20km/h då? (klassas som cykel).

Mvh

Re: Hastighet och volt

Postat: 28 juni 2016, 19:02:25
av danielr112
Nej det kan du inte. Går inte att anta att bara för du halverar spänningen blir det halverat varvtal/fart

På halva spänningen och då 1/4del av effekten teoretiskt kanske den gör 10km/h som mest...

Re: Hastighet och volt

Postat: 28 juni 2016, 19:31:45
av karlo
Okej, attans.

Ökar amperen om man kopplar om ett 36v 18Ah till ett 18v ut?

Undrar om man kan koppla om för att få ner varvtalet på nåt sätt?

Re: Hastighet och volt

Postat: 28 juni 2016, 19:33:12
av danielr112
Du kan inte koppla om 36v till 18v så lätt. 36v består av 3 st 12v batterier i ova del.

Kommer förmodligen komma massa förslag men första vore isåfall att köpa en enhet som redan är godkänd för bruk på väg.

Sedan kan man såklart bygga. Du kan köpa en med mindre motor som inte går fortare.
Du kan bygga en kontroller som reglerar hastigheten o.s.v

Re: Hastighet och volt

Postat: 28 juni 2016, 19:55:19
av karlo
Ahaa okej. I värsta fall får man väl ta fram superattack och spärra trotteln.

Re: Hastighet och volt

Postat: 28 juni 2016, 20:24:22
av danielr112
Fast det ändrar ju inte det faktum att den är olaglig på väg. Det enda det löser är ju att den som lånar den inte får ut någon vidare effekt

Så frågan är väl egentligen vad du vill åstakomma? :)

Re: Hastighet och volt

Postat: 30 juni 2016, 10:22:19
av karlo
Ja elfordon med en maxhastighet på 20km/h klassas som cykel
och kräver ej engångsbesiktning, hjälm och försäkring. (dvs perfekt att ta till jobbet och ladda över natten :) ).

Iaf, kan man förvänta sig att kunne begränsa toppfarten med en resistor här? kopplas till styrboxen (bild).

Re: Hastighet och volt

Postat: 30 juni 2016, 12:00:36
av Nerre
Att begränsa toppfarten med en resistor går, men är väldigt opraktiskt. Resistorn behöver antagligen vara rätt stor och behöva kylning, dessutom kommer ju alla energi som eldas upp i resistorn att "slösa bort" batterikapacitet.

Det är alltså vettigare att använda "rätt" motor, batteri och utväxling.

Re: Hastighet och volt

Postat: 30 juni 2016, 12:02:19
av X-IL
Jag gissar att TS menade att "strypa" potentiometern i "gas"handtaget.

Re: Hastighet och volt

Postat: 30 juni 2016, 12:11:26
av karlo
X-IL >> ja precis, det borde vara en potentiometer i handtaget?

Re: Hastighet och volt

Postat: 30 juni 2016, 12:30:16
av HUGGBÄVERN
Psssst. Skriv gärna ström istället för amperen och spänning i stället för volten. :wink:

Men det där med hastigheten, har det inte att göra med att man måste trampa även då motorn går?

Re: Hastighet och volt

Postat: 30 juni 2016, 13:07:17
av karlo
Okay, my bad 8)

Gamla riktlinjer (gäller nu)
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ler/Cykel/

Det kommer nya diriktiv snart med en mer liberal inställning
http://elcykelguiden.se/nyhet/122/2017- ... gliga-i-EU

Re: Hastighet och volt

Postat: 30 juni 2016, 13:35:28
av danielr112
Du kan begränsa med resistor i handtaget ja men... Den styrningen är inte baserad på hastighet utan ström till motorn. Och kommer således bara göra den tråkig och kommer ändå gå fort i nedförsbackarna.

Re: Hastighet och volt

Postat: 30 juni 2016, 13:51:58
av karlo
Kan den bli slö i uppförsbackar pga denna justering alltså, trots 18Ah?

Re: Hastighet och volt

Postat: 30 juni 2016, 18:11:36
av danielr112
18Ah är bara mängden energi i batteriet.. Precis som om du har 60 liter i tanken på bilen..

Är ju att jämföra med att begränsa fotgasen på en bil. Kan du bara trycka ner den en liten bit så har du bara den effekten (gäller dock inte på alla bilar då vissa reglerar annorlunda)