Sida 1 av 1
Fettnippel till axeltapp
Postat: 25 juni 2016, 16:55:50
av GastonDeVille
Tänkte göra en enkel smörjning till en axel med bussning som sitter på bilen (utsatt för salt och skit) med en fettnippel och ett spår som ska fördela fettet på något sätt. Till att börja med så sitter axeln fast och bussningen kommer bara att röra sig väldigt långsamt och aldrig ett helt varv. Närmare ett kvarts varv. Ni som är duktiga på mekanik hur skulle ett spår se ut lämpligast? Smörjningen tänkte jag trycka in inifrån axeln.
Den lånade bilden visar på en höft hur det ser ut. Själva principen är samma...
pulled-stub-1.jpg
Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 25 juni 2016, 21:48:55
av Sparky
Uhmmm... Vilken bilmodell och vilken del av bilen pratar vi om?
Ut från vad du skriver ("ska bara röra sig ett kvarts varv") verkar det som om du tänker på svängarmslagren bak på Citroën, har jag rätt?
-Sparky-
Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 25 juni 2016, 21:55:47
av TomasL
Nä det där är inte svängarmslagringen bak, i alla fall inte på BX/XM/Xantia.
Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 25 juni 2016, 22:17:04
av Sparky
GastonDeVille skrev:Den lånade bilden visar på en höft hur det ser ut. Själva principen är samma...
-Sparky-
Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 25 juni 2016, 22:56:27
av TomasL
Ok, men lagringen på Citroen är kullager.
Det är dessutom inte en axeltapp utan en "bult" dvs lång skruv med sexkantskalle och muttrar.
Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 25 juni 2016, 22:59:18
av GastonDeVille
Sparky skrev:Uhmmm... Vilken bilmodell och vilken del av bilen pratar vi om?
Ut från vad du skriver ("ska bara röra sig ett kvarts varv") verkar det som om du tänker på svängarmslagren bak på Citroën, har jag rätt?
-Sparky-
Sparky slog huvudet på nästan rätt spik!
Nja, det är till höjdregulatorn som har en för svenska förhållanden undermålig konstruktion (släpper in saltvatten) och axeln rostar varvid de rörliga bussningen nyper fast. Min tanke är att modda den så att det bara är att trycka in fett nån gång ibland, mest för att hålla fukt och salt ute men det smörjer förstås. Bilden är bara ett exempel för tanken med "fettspår" i axeln.
Hittade en bild som en vänlig själ tagit efter att ha plockat isär en mekanism för att visa delarna.
Det är axeltapparna vid de röda pilarna som är boven...
De vita plastgrejerna är bussningarna.
Xantia höjdregulator delar 001.jpg
Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 25 juni 2016, 23:00:35
av TomasL
Till en Xantia gissar jag, eller?
Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 25 juni 2016, 23:01:50
av TomasL
Jag tog en bult i lämplig längd och diameter, borrade ett längsgående hål en bit ner i den, samt ett tvärgående, gängade upp det längsgående och satt i en fettnippel.
Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 25 juni 2016, 23:12:02
av GastonDeVille
TomasL skrev:Ok, men lagringen på Citroen är kullager.
Det är dessutom inte en axeltapp utan en "bult" dvs lång skruv med sexkantskalle och muttrar.
Joedå har undvikit detta problem genom att sätta fettniplar i Xantians

svängarmar för ett antal år sen.
Än så länge inte kobent.

Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 25 juni 2016, 23:28:14
av TomasL
Borra ett längsgående hål i "axlarna", till ungefär halva längden, borra sedan ett tvärgående hål. skruva in en fettnippel i det längsgående hålet.
Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 26 juni 2016, 02:00:52
av Sparky

('nuff said...)
-Sparky-
Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 26 juni 2016, 10:23:41
av GastonDeVille
TomasL skrev:Till en Xantia gissar jag, eller?
Jadå!
Re: Fettnippel till axeltapp
Postat: 26 juni 2016, 10:27:51
av GastonDeVille
TomasL skrev:Borra ett längsgående hål i "axlarna", till ungefär halva längden, borra sedan ett tvärgående hål. skruva in en fettnippel i det längsgående hålet.
Exakt så är min tanke. Men sen ville jag utveckla det lite och svarva nya axlar med bättre passform och med någon form av spår som fördelar fettet. De var dessa spår jag spånade på hur de skulle se ut eftersom det inte rör sig så mycket och ofta.

Flera hål på tvären är en lösning såklart...