Lustig varvtalssignal från båtmotor
Postat: 20 juni 2016, 16:04:15
Varvräknaren i en kompis båt funkar inte. När man slår på tändningen ställer sig nålen på noll. När man startat motorn ställer sig nålen rakt ner, så långt utanför skalan det går.
Jag tog hem mätaren och testade med funktionsgeneratorn och mätaren funkar hur bra som helst.
Tog med mitt handhållna oscilloskop ut idag och signalen från motorn är helt knasig.
Det är en bärvåg på exakt 10kHz oavsett varvtal, och det ser ut som varje signal är en snabb spik med en efterföljande falltid som om där satt en parallell konding. Amplituden verkar vara slumpartad och ändrar inte karaktär beroende på varvtal. Den hoppar mellan ett par volt och runt 10-11V.
Det är ju inte så konstigt att mätaren slår bakut med 10kHz när det borde vara typ 25Hz vid tomgång.
Motorn är en Mercury EFI 50.
Laddningen till batteriet funkar bra. 14,2V och inte några onormala störningar.
Följde signalkabeln bak och den ser ut att gå rakt in i styrboxen.
Någon som haft något liknande fel?
Jag tog hem mätaren och testade med funktionsgeneratorn och mätaren funkar hur bra som helst.
Tog med mitt handhållna oscilloskop ut idag och signalen från motorn är helt knasig.
Det är en bärvåg på exakt 10kHz oavsett varvtal, och det ser ut som varje signal är en snabb spik med en efterföljande falltid som om där satt en parallell konding. Amplituden verkar vara slumpartad och ändrar inte karaktär beroende på varvtal. Den hoppar mellan ett par volt och runt 10-11V.
Det är ju inte så konstigt att mätaren slår bakut med 10kHz när det borde vara typ 25Hz vid tomgång.
Motorn är en Mercury EFI 50.
Laddningen till batteriet funkar bra. 14,2V och inte några onormala störningar.
Följde signalkabeln bak och den ser ut att gå rakt in i styrboxen.
Någon som haft något liknande fel?